• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glädjen blev kort

F

F.d. 7597

Guest
:spinny: Lyckan var stor när vi för 2 dagar sen hämtade hem våran pärla, för att göra den iordning inför premiärturen i slutet av påskveckan. Men säg den glädje som varar. Efter att ha satt på värmen och plockat i gasol och annat som skulle testas, så skulle Roland starta upp bilen "Fiat Ducato 07 " för att låta den gå en stund, men se det gick inte, den var stendöd. Hur vi än försökte, med att ladda batteriet och andra åtgärder så fick vi inte igång den. Vad göra ? Jo det var bara att ringa assistans servive som kom och hämtade den, så nu står den på verkstad, och vi deppar. Nu får vi hoppas att dom hittar felet så att vi kan komma iväg på våran premiärtur.:mad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Glädjen blev kort

Läste om ert trista problem med bilen. Bara en enkel fråga: kontrollerade bärgaren något på bilen innan han hämtade den? Det finns nämligen en säkerhetsbrytare till bränslepumpen som kan lösa ut varpå motorn inte går att starta och inget bränsle pumpas. Detta för att bränsle inte skall fortsätta att flöda vid en olycka.

Denna kontakt trycks in om den skulle ha utsösts vilket kan hända om man touchat till något med bilen, till exempel om man kör mot en parkeringsbräda eller liknande. De kan vara väldigt känsliga ibland, allt enligt "min" Fiatverksatad.

Men om ingenting fungerade, inte ens startmotorn så är det antagligen något annat. Fel på startspärren kanske? Något huvudrelä?

F

F.d. 3581

Guest

Hej, vad tråkigt.

Vi råkade ut för nåt liknande med vår förra bil - oxå en Fiat.
När vi skulle ut på en helgtur så gick bara startmotorn men inga lampor tändes, och motorn gick inte igång.

Det var tändningslåset som inte gjorde riktig kontakt. Vi fick köra med en separat strömbrytare några veckor eftersom tändningslås naturligtvis inte fanns i Sverige.

Hälsningar
från en fd Uppsalabo.

F

F.d. 6238

Guest

Roland o Ulla, vi lider med Er. Har också haft nästan samma problem som det Hundvakten berättar om. Hoppas att problemet löser sig så att Ni kan komma "ut".
Den som väntar????? JA, Ni Vet.

Hälsningar från K i M o K.

F

F.d. 7597

Guest

Hej fd Uppsalabo. Tackför dina förslag, men jag tror att bärgaren kollade det mesta. Han höll på ganska länge innan han tog bilen med sig. Helt utan resultat, men nu får vi hoppas att det löser sig. Blev också informerade på fiat i märsta att det var en hel del andra saker som skulle göras. det var någon form av garantiservice, som ingen annan har upplyst oss om, så det var ju bra att vi fick veta det. Hälsningar Roland o Ulla

F

F.d. 3581

Guest

Hej fd Uppsalabo. Tackför dina förslag, men jag tror att bärgaren kollade det mesta. Han höll på ganska länge innan han tog bilen med sig. Helt utan resultat, men nu får vi hoppas att det löser sig. Blev också informerade på fiat i märsta att det var en hel del andra saker som skulle göras. det var någon form av garantiservice, som ingen annan har upplyst oss om, så det var ju bra att vi fick veta det. Hälsningar Roland o Ulla

Hej, igen.

Ser att ni bor i Alunda. Då har ni iallafall fördelen att bo nära Modelljärnvägens Hus - tror jag.
Men det kanske inte är någon tröst i detta sammanhang....

DS

F

F.d. 8491

Guest

Tråkigt med startproblemen!

När vår förra bil, Eura Contura med Fiat Ducato -04, var ny hände det vid 4 tillfällen att bilen var helt "död" när jag vred om startnyckeln. Vid 3:e servicetillfället konstaterade Fiatverkstaden i Borlänge att batteriskon på + polen var dragen så att den hade töjt sig. Var trångt och gick inte attt se. Efter montage av blykors på polen var det aldrig mer problem.

Den pinsammaste gången, när bilen inte startade, var när vi stod som första bil på färjan mellan Putgarden - Rödby. Vakten vinkade irriterat att vi skulle åka av och jag ändå mer irriterat att det inte gick.

Det räckte att gå ur och rycka lite i kablarna, sen startade bilen men då hade de hunnit tömma bildäck genom att det fanns plats på sidan av oss.

Sven-Åke

F

F.d. 7597

Guest

Ja, det stämmer. Vi bor bara några kilometrar ifrån modelljärnvägens hus, men det känns inte som någon tröst just nu. Allt känns bara trist, men som någon sa.... efter regn kommer solsken så man får väl ha förtröstan, och se framåt. Mvh Roland o Ulla

F

F.d. 17078

Guest

Oftas är det jordkabeln som har oxiderat där den sitter i karossen! Gör rent så brukar allt funka.

F

F.d. 6238

Guest

Till Sven-Åke.

Det Du berättar kan jag skriva under på. Samma sak hände mig en gång när vi kom tillbaka efter en resa på kontinenten.

Vi hade som vanligt kört hem över Tyskland - Danmark till Frederikshavn.

Hade kört ombord på Stena Danica och stod först i kön. När vi kom fram till Göteborg och skulle köra av, så startade inte Bilen. Hel--- tänkte jag. (Jag jobbade på Stena och alla kände mig). Och mina kompisar på Danica trodde att jag tillverkade skämtet med dom. (Dom var ju vana vid detta)

Och "Nisse matros" började veva med armarna mer och mer och han var påtagligt irriterad.
Jag tänkte ---VARFÖR HÄNDER DETTA MIG JUST NU----

Nisse kommer fram och ROPAR: KURT FÖR HEL---- SKOJA INTE NU. KÖÖÖÖRRR!!!

Kålan var tömd på allt. MEN plötsligt så kom jag att "tänka" på "felet".

Det var ju så att vi hade en Bil som både kunde köras på LPG och Bensin. Och på instrumentpanelen satt en switch med tre lägen. I vänstra läget var den inställd på Bensin
i mitten var ALLT avstängt och i högra läget var den inställd på LPG.

SWITCHEN stod i mittenläget och självklart STARTADE inte bilen. (Brukade alltid ställa switchen i mellanläge ifall någon skulle få för sig att STJÄLA våran Älskade Husbil)

Lika snabbt som Lucky Look slog jag på Switchen till LPG och bilen startade direkt.

Och eftersom jag hade sidorutan nervevad lite grann kunde jag inte undgå att höra "Nisses" kommentar:

ATT DEN JÄVELN ALDRIG KAN VA ALLVARLIG.

Senare försökte jag verkligen tala om för Nisse o Co att Kålan vad avstängd den gången.
Nisses reprik blev då: Har Du haft på den nån gång???

Hls kurt:confused::confused:

Senast redigerad av en moderator:

kjelis

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2025

Hej,

Kan tänka mej att det är huvudsäkringen som gått sönder.

Detta åtgärdas med förstärkt säkring enligt "recall 5248".

Melle

F

F.d. 6238

Guest

Eller Tjuvkoppla över (Har Bacillen lärt mig) tillfälligt alltså??!!??

Toppen