• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Genomströmningsvärmare gasol i husbil

Edvin Sjöberg

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Visby
Efter vinterförvaringen så läcker min gamla Truman Boiler (D8011 från -88) från nedre kanten när jag sätter på pumpen. Hade tömt systemet efter konstens alla regler men det verkar ändå stått kvar vatten som fryst.

Jag använder i princip bara varmvatten till disken och att tvätta händer.

Är det någon som har satt in en genomströmningsberedare som går på gasol i en äldre husbil? Skulle det vara ett alternativ till en dyr/krånglig renovering av en 30+ år gammal år Truma?

Jag har kollat på Genomströmningsvärmare PGWH1010 från Jula:

3hNsIfD.jpg


KxATymT.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
((Montreal))
Men det som förvånar är ju att två st har frusit sönder för dej, det måste ju vara något fel på avtappningsventilen eller
backventilen som skall släppa in luft när den tömmer sig?))
-------------------------------------------------------


Hej ett bra sätt att ha lite koll på om man får ur allt vatten ur systemet är att ställa två hinkar under urtappningsslangarna.
Ur rör/slangsystemet kommer det ju max bara några liter men ur v.v.beredaren är det svårt att bedöma om allt vatten kommer ut som Montreal påpekar. Är beredaren på 10L och det kommer ungefär så mycket i hinken så är allt ok.
Om man öppnar kranarna på min bil så kommer det skapligt ur båda (tycker man) men i beredaren "hänger" vatten kvar av kanske vaccum från någon backventil eller något, och om man då blåser i slangen där pumpen normalt sitter så kommer det mesta av de 10L, kanske 7L ut först då.
På många äldre bilar så töms ju dessutom v.v.beredaren genom en låg punkt på slangen till v.v.beredaren och långt ifrån beredaren och inte direkt vid den.
Om man blåser försiktigt med tryckluft i slangen där pumpen sitter så hör man när v.v.beredaren är tom och slutar att bubbla.

M.v.h. JANKRO
 
Senast ändrad:

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Jag vet att det finns många genomströmningsberedare som används och är installerade i båtar. Det kanske är andra regelverk kring detta? Jag är inte speciellt orolig för försäkringar utan är mest ute efter om någon har egen erfarenhet av att installera något liknande. Utomlands verkar det vara rätt vanligt med liknande gasdrivna genomströmningsberedare.

Hej,

Jag har en genomströmningsberedare i min husbil. Det har fungerat bra, frös dock sönder över vintern också så jag letar efter en ny om jag ej kan fixa det själv.

Har kikat på dem på jula vid namn Qlima men ser inte ut som min gör, min ser mer ut som denna (att det finns ett hål överst där gasen går ut) https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71EzNtP6IrL._AC_SL1500_.jpg

Också får man ju då koppla ett rör till det så att förbränningsgasen ventileras ut. Så ser det ut på min husbil ialafall.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan Johansson
 
Toppen