• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Glödstiftsproblem

S

SevenEleven

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 2.5TD
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 TDi
Årsmodell Chassie: 1997
Husbilsfabrikat: CI
Husbilsmodell: Mizar 140
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1997
Ämnesområde: Motor
Hej

Ulrica har precis varit nere i Älmhult och besiktigat vår husbil som gick igenom med blankt papper :).

På vägen hem gick dock något fel ....
Nämligen att glödstiften började slå av och på lite till och från på vägen hem. Hon testade att stanna och stänga av och starta motorn på nytt men problemen fanns kvar hela hemresan.

Styrs glödstiften av motorns termostat eller en egen och tror ni det kan vara termostaten som det är fel på eller kan det vara något annat?

Tacksam för tips!

/Lasse

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025
Kolla jordförbindningarna från batteriet mot chassiet. Jag har haft det problemet. I mitt fall var det det klämningen av kabelskon som är bultad i i chassiet längst fram och långt ner under batteriet som var dålig. Jag skaffade en rejäl kabel med passande kabelskor och parallellkopplade med den befintliga.
Lycka till!
Jan-Evert

S

SevenEleven

Guest
Tack för tipset!

Kan detta göra att jag ser det problem jag har nu?
Eftersom det verkar som att glödstiften går igång och stängs av hela tiden trots det varma vädret så var min första tanke den tror att det är kallt fast det inte är det.

Jag har försökt leta information och elschema för att få mer uppslag och har sett att det kan finnas ett glödstiftrelä (finns det på Ducato?) som sköter till- och frånslag av glödstiften och att detta relä kan gå sönder. Någon som vet mer om detta?

Jag ska ut och granska det hela närmare nu i ett försök att rädda den planerade helgturen .. :msn_cry:

Ingen som har elschema för en Ducato -97?

/Lasse

S

SevenEleven

Guest
Aha .. Då ska jag undersöka det närmare.
Var precis ute och kollade lite på det men jag ser inga direkta problem men det hade hunnit bli lite mörkt också.

Jag slog i alla fall på tändningen och då började lampan blinka men relät lät ingenting. När jag startade motorn så började relät ticka efter ett tag men sen slutade det plötsligt.

Jag tänkte testa att köra en sväng och la i backen och började backa och då började det plötsligt igen. Då stannade jag och till igen och efter ett tag så slutade det igen. Sen var jag ute och körde ca 1.5 mil utan att det kom tillbaka.

Imorgon tänkte jag köra den till jobbet och se om det händer igen.
Jag ska kolla närmare på jordkabeln också.

Tack så mycket för tipset Jan-Evert!

Jag återkommer när jag luskat mer i problemet.

/Lasse

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Det är inte alltid dåliga jordförbindningar är så lätta att se. Tag en startkabel och sätt mellan motorblocket och chassiet, helst när felet är framme. Om felet försvinner ta isär o rengör orginal jordning eller sätt en ny. Dubbla jordförbindningar dubbel säkerhet?
// Göte J

S

SevenEleven

Guest
Tack för tipset Göte!

Idag körde jag till och från jobbet utan att något hände.
Jag ringde även till den lokala fiat-verkstaden och där sa de att de visste att det varit lite problem med en typ av glödstiftsrelä men han visste inte om det var den typen som fanns på min bil.
Hur som helst sa han att det inte var någon större fara om det skulle dyka upp igen under helgturen så nu packar jag för fullt.

Jag ska ta med ett par startkablar så jag kan testa om det gör skillnad om det skulle uppstå igen under turen.

/Lasse

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Enligt kopplingsschemat i min bok ska glödstiftsrelä (vorgluhchaltungen) sitta till vänster i motorrummet (frammifrån sett).Följ ledningen från glödstiften.
En annan sak som jag erinnrar mig från min 1987 bensinare var att i den satt en jordningspunkt med flatstiftskontakter på höger sida i motorrummet. Kontakterna sitter i en ring, syggt och prydligt men hopplöst glappa. Jag fick byta samtliga innan allt funkade som det ska ! Det finns en likadan ringformad jordpunkt på höger sida upp under instrumentbrädan som också bör kollas, om din bil sder likadan ut som min !
F.ö. verkar det vara nåt mysko matrial i säkringshållaren som oxiderar utan att det syns så mycket (kan vara min syn som spökar) . Mekanisk rengörning och kontaktspray krävdes för att få säker kontakt .
// Göte J

S

SevenEleven

Guest
Hej igen Göte,

Tack för ännu ett tips!

Hela helgen gick utan att problemet med glödstiftslampan återupprepades.

Även killen jag pratade med på verkstaden sa att den satt på vänstersidan i närheten av batteriet.

Det glödstiftsrelät som han visste att det hade varit problem med var en större modell som satt i en grå behållare.

Jag ska försöka hitta relät för att se hur det ser ut och om allt verkar ok kommer jag fortsätta att ha startkablarna med för att kunna testa om det uppstår igen.

Alltid lurigt med fel som uppstår och sedan försvinner ...:confused:

/Lasse

F

F.d. 8653

Guest
har även vi fått detta fenomen. Bilen verkar dock gå hur bra som helst. Återkom gärna om du hittar en lösning!
Undrar om det kan hänga ihop med motortemperaturmätaren på något sätt? Den ville ju inte gå upp förut och gör det nu. Iofs bra mycket varmare väder ute nu med...

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025
Att jag inte tänkte på denna metod tidigare. Mät spänningen mellan batteriets mnuspol och chassiet. Ha på full fäkt och lyse. Om spänningen är över ca 0,1 V är det nog dålig kontakt någonstans och du har jordproblem.
Hälsn.
Jan-Evert

Toppen