• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generalagenten för Fiat upphör.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Generalagenten för Fiat upphör.

Ulf B

Du säger att det skiljde 70000kr o nu ännu mer.

Det är precis det som gör att just jag är så otroligt lycklig av att äga en Fiat. Antar att Mercedesen var dyrare annars blir jag besviken.

Först så sparade jag dom pengarna o sen har jag en bil som fungerar klanderfritt. Alltså lika bra som Mercedes. Helt perfekt.

Skämt o sido. Nu är det så att det finns inte mycket att välja på om man vill ha Mercedes. Merparten av chassiebeståndet är av andra märken. Det kanske säger en del vad vet jag.

F

F.d. 50080

Guest

Ulf B

Skämt o sido. Nu är det så att det finns inte mycket att välja på om man vill ha Mercedes. Merparten av chassiebeståndet är av andra märken. Det kanske säger en del vad vet jag.

Där har vi vårt problem idag! Vi vet hur vi vill ha planlösningen, men en sån bil finns inte med MB, medan det finns många Fiat! Eftersom vi blivit otroligt väl bemötta av Hedin Bil i Halmstad vid service, och med alla frågor om chassiet som husbilsförsäljaren inte hade en aning om, så vill vi klart ännu mindre byta märke. Men det verkar som att husbilstillverkarna inte tycker att barnfamiljer ska åka Mercedes...

mvh
Ulf Bergqvist

F

F.d. 7747

Guest

:confused: Vad har Fiat agenturen i Sverige med Mercedes att göra tycker att tråden dragit iväg , Mercedes har ju kvar sin agentur i Sverige så frågan var väl vart ska Fiat ägarna vända när ingen agent finns .
Sen har väl alla bilar sina fel och brister men Fiats kvalitert kontra Mercedes eller Ford var väl inte den ursprungliga frågen :rolleyes:
Rulla Lungt :D

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7747

Guest

Jag håller med, det är ett förbenat tjat om FIAT och deras kvalite.
Jag har haft Mercedeshusbilar tidigare (Elnagh 2000 4:a och Frankia 2002 5:a) och det var sannerligen ingen höjdare, oljeläkage och hög bensinförbrukning (5-cyl) för att nämna något.
Nu har jag haft FIAT i en del år och det funkar hur bra som helst.

Jag menar att det är bra kvalite på alla bilar idag men har man otur kan man få problem oavsett vilket märke man väljer.

Vi hör inte mycket om problem med Mercedes men det är ju ganska naturligt, har man betalt 30.000 mer (eller vad det nu är) för att få en Merca kan det ju vara svårt att erkänna att man gjort ett felköp
Det tog i alla fall tid för mig att erkänna detta för mig själv.

Skipper
;) Hej Skipper tråkigt att du har så dåliga erfarenheter av Mercedes jag har haft både Fiat och Mercedes husbilar har just nu en Mercedes 316 Cdi (5-cyl) som i dagsläget rullat 6000 mil utan vara sig oljeläckage eller högre bränsleförbrukning än på min tidigare Fiat 2,8 Tdi .
Jag kan inte med säkerhet säga hur mycket dyrare min Mercedes ev. var /är i förhållande till Fiat genom att jag köpte bilen begangnad .
Vill bara tillägga att några större problem har jag inte upplevt med Fiat bilarna heller .
:DRulla Lungt .

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

:confused: Vad har Fiat agenturen i Sverige med Mercedes att göra tycker att tråden dragit iväg , Mercedes har ju kvar sin agentur i Sverige så frågan var väl vart ska Fiat ägarna vända när ingen agent finns .
Sen har väl alla bilar sina fel och brister men Fiats kvalitert kontra Mercedes eller Ford var väl inte den ursprungliga frågen :rolleyes:
Rulla Lungt :D

Vad va det du sa................................

Aviatören

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2025

Det blev en lång tråd om Fiatagenturen även om det på slutet mest handlade om för- och nackdelar mellan olika chassimärken.
Oavsett vilket märke vi har så måste väl alla vara intresserade av att det även finns en stark och kraftfull Fiatagent som kan stödja och finnas till hands för det gemensamma intresse husbilsintresse vi har.
Låt oss gemensamt hålla ögon och öron öppna för vad som händer samt informera oss andra.

Eller hur?... Ha de sade Aviatören.

F

F.d. 7747

Guest

:rolleyes: Ja Håkan vad vare jag sa ?
Kunde bara inte låta bli att komentera Skippers inlägg .
:D Rulla Lungt .

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Helt OK RuneB.

Jag tycker det i en sådan här tråd är bra att man suddar lite utanför ämnet också. Det här blev ändå inom gränserna.
Som du förstår så är det mycket intressant för många nu vad som händer med agenturen. Att det löser sig är självklart och att det blir bättre är nog också självklart. Fast det är här jag får min tankar om Fiat och dess representant Dahlgrens i Uppsala. Ingen av dom båda har strulat men som jag skrivit tidigare så har jag aldrig haft några problem på dom 6000mil jag kört. Fast nog kan det väl vara mycket beroende vilken verkstad man anlitar.

För er som bor i närheten av Uppsala så rekommenderar jag Hem - Dahlgrens Auto AB alltid hjälpsamma o trevliga.

F

F.d. 53012

Guest

Där har vi vårt problem idag! Vi vet hur vi vill ha planlösningen, men en sån bil finns inte med MB, medan det finns många Fiat! Eftersom vi blivit otroligt väl bemötta av Hedin Bil i Halmstad vid service, och med alla frågor om chassiet som husbilsförsäljaren inte hade en aning om, så vill vi klart ännu mindre byta märke. Men det verkar som att husbilstillverkarna inte tycker att barnfamiljer ska åka Mercedes...

mvh
Ulf Bergqvist

Vi lagar nästan nya Mercedesar varje vecka med grava rostskador som började för 4 år sedan, och det är sällan kunderna har något gott att säga om det när dom är röda under dörrar och falsar. Fiat har tagit åt sig av den nya tekniken och anses inte sämre än något annat men har alltid varit i strykklass av männikor som tar sig själva på stort allvar och inte har annan kunskap än den som dom har hört. Inte var det Mercedes som kom på Common rail tekniken i dieselarna inte. Så åk det ni känner för och se upp med hjärt infarkten onödigt, det kommer säkert en ny generalagent i Danmark, det passar bäst med danskar och Italienare ihop samma folk. Danskar kallas som bekant nordens italienare.

F

F.d. 11203

Guest

Hej
Tittade i serviceboken för min C200 där står det 30 års rostskydsgaranti under förutsättning att bilen servas på auktoriserad verkstad, och service ska ju alltid göras så det låter iallafall bra.När det gäller Husbilen sä är det bara Chassit som är Mercedes och det verkar vara behandlat med rostskydd från fabrik,samt att bottenskivan är av plast inte plyfa som de flesta husbilar har
Mvh Deicer

F

F.d. 8036

Guest

RuneB,

Det finns ju inga absoluta sanningar i det här , allt beror på ens egen erfarenhet och också tur eller otur om man så vill.

Jag vill hävda att alle de stora märkena som Ford, Citroen, Mercedes och Fiat
har bra kvalite idag, någon är bättre på vissa saker, andra på något annat.

Jag har också kontakt med ett par bilbärgare på västkusten (E6) och dom säger också att det finns inget märke som utmärker sig mer än andra av dom här transportbilarna.

Det är ju framförallt bodelen som fäller utslaget vid köp av husbil tycker jag, finns den då att få på flera olika chassi får man ju ta ställning till detta.

Men är bodelen precis så som jag vill ha den och den bara finns på en typ av chassi spelar det ingen roll om den är byggd på Mercedes, Fiat, Ford eller Citroen.

Skipper

F

F.d. 4272

Guest

Hejsan.
Rolig tråd, Mercedes kontra Fiat. Ägde tidigare en Fiat-00 som jag tyckte rullade på med bra komfort, bränsleåtgång. April 08 så bytte vi till en Burstner med Mercedes chassi och den byttes bort September 08. Mercedes i sig luffade på bra, men komforten fanns tyvärr inte. Den var så pass ny -04, men ljudmässigt gick den "hårt" jämfört med Fiaten -00. Dörrarna isolerade jag med isolering från biltema, gjorde en hel del, men saknaden efter Fiaten blev för stor.
Så på elmia mässan blev det åter en Fiat -09. Komfort mässigt går det inte att jämföra med Mercedes, den är byggd för transporter, är stark, oöm, robust, men inget som skall transportera husbilsbyggen om man vill njuta av tystnaden.

// Jonny :)

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej alla!

Av egen erfarenhet. (från andra områden)
Det behöver inte alltid betyda till det sämre med en förändring!

FIAT's agentur i Sverige är idag är inte upp till den STD som eftersträvas som kund.
Detta har INGET Att göra med kvaliteten på våra fordon kontra det ena eller det andra märket!

De svar vi fått gällande bl.a. i vårt tycke för högt växlad backväxel är under all kritik från en general importör! (Italienska Bil)
I övrigt så kan jag vare sig säga "bö eller bä" om andra importörer/generalagenter, vi har endast haft en Ford före nuvarande Fiat.

Eftermarknads supporten är den som avspeglar sig till mig som kund, alltså den erfarenhet som jag tar med mig vid ev. framtida nybilsköp...
Den kopplingen har få varumärken idag, att säljare och support pratar med varann... De lever tyvärr i Två skilda världar..!

Mvh. Magnus

F

F.d. 24290

Guest

*suck* samma visa ständigt, man kunde tro att det här var ett betydligt yngre forum ibland när man läser inläggen!

Det kommer aldrig bli någon ordning på något märke, ända chansen är att BMW börjar göra husbilar! :D

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

BMW laget sammen med Bertone en serie på 587 med biler i 1986 til 1989 under navnet Vixen 21 - hovedsaklig for det amerikanske markedet.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

*suck* samma visa ständigt, man kunde tro att det här var ett betydligt yngre forum ibland när man läser inläggen!

Det kommer aldrig bli någon ordning på något märke, ända chansen är att BMW börjar göra husbilar! :D

Kolla detta registreringsnummer i Bilregistret: BNH038

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

BMW laget sammen med Bertone en serie på 587 med biler i 1986 til 1989 under navnet Vixen 21 - hovedsaklig for det amerikanske markedet.
Inte riktigt rätt, men nästan.
Vixen byggdes av Vixen Motor Home Company i Pontiac, Michigan åren 1986 - 1989. Däreter gick företaget i konkurs.
Bertone svarade för designen (på uppdrag av Vixen Motor Company). Motorerna köptes från BMW och växellådorna från Renault. Framvagnen hämtades från Chevrolet G20 van, och den automatiska nivåregleringen från Cadillac.
En Vixen kunde under ett par dagar ses på mässcampen i Düsseldorf i höstas, där den väckte stor uppmärksamhet.

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

En husbil byggd på eller av BMW vore nog det sista jag skulle köpa. Vi har haft en MiniCooper, ett bilmärke ägt av BMW. Sämre kvalité har jag inte upplevt på en ny bil. Visserligen borde jag ha varit förvarnad. Två av mina tidigare kompanjoner i Göteborg beställde var sina BMW 5-serie när den kom. Efter mer än ett års väntan kom så deras bilar. Så förvånade de blev när det visade sig att höger framdörr på den ena inte hade samma kulör som resten av bilen. Kvalitetskontroll? Knappast.

Detta skrivet med glimten i ögat och med ett något begränsat statistiskt underlag. Fast statistiskt sett så har 100% av de BMW-anknytna bilarna vi haft varit kass.

Toppen