• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generalagenten för Fiat upphör.

Aviatören

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2025
Såg i tidningarna i dag att Olle Olsson som är generalagent för Fiat har sagt upp sitt avtal med Fiat.
Någon som har mer info om vad detta kan komma att innebära för alla Fiatbaserade husbilar etc.
Dom har väl inte i och för sig gjort sig kända för att supporta husbilsbranschen allt för väl men utan en Fiatagentur i landet så innebär det förmodligen en del problem kan jag tänka mig. Speciellt för dom med nyare bilar.

Någon som är hemma på området?

Eller var det ett aprilskämt?

Ha det sade Aviatören

F

F.d. 410

Guest
Sv: Generalagenten för Fiat upphör.

Ser ut att vara sant enligt Allt om Motor. Enligt artikeln skall ju texten vara redigerad per den 16 mars, alltså väl före 1 april.
Anders

Bilagor

• Fiat.jpg
    Fiat.jpg
    133,2 KB · Visningar: 21
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29809

Guest

Hur det än går med Fiats representation i Sverige så finns Citroen kvar än så länge. Vad jag förstår är i stort sett samtliga delar gemensamma mellan Citroen och Fiat vad gäller våra husbilsschassin. Personbilarna ligger nog sämre till.

F

F.d. 2577

Guest

Vi får se hur det går. Att säga upp ett avtal kan innebara att man vill ha en bättre "förhandlingsitts". Härmed vet tillverkaren att man menar allvar med sitt förhandlingsbud. Nu är det upp till FIAT att visa korten.
Leffe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det samme skjedde i Norge tidligere i år, nå er det et nytt firma på plass med bedre tilbud til vår gruppe brukere. Fiat Bobil

Som det er påpekt, det meste er likt på Fiat, Citroen og Peugot - noen modeller har forskjellige motorer.

Aviatören

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2025

Såg trevligt ut med en speciell husbilsfiatgeneralagent (mitt eget ord!).
Tala om för denne norska firma att platsen blir snart ledig här i Sverige.
Jag tror att vi tror mer på dom än de vi har just nu.

Ha det sade Aviatören

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025

Stackars Olle Olsson.Att vara generalagent för FIAT med alla dess fel och brister måste tillhöra det värsta som kan drabba en människa.Jag lider med honom, han måste haft många sömnlösa nätter.Det blir nog svårt att få tag i någon ny generalagent men om talesättet stämmer så är ju den sista idioten inte ens född än så lite hopp finns det väl. Annars får vi väl skruva bort emblemet där fram och ersätta det med något franskt.Men då kanske vi blir stämda för varumärkesintrång.

M.V.H. Göte27

F

F.d. 2577

Guest

Bäste Göte27, Du kan väl söka agenturen, vi fiatägare behöver tydligen någon som har Din erfarenhet. Jag ser fram mot ett positivt samarbete.
Leffe

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025

Bäste Leif Ny.Visst kan vi samarbeta.Om jag som du skriver satsar min erfarenhet och Du kapitalet så är vi en bit på vägen.Men jag tror att det blir svårt att få någon rätsida och acceptabel kvalitet på FIAT.Bättre att vi försöker få agenturen för något japanskt märke i stället.Vad tror Du?

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Bäste Göte27. Usch vad trött jag blir på din negativitet. Måste vara jobbigt det där.

Försök se lite possitiv vårskänsla istället. Du ska veta att vi är många som har problemfria Fiater o aldrig skulle byta märke.

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023

Hej på er!

Idag kom bilen ut från vintervilan!:spinny:

Vi har inte setts sedan november, men ändå startade den på första försöket, inget "durrande", inte slut på vattnet i expansionskärlet.:swoon: :wub:

Och tro det eller ej, det är en Fiat :D:D.
Måste tydligen vara ett måndagsexemplar, eftersom det inte är, eller har varit några problem med den. ;);)

Skämt åsido, håller med om att det är lite väl mycket negativt från vissa håll när det gäller Fiat.

/Thomas

F

F.d. 8036

Guest

Jag håller med, det är ett förbenat tjat om FIAT och deras kvalite.
Jag har haft Mercedeshusbilar tidigare (Elnagh 2000 4:a och Frankia 2002 5:a) och det var sannerligen ingen höjdare, oljeläkage och hög bensinförbrukning (5-cyl) för att nämna något.
Nu har jag haft FIAT i en del år och det funkar hur bra som helst.

Jag menar att det är bra kvalite på alla bilar idag men har man otur kan man få problem oavsett vilket märke man väljer.

Vi hör inte mycket om problem med Mercedes men det är ju ganska naturligt, har man betalt 30.000 mer (eller vad det nu är) för att få en Merca kan det ju vara svårt att erkänna att man gjort ett felköp
Det tog i alla fall tid för mig att erkänna detta för mig själv.

Skipper

F

F.d. 11203

Guest

Hej
När det gäller Mercedes så ställer i alla fall agenturen upp och fixar alla problem, har följt fiatsållet tidigare och där verkar det inte vara så noga med det,många har nog glömt plastkåpan över motorn,på husbilar som kostar mycket pengar
mvh Deicer

F

F.d. 27368

Guest

Hej
När det gäller Mercedes så ställer i alla fall agenturen upp och fixar alla problem, har följt fiatsållet tidigare och där verkar det inte vara så noga med det,många har nog glömt plastkåpan över motorn,på husbilar som kostar mycket pengar
mvh Deicer

Finns många missnöjda MB ägare som inte fått hjälp av agenturen .

När det gäller FIAT så tror jag att en ny start är vad som behövs i Sverige .

F

F.d. 11203

Guest

Hej
Växellåda,plastkåpa,framvagn,startnyckel dessa småfel är vad jag minns utlagda i markisen den senasta tiden,men om man köper en bil för mellan 500 och 700 tusen så är väl det småpotatis. Åker Mercedes privat semester och nöje och är otroligt nöjd med både bilar och suport

mvh Deicer

F

F.d. 2577

Guest

Allt är inte dåligt med FIAT, vid disk. med aut. FIAT-verkstad kring "återkallningsåtgärder" på min Tysklandsimporterade husbil, åtgärdades 7 punkter utan kostnad. Allt från byte av bult för fastsättning av kronhjulet till "sålletkåpan". Allt utan kostnad, jag fick även en kopia på alla åtgärdspunkter och detta var en internkostnad av 9600 kronor. Verkstaden tog större ansvar än Olle Olsson, agenten hade jag talat med tidigare. Olle O. ansåg att det inte förelåg något skäl att montera motorkåpan, det var bara en utseedende fråga.
Nu ser jag fram mot en ny seriös agent.
Leffe

F

F.d. 50080

Guest

Nu har visst tråden glidit över till att Fiat minsann är lika bra, eller bättre än MB. Den debatten kan säkert pågå hur länge som helst...:)
När det gäller garantier och support så behandlar Mercedes alla kunder lika, oavsett om man har en privatimporterad bil eller en bil såld i Sverige. MB i Sverige är inte heller en generalargentur utan sköts av Mercedes själva.
Vi köpte vår husbil ny utan byte och efter att kört en hyrd husbil baserad på Fiat i en vecka fick vi prova en Mercedes och sedan var valet inte svårt...
Då skiljde de 70000 till en Fiat och nu skiljer det ju ännu mer. Vi har tittat på andra märken nu när vi funderar på en ny, men kan inte säga att man blir sugen på Fiat när man läser om alla fel på detta Forum...

Toppen