• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Genom Europa februari 2021

mhuusko

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
27343
Medlemskap
2025
Tänkte dela med mig av våra erfarenheter från vår resa till södra Frankrike.

Förutsättningar var att vi måste ha ett inte äldre an 72 timmar gammalt negativt PCR-test vid inträde i Frankrike.
Att åka igenom Tyskland skulle inte kräva något specielle och samma gällde Luxemburg förutsatt att vi inte lämnade motorvägen.

Vi åkte från Stockholm på tisdag morgon för att hinna till Malmö innan kl 18.
Testen gjordea och resultatet kom 7.11 på onsdag morgon.

Båten från Malmö till Travemunde gick kl 10.00.

Väl framme i Travemunde blev vi stoppade av polisen som ville vete vart vi skulle åka.
Visade upp elräkning från huset i Frankrike men det räckte inte utan ett kort förhör på franska hölls innan vi kunde fortsätta.

Tankande i Lubeck 1.29 euro och nästa gång i Luxemburg 1.19 euro per liter.

Vid den franska gränser visade det sig att endast tung trafik stoppades för kontroll.

Sitter nu både mätta och nöjda vid Eiffel brons rastplast under det franska utegångsförbudet.

2 timmars körning imorgon innan vi är framme vid huset.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej Markku, jag hoppas att Er fortsatt resa har gått utan problem. Har det ändå hänt något som har omöjligt gjort fortsättningen på Er reseberättelse?
 

mhuusko

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
27343
Medlemskap
2025
Väl framme vid huset står husbilen på en av kommunen tillhandahållen video övervakad parkering.
Här rullar livet vidare nästan som vanlogt förutom att caféer och restauranger är stängda.

Då det råder utegångsförbud mellan 18-06 kommer vi till husbilen strax innan för att tillbringa kvällen/natten.
Känns tryggare att vara i husbilen på nätterna och inte låta den stå tom.
Har nu stått slilla i 9 dygn och som lägst har vi haft 120Ah kvar på våra 600Ah Lifepo4.
Kört elverket vid 2 tillfällen i totalt 3 timmar.

Dagarna går åt till att fortsätta med renoveringen av huset från 1400-talet.

04DEAFDF-81E7-4A80-826E-0EC9C79A960E.jpeg
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Toppen. Tack Markku för uppdatering och för de fina photon. Det ser ut att Ni har redan gjort en del i huset och att det finns arbete kvar. Brukar Ni göra utflykter i regionen då och då? Kan man då resa (med utlandsregistrerat husbil) utan restriktioner?
 

mhuusko

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
27343
Medlemskap
2025
Köpte huset för 5 år sedan och mycket av tiden här nere jobbar vi med renoveringen.
Vi brukar ta pauser på några dagar och göra korta utflykter, främst när det är sommar.
Det är fritt att åka även med svenskt regnummer, dock är många camping stängda tom april.
Gäller att vara framme tills kl. 18 då utegångsförbudet startar.

Vi bjuder gärna alla som har vägarna förbi på kaffe med dopp, när vi är på plats.

Huset ligger i Peźenas.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack Markku för svaret, och varmt tack för Din vänliga inbjudan. Jag är övertygat om att många HBklubbens medlemmar uppskattar också det. Vad roligt med det att Ni kan kombinera renoveringsarbete med utflykter i vackra Occitanien regionen. Vi var där några gånger och blev imponerade av allt som kunde ses i Beziers, Montpellier (bl a mycket intressant medicinskt museet), Sėte, Perpignan, och den provensalska köket och Languedoc viner...
 

mhuusko

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
27343
Medlemskap
2025
Har nu stått utan el på den kommumala gratisparkeringen i nästn 2 veckor.
Solcellerna håller någorlunda batterierna laddade i kväll 20% kvar av 600Ah.

Igår kväll stoppade polisen bilar som var ute och körde efter kl.18.

En av husbilarna (eget bygge) visade sig att vara en mobil bilverkstad..

Väntar med spänning på att se hur länge 600Ah räcker vid fri camping.
Vi kör kylskåpet och värma på fransk gasol.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hur stora solceller har Ni och vilket väder har Ni haft? Är det många soltimmar per dag?
En av husbilar som var mobil bilverkstad... bra idé. Jag kanske skulle kunna ha mobil kirurgisk operationssal i min husbil, eller åtminstone mottagning? Men vem vill bli opererad i en husbil ;)
 
Toppen