• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GEOCACHINGTRÄFF

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025
Hej

Sitter just nu och funderar på att fixa till en träff (2009) i ämnet Geocaching.
Träffen kommer att hållas på min arbetsplats Lane-Ryrs skolas fotbollsplan (grus) för att hålla nere kostnaden. (ca 100:-/Husbil)

GPS: N58 23 48 E12 03 31   
Jag hade tänkt mig att träffen skulle vara för mellan 15-20 husbilar.
Upplägget ungefär
Fredag e. 17:00

Träffas vi och minglar runt (Gymnastiksal vid dåligt väder),
Gemensam middag.
Var och en tar med egen mat och dryck.​

Lördag FM

Genomgång av Geocaching och GPS,
sen ut och leta efter redan utlagda cacher.​

Lördag kväll

Prisutdelning till de som hittat mest cacher och löst gåtan.
Gemensam middag utomhus eller inomhus, vädret avgör.
Var och en tar med egen mat och dryck.

Söndag åker vi vidare eller hem.​

Dusch och toalett även färskvatten finns under hela träffen i gymnastiksalen. EJ El​

Finns intresse så skriv gärna en rad och berätta dels om intresse för träffen och även erfarenhet med Geocaching.
Detta inlägg gäller ej som anmälan utan det kommer att komma ut under Träffar i början av feb -09 om det finns intresse.​

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2025
Sv: GEOCACHINGTRÄFF

Kan man få komma även om man aldrig har provat geocaching?

Det skulle vara intressant att få lära sig hur man gör... har förstått att det är jättekul av dom som ägnar sig åt detta.

Behöver man en speciell GPS eller räcker det med en som visar kordinater?

//Kicki

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025

Det är klart att man får komma om man aldrig har Geocachat förr.
Det är ju lite därför som träffen ordnas.
En GPS som kan navigera utanför vägarna kan användas till Geocaching.
Det bör även gå att ställa in positionen på t.ex N59 59.111 E12 12.123 OBS 3 siffror efter kommatecknet

B

Båtis

Guest

Kommer gärna och lär oss hur man gör. Har läst om detta flera gånger men vet inte hur det fungerar.

:wideeyed:Mvh Maggan och Ingemar :mcride:

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2025

Vi vill väldigt gärna komma om det bara blir en helg när vi är lediga... Nu får vi hålla utkik när inbjudan kommer.

Vi har en Garmin 660 och den borde nog fungera, kordinaterna går att skriva in på flera sätt. Annars får vi orsak att investera i en ny...

Det här ska bli spännande :) Kan bli något kul att göra med barnen på lediga helger.

//Kicki

Chris o Benny

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2025

Vi började med geocaching i juni i år och tycker att det är mycket roligt och bra förenligt med husbilsåkandet. Vi kommer gärna på en sådan träff om vi har möjlighet, kul initiativ!
Christina och Benny

Frank Ekman

FD HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Hej Kingen!

Jättekul. Vi har pratat om detta flera gånger. Men tyvärr ingen kunskap alls. Vi kommer väldigt gärna. Har en garmin 760. Tror att den kan fungera.
/ Frank

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Ja det skall bli kul, Kingen och Queen lyckades få med Britta på sina utflykter och hon i sin tur övertalade mig och det har gett mig motion med kul äventyr samt att man får se platser och saker man aldrig skulle ha besökt. Vi har blivit mycket bitna av denna hobby. Senast i förrgår halkade jag på en liten spång på en skogstig och fick ett litet vinterbad i närheteh av Koberg där vi skulle leta upp en "skatt" vid ett monument .

30 Oktober 1944 störtade här en Amerikansk Flygande Fästning, B-17. Den var fullastad med sprängämnen och skulle egentligen kraschas i den Tyska U-båtsbasen på ön lgoland. Efter starten hoppade piloterna fallskärm och planet skulle sedan radiostyras från ett annat plan men efter ett tag tappade man kontrollen och planet försvann i Nordostlig riktning. Efter att ha passerat Danmark och den svenska kusten började bränslet ta slut och alldeles före kraschen hängde planet i en enda fungerande motor. Smällen hördes vida omkring och tryckvågen krossade många rutor i området. Ett av propellerbladen står idag kvar, som minnesmärke, uppe på ett berg, och nedanför berget i sydlig riktning ser man vad som sägs vara platsen där planet slog ner. Och hit hade jag inte ens vandrat med torra kläder.

Så jag ställer självklart upp och hjälper till med denna träff med det lilla jag kan i detta ämne.

Cacherna har ju olika svårighetsgrad och de svåraste behöver man inte ta om man inte har en vig hustru Här ett axplock av bilder från i år.
Svårighetsgrad terräng:4
isi.jpg

Terkniska cacher:
Tank.jpg

Roliga cacher:
toan.jpg

Det kan se lite lustigt ut när man letar, vid detta tillfälle på Öland hade jag själv ej börjat med denna hobby så jag sa till dem att jag går härifrån så ingen tror att jag känner er!!
muren.jpg

ÅLEG

FD HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024

Viljan finns (försöker gärna hänga med) - kunnnandet känns avlägset.

MVH / Hasse

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Jättekul, detta har vi väntat på. Vet inget om ämnet men vill gärna lära mer. Vi kommer om möjlighet finnes.

F

F.d. 52943

Guest

Kan man lägga in terrängkarta i en TomTom One?
Kan TomTom One visa koordinater på rätt sätt? (min TomTom är i holland för reparation just nu så jag kan inte kolla själv) - nån som vet?

Gun & Rolf

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
401
Medlemskap
2025

Detta låter mycket intressant
Vi kan inget om om geocaching men förhoppningsvis
kanske vi kan lära oss något.
Hoppas att vår Garmin 660 går att använda.

F

F.d. 2692

Guest

Låter roligt och nyttigt med lite promenader med mål istället för att bara traska runt.

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025

Jag får försöka svara er så gott jag kan.

Cacherna ska jag fixa så att det finns ett 20-tal att öva på med olika svårighetsgrad.
Det finns även minst 3st "Äkta cacher" inom 1km från skolan.
Garmin vet jag inget om, kan ni navigera utanför vägarna så ska det säkert gå aatt använda dem.
Ta och prova någon gång, gå ut i skogen och se om ni kan navigera.
Tom Tom går till en viss del att använda, tyvärr så räknar den ner med 5m intervaller.
När jag använder min Tom Tom så går det att skriva in rätt siffror.
Positionerna N59.12345 E12.12345 kan oxå användas vid Geocaching.

NIESMANNEN

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025

Märkligt sammanträffande. Hörde om detta för första gången för tre dagar sedan och blev mycket intresserad. Vill gärna komma för att lära mig mer om detta som kanske kan liknas med korpens orientering.

MVH

F

F.d. 52943

Guest

Om man vill köpa en "skogsGPS" med svensk karta som är lämplig för bärplockningsutflykter och Geocaching - vad rekommenderas i rimliga prislägen?

Krister 820

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024

Kommer gärna om tidenpunkten passar. Jättebra initiativ för att lära sig. Har aldrig provat själv.

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025

Om man vill köpa en "skogsGPS" med svensk karta som är lämplig för bärplockningsutflykter och Geocaching - vad rekommenderas i rimliga prislägen?

Den jag använder Garmin Colorado 300 (3890:) är en variant, finns säkert många fler både dyrare och billigare.
Sen tillkommer kartorna med 1000-1200:-/st Götaland, Svealand, Norrland

Toppen