• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Givare för gråvattenmätare

N

nomad

Guest
Är det någon i föreningen som kan upplysa om givarens placering samt om det är möjligt att komma åt densamma *utan* att skruva ner tanken på en Hymer CS 544 av 97-års modell??

Jag har emellanåt slagit i en skvätt Klorin och det verkar som givaren inte uppskattade det tilltaget, numera visar mätaren fullt hela tiden.

Jag har kikat undertill samt lossat bottenpluggen (urrrkk!) men ser inga anslutningar, varesig elektriska eller för tillflöde. Lyft på allt inuti bilen som skulle kunna dölja en servicelucka utan att hitta någon. Skall jag behöva riva ner tanken för att komma åt gvaren?!
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Givare för gråvattenmätare

Hej!
Jag har CS 554/97. Gråvattentankens mätare måste fungera på samma sätt som i färskvattentanken. Jag tog en bild vid min varmvattenberedare. Där kan du se ett runt lock till vänster om det avlopp som kommer från köket. Det kommer ut en grå kabel med de 5 givartrådarna upp till kontakten. Nederst i bild har jag en sprillandes nymonterad backventil. Den är till för att förhindra varmvatten bakvägen ut i kallvattensystemet. Jag har testat idag och det verkar som jag nu slipper luftinblandningen och får godare kaffe. Nackdelen med backventeilen är jag måste ägna den omsorg vid tömning inför frostsäsong.

Jag tror att det fastnat någon blöt hinna som överbryggar givarna. Du hade visst bort bottenpluggen. Passa på att spola runt i tanken med en vattenslang
Lycka till
Jan-Evert
 

Bilagor

  • P9070089.JPG
    P9070089.JPG
    74,2 KB · Visningar: 6
N

nomad

Guest
Uppdatering ang givaren och dess placering

Jag har pratat med några försäljare samt en mekaniker och samtliga ansåg att servicelucka borde finnas, Det gör det INTE på den modell jag har. Efter att ha kikat på bilden som en av medlemmarna la upp visste jag hur givaren skulle kunna se ut och mina farhågor besannades. Möjligen hade jag kunnat få loss givaren genom att enbart ta loss värmaren (vilket var nog så dj*vligt) men det insåg jag först efter jag plockat ner tanken. Ett tips om ni skall göra detta, skölj tanken ordentligt, flera ggr innan ni river ner den.
Bifogar några bilder för ev andra CS 544 -ägare.

Under värmaren går avloppen ner i tanken och givaren sitter intill rören, rören är endast istuckna via gummitätning så det är enkelt (men grisigt) att riva ner tanken, desto mindre enkelt att få dit den igen då rören skall passas in (gjorde detta på egen hand).

Tank samt före-efter bilder på givaren är självförklarande.

På sista bilden har jag plockat bort värmaren för att kunna passa in rören. Nåt hände tydligen med värmaren för efter återmontering startar autotändning så fort jag slår på 12V trots att termostaten är satt på noll (0). Alla tips om vad det kan bero på tas tacksamt emot! Tror det är en Truma S 3002.

Gråvattenmätaren fungerar dock som den skall. Lite värdelöst vetande; stavarnas olika läng innebär att varje nivåsteg är 1/4. Alltså ingen analog givare.
 

Bilagor

  • 08092010734.jpg
    08092010734.jpg
    978,5 KB · Visningar: 12
  • 08092010737.jpg
    08092010737.jpg
    1,1 MB · Visningar: 9
  • 08092010738.jpg
    08092010738.jpg
    1,1 MB · Visningar: 8
  • 08092010741.jpg
    08092010741.jpg
    1,1 MB · Visningar: 8
  • 08092010742.jpg
    08092010742.jpg
    2,3 MB · Visningar: 9

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Givare för gråvattenmätare

Något måste ha blivit fel vid återmonteringen av reglaget som skulle vara längst ner till höger på värmarbilden.
När jag ser de här bilderna vill jag mana alla att kolla 90 gradersböjarna på avloppsrören. Jag hade 3 st som hade spruckit.
Jan-Evert
 

Bilagor

  • avloppskrök.jpg
    avloppskrök.jpg
    24,9 KB · Visningar: 258
Toppen