• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glädjemätare?

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Våran Fiat Hymer visar 10 km för mycket på hastighetsmätaren. När jag kör i 100 enligt mätaren visar Garmin 90. På vissa ställen finns elektroniska skyltar som visar, din hastighet är....... Garmin visar alltid samma som mätaren vid vägen.

Har fler upplevt samma sak?

Sven-Åke
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.357
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Glädjemätare?

Deta är ett välkänt faktum. Bilens hastighetsmätare visar alltid för mycket.

Antagligen är detta medvetet från bilfabrikanternas sida för att undvika att bli stämda av konsumenter som fått fortkörningsböter. Med detta arrangemang är det svårt att hävda att man kört rätt enligt hastighetsmätaren i bilen om man skulle fastna i en fartkontroll.

Frågan var uppe i Plus på TV för ett par månader sedan.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Glädjemätare?

Ja så är det med alla bilar. Från någon km i timmen upp till ca 10 km/h i den fart du nämner.

Tänk Dig så många timmar du i onödan har befunnit dig på vägen för att Du har kört för sakta innan Du fick GPS...

Hälsningar
Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Glädjemätare?

Till Bonzo: Vi har också en Hymer och det Du skriver stämmer till 110.

Jag åker alltid efter hastighetsmätaren, det sparar man många hundralappar på när man kör förbi fartkamerorna.

Varje gång GPSen varnar för Fartkameror så kan man känna sig lugn.
Hälsningar från Monica o Kurt.
:singing-icon::singing-icon::singing-icon::singing-icon:
Kommer Ni till Skattegården???
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Glädjemätare?

Kolla på Träffar. Skattegården ligger i Småland.
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Glädjemätare?

Stiger din glädjemätare om vi kommer till småland Kurt. Lite utanför ämnet men vi vet inte ännu. Om jag har otur har jag tvättstugan den kvällen, men jag skall kolla med Kerstin!

S-Å
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Glädjemätare?

Har klockat alla personbilar jag ägt/disponerat (8 st) genom åren mot polisens helikopter-mätsträckor längs motorvägarna. Samtliga bilars hastighetsmätare har visat mellan 5% och 12% för mycket vid 110km på mätaren.
Testade husbilen mot GPS - visar ca 7% för mycket (Renault Master 2005)
 

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: Glädjemätare?

Har funderat på varför GPS:en visar c:a 10% lägre hastighet än husbilens mätare. Nu har jag fått både svar och bekräftelse på att så gott som alla har samma hastighetsdiff. Har en Knaus -98 med alkov.
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Glädjemätare?

Hej jag har samma problem vad händer om man byter till 16 tum hjul har en fiat 05
MVH berra
 

Magnus o Irene

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Tierp
HBK-Nr
1659
Medlemskap
2025
Sv: Glädjemätare?

16 tumshjulen har troligen en annan håldelning och passar därför inte 130 i stället för 118 som det är på 15 tummarna
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Glädjemätare?

När jag läser hur mycket bilarna drar undrar jag om dom mäter efter GPS eller hastighetsmätaren? Efter att kört c:a 400 mil blandad körning drar våran husbil 0,98/mil. Jag läser av vad jag tankar och hur många mil vi kört. Kan man få bättre mätare????

Bonzos husse Sven-Åke
 
Senast ändrad:

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Glädjemätare?

Det vore kul om proffsen på sidan svarade, vi är nybörjare här och har ingen datavana, och det verkar som ni svarar dom dom som ni känner!!!!!! Hur gör man för att komma med i gänget????

Bonzo
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.712
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Glädjemätare?

Jag tror ingen tänker på vem det är som ställer frågan, har man ett svar så skriver man det.

Ibland kan det ta lite tid att få svar, det kan vara något bra på TV eller har folk annat för sig, men svar kommer alltid från några.

Beträffande din fråga om bränslemätaren, visst är det ett bra sätt att kolla förbrukningen, men då måste man slå ut det på många tankningar så man får en genomsnittsförbrukning annars är mätningen inte mycket värd.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Glädjemätare?

Jag bytte instrumentering i min Cheva och då blev det en elektronisk hastigsmätare, VDO. Efter kalibrering mot uppmätt vägsträcka stämmer den också mot GPS'en nu.
Den gamla mekaniska hastighetsmätaren visade nästan 8% för mycket, alltså helt i linje med vad många andra konstaterat.
Det intressanta är dock att även den gamla vägmätaren verkar ha visat för mycket vilket gav en lägre bränsleförbrukning än den verkliga.
Jag har nu en hastighetsmätare och vägmätare som visar rätt.
Tydligen till skillnad från många andra
/Nisse
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Glädjemätare?

Jag skrev detta i ett tidigare inlägg om hastighetsmätare:

"För fordon från 1980 eller nyare räknas max felvisning ut med en formel:
(v1-v2)<=v2/20+ 10 km/h

V1=Visad hastighet
V2=Verklig hastighet

Vid 90 km/h verklig fart får mätaren visa max 104,5 km/h men ej under 90 km/h
"

Att detta lagkrav gäller för hastighetsmätaren är ju en sak men att sen också vägmätaren ska visa lika mycket fel har jag inte tänkt på tidigare...

Det borde väl inte finnas någon anledning för tillverkarna att ha en vägmätare med samma felvisning eller?!.

Mvh
Lasse
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.357
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Glädjemätare?

Men det skulle betyda att även avståndsangivelserna i verkligheten skulle vara felaktiga. Jag har i alla fall aldrig märkt att min kilometerräknare visat annorlunda än avståndsangivelsen mellan låt säga Malmö - Göteborg. Detta tycker jag är en väglängd som borde visa eventuella felaktigheter.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Glädjemätare?

Jag relaterar givetvis bara vad som gäller mitt fordon och inte något annat!
Vägmätarens visning påverkas, liksom hastighetsmätningen, av däckdimensionen.
Där kan det givetvis ligga en hund begraven.
På min bil har jag dock den föreskrivna däckdimensionen.
Den som är tekniskt insatt i hur en mekanisk mätare är konstruerad vet också att vägmataren inte går att justera vilket man däremot kan göra med hastighetsmätaren.
/Nisse
 
Toppen