• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generatorproblem ?

F

F.d. 24358

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5D
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: Hymer camp 55
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Elsystem
Premiärtur idag som inte blev så lyckad, efter paus när vi skulle starta igen
så var batteriet dött. Fick som tur var hjälp av en snäll kille med startkablar.
Det finns ingen laddning alls när bilen är igång så hemvägen fick bli helt utan belysning . Kan man mäta på något vis om det är generatorn (laddmimgsrelä)
eller kan det vara något annat , den ska ju ladda 2 batteri samtidigt och det sitter ju en massa elektronik och reläer under passagerarstolen som kanske är inblandade ? Eller är det bara när bilen är kopplad till 220 volt ?
Tacksam om det finns någon med elkunskaper som kan reda ut hur det fungerar.

Kim
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.190
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, med reservation för lite olika lösningar, men på äldre HYMERbilar brukar det vara kopplat så här.
Generatorn och startbatteriet är kopplat som vanligt. Från startbatteriet går det två grova kablar, en plus och en minus vidare till hymerboxen i bodelen där sitter också ett 70A relä på pluskabeln som skiljer bilens och bodelens batteri åt när bilen är avstängd. När bilen är igång och generatorn börjar ladda så skickar den ut ström på den lilla D+ kabeln från generatorn som drar reläet och kopplar ihop batterierna, och den plusströmmen släcker också laddningslampan.
Om du mäter spänningen på bilens batteri med avstängd motor så borde den ligga runt 12V. När du startar bilen så skall den spänningen öka till ca.14V om generatorn laddar.
Samma sak med bodelsbatteriet, om 70A reläet drar och kopplar ihop bil och bodelsbat. så skall spänningen även på bodelsbat. öka när bilen är igång.
Om inget händer med spänningen när bilen startar så är det troligen något fel på generatorn. Det kan vara bara kolen eller regulatorn.
Jag tror inte det är den modell av generator som man enkelt byter både kol och regulator på från baksidan, utan man måste nog plocka sönder generatorn för att komma åt.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 24358

Guest
JANKRO skrev:
Hejsan, med reservation för lite olika lösningar, men på äldre HYMERbilar brukar det vara kopplat så här.
Generatorn och startbatteriet är kopplat som vanligt. Från startbatteriet går det två grova kablar, en plus och en minus vidare till hymerboxen i bodelen där sitter också ett 70A relä på pluskabeln som skiljer bilens och bodelens batteri åt när bilen är avstängd. När bilen är igång och generatorn börjar ladda så skickar den ut ström på den lilla D+ kabeln från generatorn som drar reläet och kopplar ihop batterierna, och den plusströmmen släcker också laddningslampan.
Om du mäter spänningen på bilens batteri med avstängd motor så borde den ligga runt 12V. När du startar bilen så skall den spänningen öka till ca.14V om generatorn laddar.
Samma sak med bodelsbatteriet, om 70A reläet drar och kopplar ihop bil och bodelsbat. så skall spänningen även på bodelsbat. öka när bilen är igång.
Om inget händer med spänningen när bilen startar så är det troligen något fel på generatorn. Det kan vara bara kolen eller regulatorn.
Jag tror inte det är den modell av generator som man enkelt byter både kol och regulator på från baksidan, utan man måste nog plocka sönder generatorn för att komma åt.

M.v.h. JANKRO.



Tack för ett snabbt svar Jankro.
Jag har laddat batteriet inatt och när jag mätte spänningen nu så var det
13,2 volt på startbatteriet och 12,9 volt på bodelsbatteriet , när jag startade bilen så sjönk spänningen på startbatteriet till 12,5 volt och bodelsbatteriet var oförändrat 12,9 volt .Laddningslampan lyser inte.
Jag har provat att komma under bilen och se om jag kan se på generatorn
om det går att komma till kol eller laddningsregulator men jag får nog hissa upp den för jag var inte smal nog.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.718
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Kim & Veronika skrev:
Tack för ett snabbt svar Jankro.
Jag har laddat batteriet inatt och när jag mätte spänningen nu så var det
13,2 volt på startbatteriet och 12,9 volt på bodelsbatteriet , när jag startade bilen så sjönk spänningen på startbatteriet till 12,5 volt och bodelsbatteriet var oförändrat 12,9 volt .Laddningslampan lyser inte.
Jag har provat att komma under bilen och se om jag kan se på generatorn
om det går att komma till kol eller laddningsregulator men jag får nog hissa upp den för jag var inte smal nog.
Laddningslampan måste lysa när du vrider om tändningsnyckeln, för då flyter en ström genomlampan och in i generatorns D+ och vidare genom rotorn och magnetiserar den. Om lampan är kass kommer inte rotorn att magnetiseras och generatorn börjar inte ladda. Det kan den visserligen göra ändå på kvarvarande magnetrism, men efter ett långt uppehåll är risken större att den inte gör det. Kolla först att lampan är hel! Men lampan lyser ju inte heller om kolen inte gör kontakt med rotorn och då händer samma sak.
// Göte J
 
F

F.d. 24358

Guest
Göte J skrev:
Laddningslampan måste lysa när du vrider om tändningsnyckeln, för då flyter en ström genomlampan och in i generatorns D+ och vidare genom rotorn och magnetiserar den. Om lampan är kass kommer inte rotorn att magnetiseras och generatorn börjar inte ladda. Det kan den visserligen göra ändå på kvarvarande magnetrism, men efter ett långt uppehåll är risken större att den inte gör det. Kolla först att lampan är hel! Men lampan lyser ju inte heller om kolen inte gör kontakt med rotorn och då händer samma sak.
// Göte J

Tack för tipset Göte .
Jag har kollat glödlampan och den är hel, kan jag då
vara säker på att det är kolen i generatorn som är slut ?
Eller finns det fler fel som kan orsaka detta ?
M.v.h. Kim
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.718
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Kolen eller laddningslegulatorn. Nu vet jag inte hur din generator ser ut men på en del Bosch-generatorer sitter laddningsregulator, kolhållare och kol som en enhet inskruvat i bakgaveln med 2 skruv. Bara att skruva dän och byta. Dvs är släpringarna som kolen går emot alltför slitna ska man nog svarva dessa släta. Dock kan man fuska och jämna till kanterna med smäljelduk.
Du kan ju först kolla att laddninglampan lyser om du jordar D+(den klena kabeln) med tändningen påslagen och stillastående motor. Lyser klampan vet du att kablaget dit är ok.
// Göte J
 
F

F.d. 3297

Guest
Om Götes testförslag är OK så pröva att knacka med hammare
(el. liknande) på generatorhuset.
det kan vara så att kolen är slitna och hamnat snett i sina
banor.
Anslagschocken av hammarslagen kan få kolen att "skaka ner"
till kontakt.

Funkar detta är det kolbyte på gång! "Gratinerar"! ;-)
 
F

F.d. 24358

Guest
Hans-5003 skrev:
Om Götes testförslag är OK så pröva att knacka med hammare
(el. liknande) på generatorhuset.
det kan vara så att kolen är slitna och hamnat snett i sina
banor.
Anslagschocken av hammarslagen kan få kolen att "skaka ner"
till kontakt.

Funkar detta är det kolbyte på gång! "Gratinerar"! ;-)

Tack för förslaget , har nu testat med hammaren men tyvärr utan framgång.
Det lutar nog åt att jag får lämna in bilen och få generatorn kollad.

M.v.h. Kim
 
F

F.d. 24358

Guest
Har skruvat loss generatorn från motorn men får inte ut den ,
ska man behöva skruva väck avgasröret eller drivaxeln för att
få ner den ?
 
Toppen