• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generator eller bränslecell

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Bränslecell eller generator?

Under den gångna första vintern med vår nya lätta expeditionsbil så har vi klarat oss utan nätanslutning men eltillskott från annat än solpanelerna har krävts på alla turer.

Bilen är utrustad med dieselcentralvärme (Webasto Dual Top), kompressorkyl, Waeco frysbox på 50 liter och 2 x 95 Ah AGM-batterier. Lite svårt att hitta vettig plats för större batteribank, tråkigt eftersom jag i min tidigare plåtis skämde bort mig med 2 x 150 Ah bobatterier.

Ett flertal övernattningar både i Norge och ända norr om polcirkeln i Sverige denna vinter och vissa nätter riktigt sträng kyla (under –30).

Vi installerade en Efoy 140 i höstas, men den har inte kommit till användning under vintern utan vi har litat på bensingeneratorn (Honda 20i), vilken har fått gå ca en timme i samband med middagsmaten och vid särskilt stor elförbrukning (=fisketurer med frysboxen i drift) kanske även någon timme på morgonen. Under fisketurerna har generatorn fått stå mellan bilen och skotersläpet, fastlåst med en härdad kätting runt släpets rambalkar. Bilen så bra isolerad att generatorn inte stör nämnvärt inomhus (och vi har som vanligt vintertid varit det enda campingfordonet på alla dessa platser). Denna kalla vårvinter har generatorn även på morgnarna fått värma skoterns motor, vilken är utrustad med elvärmare.
Bränslecellen (Efoy) skulle säkert ha fungerad bra (tillsammans med bilens inverter), men jag drar mig för böket med urmontering mellan turerna och generatorn blir faktiskt även billigare i drift. Den kommande årstiden blir förhållandena annorlunda och då får Efoy rycka in om solpanelerna inte räcker till, främst för att man inte kan räkna med att stå ensam under de varmare årstiderna och dels för att Efoy är bekväm att hantera, även om gångtiderna blir mycket längre jämfört med generatorn.
I dagarna har jag nu också installerat en DC-DC laddare, Ctek 250s dual, för att ytterligare minska behovet av extern eltillförsel.

Bifogar här bilder från den sista fisketuren för knappt en vecka sedan (Nils-Jonsa vattnet i Hotagens naturreservat). Hustrun äter frukost före turen, katten vill inte gå ut (-21*C) och jag fiskar röding:

2-5 april.jpg

Bild 012 (Large).jpg

aake
 
Senast ändrad:

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
307
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2025
Sv: Generator eller bränslecell

Tycker bränslecellen är helt suverän, den finns där i rätt ögonblick och gör sitt jobb i det tysta.
Dyr, ja men känslan av att inte vara beroende av yttre el gör att jag tycker den är värd det.
Sen finns det ett problem, kylan. Har löst problemet genom en 230 /200W frostvakt i garaget när bilen är hemma, och är det kallt på resan så startar cellen sin värme själv om det behövs. Vi har bilen varm hela vintern (det kostar en del) och använder bilen mycket. Läget blir ju ett annat om bilen står kall längre perioder då är det nog bäst att ta in den. Honda generatorn har vi bara använt till lilla tvättmaskinen och dammsugaren. // Peter
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Generator eller bränslecell

Peter

Visst har Efoy sina goda sidor och jag använde min flitigt i höstas. Men nog tycker jag att den brummar en del och det blir väldigt kostsam energi; även med inköp av metanolkasetterna på den billigare tyska marknaden blir driftkostnaden närmare 25 SEK per kWh.

aake
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Generator eller bränslecell

:) Hei Aake.

Med din fine ekvipasje skulle du kikket på SoftCharger.

Har kjempet med strømforsyning/batterier i tretten år inntil jeg
i Regenten fikk montert denne computerstyrte regulatoren.

Den sørger for at du får fylt batteriene 100% og på mye kortere tid.

Har bestilt ny bil (Nova) og ny SoftCharger :)

Se www.revnesystem.no

Vennlig hilsen Atle
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Generator eller bränslecell

Och en bild när skotern syns lite, snyggt! Jag hoppas du är nöjd med den.
Har sjäv fiskat en del under påsk men fick "bara" abborre.
Cetec 250s dual är suverän för att optimera laddningen när bilen går, korrekt reglerspänning ger fulladdade batterier så denna produkt är ett bra val!
Jag är mycket nöjd med den i vår husbil och rekomenderar den starkt.
Men jag tänkte bara förekomma Bredomobil och åter ta upp att den inte ger över 20A utan Smart Pass.
I ditt fall om/när dina 2x 95Ah batterier är mycket urladdade kan 20A vara lite de första minuterna efter start.
Det spelar naturligvis liten/ingen roll om du kör i en timme eller mer till nästa ställe då du uppnår korrekt regelerspänning på kort tid, det är bara de första minuterna som Smart Pass kan öka laddningen.
Efter det att man uppnått rätt reglerspänning sköter Cetec 250 laddningen korrekt och reglerar efter batteritemperaturen.
Har man en extremt stor batteribank och utnyttjar den fullt ut bör man montera sin Cetec 250 med Smart Pass.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
307
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2025
Sv: Generator eller bränslecell

Jo visst lite brummar cellen, beror på var man har den. Väldigt tyst om man jämför med elaggregatet. Räknar man Kwh så är ju bränslecellen dyr men jag tycker inte det går åt så mycket bränsle för oss. Vi kör en del med bilen så cellen kommer in på kvällen när dator, tv, lyse och värme vart igång ett tag. Brukar stänga av den när vi går och lägger oss speciellt om vi ska resa vidare nästa dag. Står man ytterligare dygn är det bara att låta den jobba för då behövs energin speciellt på vintern. Visst är solceller helt underbara men poängen med bränslecellen är att den finns där vid den tidpunkt när man behöver ha extra energi. Vår gamla husbil fick vi starta ibland och låta motorn ladda en timme, det slipper vi nu. // Peter
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Generator eller bränslecell

Peter

Precis så använde även jag bränslecellen när det inte var så kallt att jag behövde montera ur den mellan turerna. Jag har iofs en 4 m lång värmekabel (som ger 12W per meter), vilken jag hade funderat på att vinda några varv kring bränslecellen för att kunna lämna den i bilen utan att behöva bränna så mycket metanol för frostskydd, men det skulle kräva 230V-anslutning och även det vill jag helst slippa vid kortare (=någon vecka) kallställning.

När man nu har en alldeles utmärkt driftsäker, bränslesnål och lättstartad generator så finner jag den vara ett bra komplement. Dels laddar den batterierna flera gånger snabbare än bränslecellen, dels kan jag köra mikrovågsugnen utan att belasta bobatterierna och dessutom är den även en säkerhetsfaktor vid vintercamping i sträng kyla. Husbilen är utrustad med elektrisk motorvärmare och den dag när och om min dieselmotorvärmare strejkar så kommer jag ändå att kunna ta mig hem från vildmarken.

aake
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.733
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Sv: Generator eller bränslecell

Hej

Hur länge behöver Du köra elverket för att ladda upp batterierna?

Jag monterade 2*130W solpaneler för att om möjligt kunna slippa köpa ett elverk (vi står normalt utan extern strömkälla).
På sommaren är det stort överskott men det räckte även väl till sista veckan i oktober.
Nu var den här veckan klar med solsken på dagarna och då är det inga problem.
Men en vecka på senhösten med sämre väder så är jag inte så säker att det räcker så ett inköp av elverk kan ändå komma i fråga, men det behöver då endast användas i unantagsfall.

Honda har ju driftsäkra elverk, men även Briggs & Stratton har släppt ett elverk som i allt vesäntlig liknar Honda, men till ett avsevärt lägre pris (det är ingen Kinatillverkning).
Finns här någon som har erfarenhet av detta elverk?

/Stig
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Generator eller bränslecell

Stig

Jag har inte ambitionen att ladda fullt när jag är ute på fiskeresor vintertid och det brukar räcka med en timme på kvällen och vid högre elförbrukning dessutom även kanske en timme på morgonen. Det är bilens elblock som laddar när jag ansluter elverket så man får alltså samma tid för laddning som när man ansluter till nätet.

aake
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Generator eller bränslecell

Samma ekipage som Åke. Dock med inbyggt Tec29-elverk. 420 Ah AGM-batterier. Har i tillägg till original 30 Ah laddare monterat Biltemas nya 25Ah Ctek-kopia. 100w solpanel. Efoy 1600. Ctek dual och smartpass.

Har nu plockat ur Efoy igen, ger för lite för denna dieselbaserade bil. Behöver köra elverket 1 eller kanske 1,5 tim/dag vintertid för att pendla mellan 60-85% batterikapacitet. Elverket går då på 0,8 kw av tillgängligt 2,5 kw och ca 50 Ah in i batterierna initialt och 28 Ah mot slutet.

Anders
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Generator eller bränslecell

Hej

Hur länge behöver Du köra elverket för att ladda upp batterierna?

Jag monterade 2*130W solpaneler för att om möjligt kunna slippa köpa ett elverk (vi står normalt utan extern strömkälla).
På sommaren är det stort överskott men det räckte även väl till sista veckan i oktober.
Nu var den här veckan klar med solsken på dagarna och då är det inga problem.
Men en vecka på senhösten med sämre väder så är jag inte så säker att det räcker så ett inköp av elverk kan ändå komma i fråga, men det behöver då endast användas i unantagsfall.

Honda har ju driftsäkra elverk, men även Briggs & Stratton har släppt ett elverk som i allt vesäntlig liknar Honda, men till ett avsevärt lägre pris (det är ingen Kinatillverkning).
Finns här någon som har erfarenhet av detta elverk?

/Stig
Produkttest: Små elverk | Vi Bilägare
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Generator eller bränslecell

Som komplettering kan jag berätta att det sammanlagt har gått åt omkring 2 L bensin till min Honda 20i för batteriladdning under något tiotal övernattningar i vildmarken den gångna vintern. Elverket nu fulltankat och undanställt till nästa vinter.

Mycket energisnålare och mycket mindre buller än om jag skulle ha laddat batterierna med bilmotorn, särskilt som jag då också skulle ha behövt köra dieselmotorvärmaren för att kunna starta i vinterkylan. Och bränslecellen alltså inte heller något tilltalande alternativ, dels pga krånglet med i- och urmontering och dels pga det orimligt höga energipriset (ca 25:- per kWh).

Mina två senaste bilar försedda med dieselcentralvärme och därför kan jag nu ligga ute mycket längre. Tidigare var gasol den begränsande faktorn, en P11 räcker inte mer än ett par dygn vid sträng kyla och en fyllbar gastank inget rimligt alternativ när de närmaste fyllstationerna ligger vid norska kusten eller 20 mil österut (i Sundsvall, dit jag vägrar att köra vintertid pga saltade vägar i Medelpad).

Nu ligger jag nere vid Vänern sedan i förrgår och bifogar bilder på mitt ekipage och på gårdagens fångst (lax 4kg och öring 3.1 kg):

Bild 002 (Large).jpg

Bild 003 (Large).jpg

Bild 008 (Large).jpg

Kopia av Fångsten 27 april (Large).jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Generator eller bränslecell

Vid Dalbosjön, nära Säffle. Inblåst på tredje dagen, kuling från sydväst.
Tyvärr inte heller så mycket fågel att skåda i blåsvädret. Hoppas på bättre tider.

aake
 
J

johansson126

Guest
Sv: Generator eller bränslecell

Hej .vi undrar hur man gör för att få ihop dieselcentralvärmen med dispayen till gasol värmen. Vi har en matrix 2015 och åker mycket året runt.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.875
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Generator eller bränslecell

Du bör nog skapa en ny tråd, med ditt eget ämne.
Och betydligt mer info än bara dieselvärme med gasolvärmedisplay. Vad vill du ha ut? Vilket fabrikat/modell på dieselvärmare, gasolvärmare och display?
 
Toppen