Sv: Glädjen blev kort
Till Sven-Åke.
Det Du berättar kan jag skriva under på. Samma sak hände mig en gång när vi kom tillbaka efter en resa på kontinenten.
Vi hade som vanligt kört hem över Tyskland - Danmark till Frederikshavn.
Hade kört ombord på Stena Danica och stod först i kön. När vi kom fram till Göteborg och skulle köra av, så startade inte Bilen. Hel--- tänkte jag. (Jag jobbade på Stena och alla kände mig). Och mina kompisar på Danica trodde att jag tillverkade skämtet med dom. (Dom var ju vana vid detta)
Och "Nisse matros" började veva med armarna mer och mer och han var påtagligt irriterad.
Jag tänkte ---VARFÖR HÄNDER DETTA MIG JUST NU----
Nisse kommer fram och ROPAR: KURT FÖR HEL---- SKOJA INTE NU. KÖÖÖÖRRR!!!
Kålan var tömd på allt. MEN plötsligt så kom jag att "tänka" på "felet".
Det var ju så att vi hade en Bil som både kunde köras på LPG och Bensin. Och på instrumentpanelen satt en switch med tre lägen. I vänstra läget var den inställd på Bensin
i mitten var ALLT avstängt och i högra läget var den inställd på LPG.
SWITCHEN stod i mittenläget och självklart STARTADE inte bilen. (Brukade alltid ställa switchen i mellanläge ifall någon skulle få för sig att STJÄLA våran Älskade Husbil)
Lika snabbt som Lucky Look slog jag på Switchen till LPG och bilen startade direkt.
Och eftersom jag hade sidorutan nervevad lite grann kunde jag inte undgå att höra "Nisses" kommentar:
ATT DEN JÄVELN ALDRIG KAN VA ALLVARLIG.
Senare försökte jag verkligen tala om för Nisse o Co att Kålan vad avstängd den gången.
Nisses reprik blev då: Har Du haft på den nån gång???
Hls kurt