• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Genomföring fiat Ducato 2020

MELU

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Båstad
HBK-Nr
32478
Medlemskap
2024
Hej!
Jag skulle vilja montera ett kupevärmareuttag i vår MC Louis 331. (Ducato 2,3 2020) Någon som har tips på bra genomföring från motorrummet. Gärna med bild.
//Mats
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Att värma upp en husbil med bara kupéfläkt eller liknande kan ge andra problem. Värmen kommer inte in i alla skrymslen och vrår som Truman når. Kan resultera i frusna ledningar, vattenlås etc. Mest allvarligt om man har dubbelgolv, men tillräckligt även annars. Du måste tömma allt vatten även i varmvatten beredare osv om du inte kör med Truman.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jo, men fick rådet att inte ligga med kontinuerlig laddning på bodelsbatteriet. Borde kanske kunna koppla från laddningen. Tanken att inte slita på truman när vi står hemma i vinter
Det är väldigt många av oss som står på laddning hela vintern,laddaren sköter detta helt automatiskt,men dom flesta har ingen uppvärmning och detta fungerar utmärkt.
 

MELU

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Båstad
HBK-Nr
32478
Medlemskap
2024
Att värma upp en husbil med bara kupéfläkt eller liknande kan ge andra problem. Värmen kommer inte in i alla skrymslen och vrår som Truman når. Kan resultera i frusna ledningar, vattenlås etc. Mest allvarligt om man har dubbelgolv, men tillräckligt även annars. Du måste tömma allt vatten även i varmvatten beredare osv om du inte kör med Truman.
Att värma upp en husbil med bara kupéfläkt eller liknande kan ge andra problem. Värmen kommer inte in i alla skrymslen och vrår som Truman når. Kan resultera i frusna ledningar, vattenlås etc. Mest allvarligt om man har dubbelgolv, men tillräckligt även annars. Du måste tömma allt vatten även i varmvatten beredare osv om du inte kör med Truman.
Känns som jag bara fortsätter att ha husbilen inställd på ca 10 plus och mata på med Truman och vara redo för action när lusten faller på. Jag har ju trots allt garanti.
 

SEASON

HBK styrelse adjungerad
Inlägg
134
Kommun
Örebro
HBK-Nr
19707
Medlemskap
2024
Jo, men fick rådet att inte ligga med kontinuerlig laddning på bodelsbatteriet. Borde kanske kunna koppla från laddningen. Tanken att inte slita på truman när vi står hemma i vinter
Nej, jag tror det bara är bra att ligga med underhållsladdning. F.ö. här ett tips som jag använde på min förra husbil:
’Jag hade en elektrisk motorvärmare (jag antar att du har en också). När vi stått en natt och vintercampat, var det dags att tidigt på morgonen stappla ut i vinterkylan och koppla om elsladden till motorvärmaren, innan vi skulle åka vidare senare. Inte så kul. Lösningen var att dra en sladd från bodelen genom en genomföring till motorn och ta strömmen den vägen i stället. Det hela manövrerades med en vanlig strömbrytare, som monterades bredvid förarplatsen, tillsammans med ett extra 220V-uttag som tex kunde användas för en kupéfläkt. Min husbilshandlare, som fixade detta, tyckte först att detta arrangemang var onödigt, men har nu tänkt om och gjort likadant på flera husbilar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jo, men fick rådet att inte ligga med kontinuerlig laddning på bodelsbatteriet. Borde kanske kunna koppla från laddningen. Tanken att inte slita på truman när vi står hemma i vinter

Jag har aldrig hört rådet att inte ha kontirnuerlig laddning via ebl (smart laddare) i husbil från någon seriös yrkesperson.
Ifall du har Lithiumbatterier utan laddstopp (bms) så ska du inte ladda kontirnuerligt, då kan du skada batterierna.
Har du blybatterier, så mår de bara bra av att laddas, stoppar du laddningen måste du även stoppa all förbrukning, annars kan de ta skada av ev. djupurladdning.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024

MELU

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Båstad
HBK-Nr
32478
Medlemskap
2024
Bra fråga! Ska jag vara ärlig har jag nog inte haft så lite som 10 grader, men jag har heller inte satt mej in i fuktproblemen. Sen blir väl det skillnad om bilen bara står stIll med värme på eller om den används regelbundet och värms upp ordentligt då, gissar jag?
Tack för alla tips - som sagt nybörjare. låter som att jag ska dra upp lite i temp och kolla luftfuktigheten. Har nu köpt en Shelly temp o fuktmätare så ja kan följa det på ipaden.
 
Toppen