• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gemensam standard för LPG anslutningar?

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Jag skulle tanka GPL(LPG) innan vi lämnade Algarve men blev förvånad när dom plötsligt hade bytt munstycke. Jag hade ingen Euronozzle adapter och med deras stämde inte dimensionen. Åkte till tankstationen i Albufeira, där hade jag tur, dom hade ännu inte hunnit byta.
Enligt lappar som dom hade (på Portugisiska) ska hela Europa genomföra ett byte så att alla får samma.

Har någon mer råkat ut för detta?

Om jag förstått det hela rätt, det finns med och utan backventil, vilken ska jag då ha?
P1000717a.jpg P1000718a.jpg
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Jag är precis hemkommen från en resa till Portugal och Spanien. Jag tankade LPG i Portugal, Spanien och Tyskland. Det var Euronozzle i Portugal och Spanien. Spanien är det enda land där jag träffat på detta tidigare. Jag skulle rekommendera Euronozzle med backventil. Detta räddade mig när flaskans backventil hängde sig för några år sedan. Det var bara att skruva dit Euronozzeln så var det tätt.

Leif Torså
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Hur funkar det med euronozzle med den yttre påfyllningen enl. bild.
Denna påfyllning har ju en integrerad ACME anslutning.
När jag testar min olika adaptrar så kan jag bara gänga på euronozzlen lite av gängorna, dom andra kan gängas på betydligt mer.
Ska man ta bort packningen i den yttre anslutningen och låta o-ringarna i adaptrarna täta?


29C1A8B3-1BFD-4530-919F-ABBA0A9AD1DE.jpeg 49A9A538-8C7B-4196-88DC-676D0A374622.jpeg
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Backventil eller inte?
Så här svar en av de största på marknaden!

Dear Bengt,
The one with the valve inside we do not sell for a long time anymore. We are sorry that your order went wrong in that way, our appologies for that.
As I looked to your order and also the website I realise the closed Euronozzle is still presented on the website. This should not be.
The closed one will after disconnecting contain liquid LPG gas when dismounted it will release the liquid gas and so burn your fingers or hand.
We can do 2 things:

1. We give you an refund of the price difference

2. You can send the nozzle back and we will refund you your money.

With kind regards Marc Hulsebos

CEO Gaswinkel.com, Broilfire.com, Oklahomasmoker.com
Laboutiquedugaz.com, atourdugaz.fr
Gildenweg 2a
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Lukked euronozzle er glimrende for permanent montering, men ikke som fylleadapter som en monterer hver gang en har bruk for den. Som løs adapter er det kun den åpne som er grei. Bruker en den lukkede så bør en alltid benytte hansker ved demontering da gassen som kommer ut kan gi frostsår. Denne gassen evkueres som et stort puff når en fjerner påfyllingshåndtaket med en åpen adapter.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Eftersom jag har utvändig tankning så finns det backventil både i flaskan och i den utvändiga anslutningen.
Det blir problem när man skall montera av munstycket med ytterligare en backventil.
När jag tankade gas hos Anibal i Aguilas Sp. tippsade killen där att jag skulle borra ett hål i backventilen för att lättare få av munstycket.
Rekomenderar ingen backventil om du har utvändig tankning.
Krister
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Jag har också upplevt att det kan vara svårt att få bort Euronozzle med backventil efter tankning, så det kanske är bättre utan. Jag skulle dock rekommendera att man medför en blindplugg så att man kan täta en tankflaska med läckande backventil.

Leif
 
Toppen