Sv: Gemensamma EU regler för DRL - belysning ?
Hej!
Jag vet inte vad det är som är så svårt för Trafikverket. Så här står det i Trafikförordningen 3 kap 68 §:
Belysning vid färd på väg
68 § Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
Vid färd på väg med ett motordrivet fordon som har utrustats med strålkastare för färd ska dessa vara tända även om de inte är föreskrivna för fordonet.
En moped som framförs på väg med avstängd motor behöver ha strålkastare och lyktor tända endast vid färd under mörker.
Används helljus behöver inte halvljus eller främre positionsljus vara tänt. Inte heller behöver främre positionsljus vara tänt, när halvljus används. Vid bärgning eller bogsering av ett skadat fordon på väg ska, om det skadade fordonets belysning inte kan användas på föreskrivet sätt, det skadade fordonet i stället märkas ut enligt bestämmelserna i 82 § andra stycket. Förordning (2009:960).
Detta är en EU-anpassning. EU har beslutat att fordonen ska ha varselljus framåt. Det är ett steg tillbaka i Sverige jämfört med tidigare lagstiftning. Tanken är väl att vi ska fortsätta att använda halvljus på de fordon, som har den automatiken. Husbilar, som ofta saknar halvljusautomatik, skulle kunna installera DRL utan att koppla in bakljusen och sidomarkeringarna.
Min åsikt är att Trafikverket inte vill gå ut med detta. Att tolka paragrafen ovan kan inte vara särskilt svårt. En normalt läsbegåvad person förstår vad det står i paragrafen.
Mvh
Home-car