• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generatorn

F

F.d. 55696

Guest
Klarar generatorn att ge ström till stora kyl o frys under färd och hjälper solcellen med ström också eller ger den bara till bodelsbatteriet. Vi har tre solceller på 70W och dom laddar till bägge batterierna. Åke

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Generatorn

vi har stor kyl,frys , och där räcker strömmen väl till att hålla kylan , åkte 50 mil en dag under högsommarvärme stannade bar för att laga mat o fika och då går auomatiskt gasolen på, och det var inget problem med kylan o strömmen, socellen laddar normalt bara på bodelsbatteriet , (vissa modeller även startbatteriet)hälsningar Lasse

F

F.d. 55696

Guest

Tack, men jag menade att om generatorn pallade en längre tid ex två år om man kör kontinuerligt med ström. Vissa menar att generatorn inte är anpassad för den ström vi tar ut och rekomenderar att köra på gasol, men då tappar man det här att inte ha gasol på under färd. Åke o Carina

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Om ni har en stor Dometic kyl så drar den enligt deras egna anvisningar,
vid riktigt varmt väder (25 grader C), cirka 3,0-3,5 Ah vid 12 Volts drift per dygn.

Maxeffekten som kan tas ut temporärt motsvarar 170 W (eller ~14 Ampere).

De flesta husbilar har förstärkt generator och oftast motsvarande 100-180 Amp så
det innebär att kylskåpet inte bör utgöra någon utmaning att driva.

F

F.d. 24784

Guest

Ett mindre kylskåp drar 10 - 12 A och ett stort som nämnts 15 A.
Två fjärrljus drar 11 A, tre fyra sådana förekommer.
Så strömmen är inget problem för generatorn.

Det är så kopplat att kylskåpet kan bara köras på 12 V om generatorn går, dvs man kör bilen.

de
Roy

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Generatorn klarar som sagt att driva kylskåpet. Men spänningsfallet kan vara så stort att inte bodelsbatteriet blir fulladdat under färden. Mät vad du har för spänning på bodelsbatteriet när motorn är igång och kylen går på 12V.

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

Jag kör på gasol hela tiden,då det är en mycket dålig verkningsgrad på bilgeneratorn så du får betala mycket bränsle för att driva kylskåpet på 12 volt av generatorn. Och det är ju för det mesta intr så många procent man är på rull,och när man kör vill man för det mesta ha så mycket laddning som möjligt till batterierna.

Toppen