• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generatorladdning

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
901
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
I en annan tråd näms att man måste köra 50 mil för att ladda batteriet, då förstår jag inte hur det hänger ihop med generatorns laddningskapacitet.

Beroende på HB så laddar generatorn låt säga 120 A, i så fall tar det teoretiskt drygt en timme att ladda ett urladdat batteri.
Men sen finns det väl en laddningsregulator som begränsar laddningen så att batteriet inte laddas för snabbt och "kokar".

Men då förstår jag inte varför det finns 180 A generatorer som tillval när man köper ny HB.
Någon som vet (ja det är det)?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Generatorladdning

Det är just den fråga som kan förklaras med så många samspel med ström i husbil.

"Ursäkta min långa förklaring, men jag hade inte tid" Einstein skrev.
Ja - genom en tänker på hur det bör förstås man kan förklara det enklare.

Så om min uppfattning accepteras, så ge mig lite tid - tack.
Jag ska göra mitt bästa. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Generatorladdning

Samspelet mellan generatorn och batterierna, ger och tar emot, beror på förmågan, hastighet och ackumulerad, att ge och förmågan att ta emot.

Vissa batterier har inte den presente förmågan trots sin ursprungliga specifika kapaciteten.
Så har du en laddning som ger t.ex. 70 ampere - vad är användningen av batteriströmmen om kemiska känslighet är bara 30 ampere.

Batterierna måste ha stor förmåga att ta imot.
Det har AGM-batterier.

Meeen tar kylskåp och halvljus t.ex. 25% av generatorns kapacitet kommer generatorn kapaciteten inte så väl som önskas.
Fortsättning följer.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Generatorladdning

För att få generatorn förmåga att göra gott kan du göra följande:
Byt ut främst batterierna mot AGM-batterier eller ge konditionering till befintliga batterier.
Konditionering av batterierna kan överlåtas till en smart laddare, en 7-8 stegsladdare.
Generator ström till batterierna kan förbättras genom att utsätta strömmen till kylskåpet efter att batterierna är laddade.
Halvljus kan ersättas med DRL - dagtid ljus.
Detta kan påskynda laddningen av mer än 2 timmar.
Sedan finns möjlighet för följande batterikapacitet: http://www.husbilsklubben.se/forums/t62851/
Tillskott med solceller är bra om du håller i flera dagar.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
901
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Sv: Generatorladdning

Om jag förstått det rätt så är det brukligt att generatorn först laddar startbatteriet och sedan bodelsbatteriet.

Om nu inte batterierna har förmåga att ta emot generatorns hela kapacitet varför då inte ladda bodelsbatterierna samtidigt (alltså den delen av generatorns kapacitet som inte går till startbatteriet)?
Man hade ju fått en effektivare laddning vid korta sträckor.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Generatorladdning

Det var faktiskt ett bra förslag, men det kan kräva vissa ändringar.
Jag använder ständigt sammankoppling mellan startbatteriet och bodelsbatteri.
Men ditt förslag kunde vara med en brytare på instrumentpanelen, direkt eller via relä.
När man stannar slår man av bryteren eller automatisk och skiljerelä tar över.
Du har föreslagit något smart tyckes jag.
Jag kommer att tänka mer på det.
:)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.695
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Generatorladdning

Startbatteri och bodelsbatteri kopplas ju ihop via ett relä i elblocket så fort motorn kommit igång och generatorn snurrar, i varje fall i de bilar jag sett. Att startbatteriet, efter start, laddas mer än bodelsbatteriet beror helt enkelt på de olika spänningarna i batterierna och dess inre restanser samt olika ledningsresstanser.
Ohms lag gäller I=U/R
där I är laddningsstömmen till resp. batteri
och U skillnad mellan generatorspänning och resp batteri
och R inre resistansen + ledningsresistanser till resp batteri
Ett litet tillägg: Startbatteriet som är konstruerat för högt strömuttag har betydligt lägre inre rresistans än bodelsbatterier. Därför blir laddningsströmmen högre i startbatteriet än i bodelsbatteriet och blir därmed fortare laddat.

Generatorspänningen är alltid ca 14,4 volt så länge villkoret:
P(in)= P(ut)+förluster
där P(in) är mekanisk ineffekt
och P(ut) är elektrisk uteffekt, UxI
och förluster är värme

Att generatorn är märkt tex 120A innebär att det är den maximala ström vid ett visst minsta varvtal som går få ur den. Försöker man lasta den mer sjunker bara spänningen till dess effektvillkoret ovan uppfylls. Generattorn är att betrakta som en konstant spänningskälla (möjligen med inbyggd temperturkompensering).
// Göte J
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Generatorladdning

Å tro at en 120A generator lader batteriet fortere enn en 80A generator, er helt feil.

Grunnen til at generatorene på våre bobiler blir større og større er at vi får mer forbrukere på bobilene.

En av batteriet oppgaver er og motta overskuddsstrøm fra generatoren, og en liten generator gir lite overskuddsstrøm.

En annen oppgave batteriet har er å gi strøm når ikke generatoren lader nok og med flere forbrukere vil det tappes strøm fra batteriet om generatoren er for liten.

En ladestrøm på ca 30A til et batteri er en forholdsvis høy ladestrøm og få batterier tillater så mye ladestrøm og denne ladestrømmen synker raskt etterhvert som spenningen stiger. Slik at med 1 bodelsbatteri og et startbatteri er en ladestrøm på 60A meget bra, liksom 90A på 3 batterier er enda bedre. Husk at det er batteriet som er "sjefen" i ladekretsen, spiller ingen rolle om generatoren er aldri så god om batteriet er "dårlig". Det monteres mange rare batterier som bodelsbatterier og ofte er de meget dårlig egnet som bodelsbatteri.

Det at en må kjøre ca 50 mil for å lade opp batteriet etter en kaldstart er fordi generatoren er en dårlig lader av batteriet og vil egentlig aldri greie og fullade batteriet, men i stedet i beste fall overlade det og batteriet svekkes og vil aldri bli 100%. Det eneste som greier og lade batteriet 100% er en ineligent 230V lader, med flere ladetrinn.

Generatoren blir styrt av spenningsregulatoren som ved maksimal spenning gjør at generatoren lader minst. Og generatoren vil ved 14,4 V ved 20 gr. C bare presse mer strøm inn på batteriet og det blir overladet og redusert istedet for fulladet.

230V laderen vil eter at batteriet er blitt toppladet med 14,4 V gå over i en vedlikeholdslading på ca- 13,8V ved 20 gr. og batteriet forblir 100% oppladet.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Generatorladdning

Om jag förstått det rätt så är det brukligt att generatorn först laddar startbatteriet och sedan bodelsbatteriet.

Om nu inte batterierna har förmåga att ta emot generatorns hela kapacitet varför då inte ladda bodelsbatterierna samtidigt (alltså den delen av generatorns kapacitet som inte går till startbatteriet)?
Man hade ju fått en effektivare laddning vid korta sträckor.

hej winamp

Det är sant om du använder denna skiljerelä och liknande.
Skiljerelä - Biltema
Inkopplingsspänning: 13,3 V

Generatorn laddar 2 x från 11,X volt till 13,3 volt vilket utsätter laddning med ca. 5 till 60 minuter.
Det kan vara en av anledningarna till att flera som använder spänning fördröjanda skiljerelä, inte kan uppnå så snabb en fullständig eller delvis laddning av bodelbatterierne, som jag der använder frånkopplad skiljerelä.

Om jag hade en 140 A generator och inta endast 73 A, jag skulle få en snabbare laddning, t.ex. vid en urladdning av batterierna på 1000 watt av ca. 2100 watt möjligt.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/478587

Jag har AGM batterier - de tar emot mycket ström, i motsats till GEL
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Generatorladdning

Jeg fastholder at ikke batteriene ville blitt fortere oppladet om ikke annet forbrukere på bobilen hadde trengt strøm, selvom generatoren gir mer strøm.

Setter vi på en forbruker som forbruker 5W vil ikke den bruke noe mer om en kopler den til et 200Ah batteri enn et 75Ah batteri.

Det er motstanden i kretsen som bestemer hvor mye strøm som skal kunne gå i kretsen, og somsagt noe særlig mer enn 30A er det lite sansynlig batteriet vil ta imot. Og denne strømmen synker jo rimlig raskt, ihvertfal om det lades med generatoren, som er spenningsstyrt og ikke fler trinns 230V lader som er strømstyrt på første trinnet.

Som det sies her er de fleste EBLer slik at når generatoren lader vil alle batteriene i kretsen parallellkoples med en gang generatoren lader og alle batteriene vil få tilnærmet lik lading.

Når det er 230V laderen som lader vil bodelsbatteriet lades fult først og startbatteriet vil få litt vedlikeholdslading på 2-5A.

De fleste EBLer har en 50A som hovedsikring og 30-40A som ladesikring, så ladestrømmen kan ikke være så mye mer enn dette lenge før sikringen smelter.

Har selv nå nettopp montert inn 2 nye AGM batteri og ved ca 50% utlading vil ikke de ta imot mer enn ca. 30A ladestrøm. Litt mer akurat i oppstartsfasen. Og sikringen på 40A i EBLen har ikke smeltet enda. Har også 2 vanlig SMF batterier og de tar heller ikke imot noe mer når de er nesten helt tladet.

Og dette er jo nesten rett etter boka, for å være ærlig egentlig litt mindre. Det er vel heller ikke verdens beste batterier jeg har kjøpt.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Generatorladdning

.........
Har selv nå nettopp montert inn 2 nye AGM batteri og ved ca 50% utlading vil ikke de ta imot mer enn ca. 30A ladestrøm. ...........

Tillykke Tor ;)
Hvor store batterier ? - i harmoni med startbatteri - samme type, størrelse og cellestørrelse ?
Alle batterierne oplades parallelt ved vanlig ladning.
Generatoren med regulator, opfatter kun gennemsnittet af batterierne.

Det blir dejligt at du kan få en hurtig opladning - så finder vi jo nok' flere harmonier. :)
Det vil glæde mig meget.

Hvis du bruger et minimalt startbatteri (ikke AGM m.m.) vil det hæmme eller dæmpe opladningen af dine bodelsbatterier, som måske allerede er en årsag til at du kun kan oplade med 30 A.
Med mine 4 x 70Ah AGM ens batterier får jeg ved ca. 50% (1000wh) af brugbar afladning, at batteriernes modtagelighed er ca. 31A / 70Ah batteri.
Generatorens evne er desværre kun ca. 18 A/batteri - meeen forlænget oplade tid er kun ca. 5 -15 minutter.
Her kan du gøre det bedre - vi får se :)

Har du tænkt på at udskifte ledninger fra generatoren til startbatteri og bodelbatterier, så du ikke får spændingstab på f.eks. 0,5 volt ved 50 Ampere. ?
Måske kan ladekredsen i EBL forstærkes eller parallel kobles med ekstra relæ ?
Jeg bruger 35 -50 qmm kortere end 3,5 meter, og dermed spændingstab < 0,15 v ved ca. 70 A.

Du har vel allerede minimeret strømforbruget under start kørsel, på lys og køleskab m.m. ?
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen