• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Genius 15KV solcellsregulator

perjan

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2025
En Genius 15KV solcellsregulator är monterad i vår husbil. Regulatorn har ett antal lysdioder och en vidhängande display. Hur detta fungerar när och hur är en gåta med både rörig display och LED-panel samt en rörig manual på italienska.
Trots en Googleöversättning av manualen som finns på nätet så blir man inte klokare.

Det går att hitta en engelsk manual på nätet men är förmodligen bara en "Googleöversättning".
Husbilssäljaren har inget annat att erbjuda än den italienska manualen. Jag har mejlat den italienska firman Helios Technology som verkar stora i solcellsbranschen. Inget mejlsvar efter påtryckningar.

Att försöka med husbilstillverkaren Laika slutar sannolikt med en manual på italienska.

Har någon erfarenhet och kunskap om denna solcellsregulator och huruvida man läser av
hur och när laddningen sker? Att något händer är helt klart .... men vad.

Regulatorn verkar mest vara intresserad av hur batterierna mår (bil och bodel) men har svårt att på ett förståeligt sätt presentera hur solcellen jobbar.

perjan

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2025
Sv: Genius 15KV solcellsregulator

Tack för länken till beskrivningen.
Denna beskrivning gäller för 30 Amp regulatorn och har en något annan menyuppsättning i displayen. Jag har nu hittat den engelska beskrivningen till Genius 15 Amp som även skiljer sig i funktion och menyer mot den italienska beskrivningen vilken är den enda som överensstämmer med min display i bilen. Således tillbaka på ruta noll.

Som brukligt i tekniska sammanhang är dessa beskrivningar riktade mot installations och
servicefolk och inte för användaren. Gott och väl med en ingående beskrivning men till nackdel för den som endast söker en enkel användarhandledning när det gäller en så enkel sak som att läsa av laddningsströmmen från solcellen. Samma displaysteg i menyn visar laddning från 230V-laddaren och strömförbrukning i bodelen tillsammans med ström från solcellen utan förklaring hur detta skall läsas av.

Tänk så mycket funktioner och en konstruktör satt till att delge den gängse användaren en användarhandledning. Känns igen från hemelektronik.

Jag bävar för den dag denna solcellsregulator ger upp eftersom den är integrerad i både laddning från motorn, 230-voltsladdaren, förbrukning till bilen samt förbrukning till bodelen. Går den sönder är det sannolikt inte bara att koppla bort den.

Ytterligare en pryl som är alldeles för avancerad för en så enkel sak att hålla reda på en solcell.

Genius 15KV Display ext.JPG

Menydisplay för avläsning och programmering -
Dåligt beskriven hur avläsning skall ske

Genius 15KV reg disp.jpg

Panel på laddningsregulatorn - pedagokiken har gjort kullerbytta på sig själv.
Man får nöja sig med att det blinkar grönt och att solcellen eller något annat laddar batterierna.

Senast ändrad:

perjan

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2025

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Länken rullar ju bara vidare till en massa andra siter som till slut låter en läsa en starkt begränsad version utan möjlighet att kopiera. Har du en ren pdf fil vore det enklare. Carico är laddning o Scarico är urladdning i det dokument du länkar till.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Det som står under Ingresso på sida 3 är spänningen från solpanelen och under Modulo är den ström som laddas för tillfället till batterier.
Bodelens batterispänningen visas på sida 3 och heter Batteria och strömmen heter Servizi där + betyder laddning o - urladdning. Beroende på förbrukning kan dessa siffror avvika från solcellens men vid vila utan förbrukning bör de vara ung lika.

Om du vill veta mer så ställ specifika frågor utifrån Manualen med sidhänvisning så hjälper vi till att tyda vad som menas.

perjan

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2025

Tackar för hjälpen!
Kollar upp i morgon om solen behagar visa sig.

Jag återkommer om fler frågor uppstår.
Tack igen.

/Per-Åke

Toppen