• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gatuhundar?

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
När man läser om hur gatuhundarna och andra hundar har det och behandlas i Grekland m.fl. länder så blir man bestört. Skulle inte vi som klubb kunna ta fram en dekal som klubben sålde och att pengarna gick till någon organisation eller privatpersoner som gjorde sitt bästa för att lindra djurplågeriet?
//Åke

F

F.d. 1606

Guest
Sv: Gatuhundar?

jag tycker det är ännu värre att människor kan behandlas på det sätt som sker i många länder. dit sänder jag gärna pengar, t.o.m utan dekal. amnesty, röda korset, rädda barnen m.fl är bra exempel.

anders

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

anders
I ett ögonblick av infantil medkänsla skrev jag min fråga, vad kunde man vänta sig för svar, jo just det som du svarar. Vi, min fru och jag har haft fadderbarn i många år, skänker pengar till olika behjärtansvärda ändamål som många andra, men vi försöker alltid ställa upp när det handlar om något som kan göra skillnad och det kan detta. En bekant som samlar in pengar till hemlösa inför jularna berättade att den vanligaste kommentaren till varför man inte ville lämna något var att vi ger redan pengar till Röda korset m.m. En god gärning förtar inte en annan god gärning. Det skulle gå att göra någonting som lyfte fram hjärtlösheten i behandlingen av gatuhundar i dom länder vi ofta besöker och kanske förändra synen i dom länderna om dom såg att det fanns besökare som brydde sig och ogillade det. En del föreningar stödjer Rädda regnskogen, gorillorna, valar m.m varför skulle inte HBK kunna ställa upp för gatuhundarna?
//Åke

F

F.d. 29925

Guest

'Den lösning som jag tror på är att man i framföraltt vårt "närområde" dvs Medelhavsländerna inför en obligatorisk hundskatt som avskräcker folk som egentligen inte vill ha hund.
Visst låter enkelt men löser troligen inte alla problem men kan vara ett steg på vägen. Förresten så är nog varje Euro som kommer in i Greklands skattkista som en skänk från ovan.:)

Mamma

HBK Medlem (P)
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2025

Hej
Der finns dom som lever på att föda upp gatuhundar,
Uppdrag granskning (tror jag det var ) hadde ett program om en i Spanien som fick 3 mill kr från Sverige om året

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Hej
Der finns dom som lever på att föda upp gatuhundar,
Uppdrag granskning (tror jag det var ) hadde ett program om en i Spanien som fick 3 mill kr från Sverige om året
Det förekommer skoj inom all välgörenhet, tanken med dekalen var att sprida ett budskap att det finns människor som bryr sig.
//Åke

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Att människor bär sig illa åt mot varandra av olika anledningar, det vet vi och är inte mycket att göra åt. De krafter som styr detta är svåra att rå på. Det är ju nästan människans signum att exempelvis religiösa eller militära skäl förmår "vanligt folk" att blint lyda sina ledare och begå div. illdåd för att behaga denna överhet. (Business is business). Detta är väl känt och jag reagerar inte så mycket på det längre! Vardagsmat är ordet!

MEN när människan bär sig illa åt mot djuren, då blir jag förbannad!

Jappe

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Men jag förstår inte vad HBK har att göra med hundarna i Grekland??????

Klart är ju att ju mer pengar grekerna får in ju mindre betalar dom i skatt. Skall vi sponsrar det?

framsidan
Om du hade läst mitt inlägg 3 och förstått innebörden av vad jag skrev där så hade du sett svaret på din första fråga.
Fråga 2. Ditt påstående om greker och hur dom sköter sina skatter får stå för dig. Dom greker som läser det här tycker nog inte om sådana uttalanden av en husbilsturist. Att HBK skulle sponsra någon nationell u-hjälp var aldrig tanken men kanske att slå ett slag för att försöka förändra attityden till djur och i det här fallet gatuhundar. Om någon kunnig person kunde ta fram en dekal som dom flesta förstod med ett symboliskt utseende så skulle iallafall jag sätta den på min bil.
//Åke

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

I Tyskland såg man för några år sedan ofta en dekal i form av ett hjärta på bilarna med texten "Ein Herz für Kinder" (ung. Ett hjärta för barnen). Något liknande för djuren kanske kunde passa på husbilar som rör sig i länder där djurplågeri är vanligt. Det kanske finns redan i något annat land i Europa, kanske England eller Tyskland, rentav Frankrike men knappast i länderna söder om Alperna.

Jappe

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Det finns reklamdekaler som har betydelse av olika slag som knarrevik påpekar andra som visar var vi varit m.m. Det finns också dekaler som är onödiga enl. mitt förmenande, miljödekaler som innebär att här kommer en som tar hand om sina sopor och avträde där myndigheten av miljöskäl tycker det är lämpligt. Tanken med den dekalen kanske är att kommer det någon utan den dekalen får man hålla ett extra öga. Det är synd om dom skribenter som försvarat miljöreglerna mot alla bortförklaringar.
En dekal som vill sprida ett budskap där den inriktar sig på en viss kategori i det här fallet gatuhundar måste självfallet utformas så att önskat budskap går fram.
//Åke

F

F.d. 1606

Guest

Självklart har du rätt Åke.

Jag gick på min första reaktion. Jag är med i världens barn, har faderbarn och skickar pengar till röda korset m.fl ställen. Jag har oxå reagerat på hur hundar har det i Grekland, men kanske framför allt i Spanien. Jag har en liten spansk Yorki springande här hemma. En liten sak i hundvärlden, men för Ville är det stort.

Så jag skall försöka tänka 2 ggr innan jag svarar. Men i sak tycker jag fortfarande att det ännu mera hemskt hur människor kan hanteras. Det gäller både i u länder och i I länder. Törs inte säga mer, då blir det politik av det hela.

Anders

Toppen