• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Glödhett bodelsbatteri

tomhoff

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2025
När jag skulle hämta ut bilen (Laika 2008) efter vinterförvaring hade bilen stått på laddning över natten. Garageägaren upptäckte när han kom för att köra ut bilen att det luktade knallgas i bilen. Han kollade och fann då att bodelsbatteriet (AGM) var glödhett och kopplade bort det och vädrade ur bilen. Uppenbarligen hade laddningen inte avbrutits då batteriet var fulladdat och gått över att ladda bilbatteriet. Någon som känner igen detta? Det mesta talar för att det är laddaren det är fel på, kan det vara något annat?
tomhoff

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: Glödhett bodelsbatteri

Är nog också inne på att batteriet är problemet.
Hur har det underhållits i vinter?

Hur som skaffa ett nytt batteri och mät vad det laddar på det.

tomhoff

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2025

Hej och tack för svar. Bilen har stått i kallgarage sedan mitten av oktober. Sannolikkt har det inte underhållsladdats alls inna verkstadskillen satte på laddaren på kvällen dagen innan jag skulle hämta bilen. När jag ställde in bilen var batterierna fulladdade. Min fundering är om något tjuvat styröm under vintern. Jag vet att jag kopplade bort kabeln till antennförstärkaren.
Tomhoff

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Mågen hade exakt samma problem som dig med startbatteriet, glödhett efter laddning. Efter kontroll och mätning av batteriet så var det kass. Laddaren bara matatde på så batteriet höll på att smälta. Bara att byta.

Joffe

HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12378
Medlemskap
2025

Många snackar/skriver ju om att de har underhållsladdning på sina batterier under vintern, men då krävs det ju för det första att de har tillgång till 240 v och se´n helst någon som kan kolla några gånger under vintern. Själv har jag min bil i ett plåtskjul och kopplar loss kablarna till batterierna. På våren nu när jag ta´r ut den har jag med mig ett laddnings-/boosteraggregat för om ifall jag skulle behöva (ej hitills) och det har fungerat i flera år. Tror nog att ett fulladdat batteri klarar vinter på de flesta platser i sverige.

Toppen