• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gastrycksfjäder på Hymer

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Hejsan.
Jag har en Hymer 544(1990) på gång. Den har luftfjädring bak men den ena gastrycksfjädern är ur funktion så att där finns ej längre något tryck på fjädern bak.
Hur allvarligt anser ni att detta är?
Kostsamt?
Bilen går utmärkt att köra utan trycket, men det hjälper säkert ej vid en besiktning?
Tacksam för svar .

mvh
Werner

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Gastrycksfjäder på Hymer

Min första husbil var en Hymer 544 -89. Den hade bladfjädrar bak som inte räckte till.
När semesterpackningen var med, böjde de sig åt fel håll och bilen blev baktung. Det försämrade köregenskaperna betydligt.
Jag kompletterade med hjälpfjädring bak. Det var i princip två stycken luftkuddar som pumpades upp med ett tryck så bilen stod plant igen.
Jag misstänker att det är det du menar med luftfjädring.
Det borde inte vara särskillt svårt eller dyrt att byta den trasiga bälgen. Kolla med de stora biltillbehörsföretagen, typ Mekonomen, den finns säkert som reservdel.

F

F.d. 11346

Guest

Kolla slangar+anslutningar först. Tar det ett tag innan trycker försvinner kan du kolla med såpvatten var det är otätt Bälgarna brukar inte vara det som går läck först.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Min första husbil var en Hymer 544 -89. Den hade bladfjädrar bak som inte räckte till.....

Tack för infot.
Jag fick också tipset av LasseHymer att kolla upp det här med en firma i Täby och som du mycket riktigt påpekar är den ena luftkudden kass. Mtrl för denna kostade ca 1800kr exklm. Jag fick informationen precis som du nämde att bilen lätt fort blir baktung så det var all ide att fixa till luftkudden. Annars var det egntligen inga problem, varken från SBP eller tekniska, att köra utan fungerande luftkuddar. Men vinsten är påtaglig med fungerande.
mvh
Werner

F

F.d. 4972

Guest

Hej Werner!
Märkligt nog så säger min brandvägg på datan hela tiden stopp för att komma åt att besvara dina inlägg. Kanske beror det på att min brandvägg ofta byter IP-nummer?
I vilket fall så vill jag besvara din fräga angående att sova i värme i ditt andra inlägg.

När vi ställer upp oss för en längre tid, en vecka eller så i sydspanien, brukar jag se till att vi får pinjeträd eller buskage som täcker solen från ca 18,00 då har vi rätt svalt i bilen för natten.

Killarna på Karnab är duktiga, hoppas det löser sig.
/Lars

Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Hej Werner!
Märkligt nog så säger min brandvägg på datan hela tiden stopp för att komma åt att besvara dina inlägg......
/Lars

Varken det ena (spanien) eller det andra (pinjeträd) är fel, ( eller korkek) och varför inte Estepona/Sabinilas/Monte vinas / vid denna årstiden. Några år till sedan.....
hälsningar
Werner

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024

Hej!
Jag undrar om någon vet vilket tryck det ska vara i kuddarna?

Mvh Tuzzan.

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023

Det är omöjligt att säga vilket tryck du skall ha, men gör på följande sätt så blir det bra.
Lasta bilen med det du brukar ha med dig.
Fyll tankarna.
Ställ bilen på ett plant underlag.
Pumpa bälgarna så bilen står rakt och inte hänger på baken.
Klart!

Senast ändrad:

Anita o Dan

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024

Hej!

Hur funkar det egentligen!

Är det lätt att själv montera en luftfjädring om man är normalt händig?
Det finns kanske både för elektrisk kompressorpumpning eller lite enklare som att använda en fotpump?
Sätter man pumpnippeln inne i bilen eller på utsidan?
Var köper man och vad kostar det?

Är det någon som vet????

Hälsn Dan P, alias "Krabban"
:D

F

F.d. 4972

Guest

Hej Krabban.
Funktion; En kraftig gummibälg som fylls med luft till lämpligt tryck monteras på vardera sidan mellan bakaxeln och ramen. Dessa luftkuddar hjälper bladfjädern att ta upp större last. Så enkelt är det.

Montering:
Det är relativt enkelt att montera dessa bälgar. Följer oftast med en utförlig monteringsanvisning. Om man inte har ABS-bromsar så tillkommer det en modifieringssats för belastningsventilen som sitter vid bakaxeln. Om man vill göra det lätt för sig så drar man påfyllnadsslangarna till en gemensam plats vi ett av bakhjulen. Då kan man lätt kolla trycket i samband med att man kollar däcktrycket. Det är samma typ av pumpnippel som på hjulen. Bälgarna skall ej lämnas tomma utan de föreskriver ett min och maxtryck.
Här kan du köpa färdiga satser:

Autotechnik Fiat Kuhn: Wohnmobil, Luftfeder, Auflastung. Großer Online Shop

Sawiko Fahrzeugzubehör, , , , Heckträger,Anhägekupplungen,Systeme für die Heckgarage,abklappbare Träger,Bambino,Mikro,Makro,Fero,Tonno,Pronto,Hebo,Zubehör,absenkabare Heckträger,Mikro-matic,Makro-matic,Motorradwannen,Alu-Plattformen,Schutzhüllen,Schu

Bilagor

• produkt_1_1045483756.jpg
    produkt_1_1045483756.jpg
    12,5 KB · Visningar: 169
Senast redigerad av en moderator:

Anita o Dan

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024

Tack "Lasse-Hymer" för värdefull information!

Ska undersöka om det finns någon som säljer sådant nära där vi bor.
Annars kanske jag beställer via nätet efter att ha rådfrågat min bilmekare.

Tack än en gång

Hälsn Dan P, alias "Krabban"
:D

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Hej. Intressant ämne det här. Har jag förstått det rätt skall luftkuddarna vara skilda från varandra och inte ha en gemensam tryckslang. De skall alltså vara separerade ifrån varandra. Stämmer det, eller?

hälsningar
Werner

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Luftfjädring är också bra för att göra mindre justeringar av lutningen när man parkerat för natten. Ibland släpper jag ur luft, ibland pumpar jag upp bälgarna. Förutsätter förstås att man har egen pump monterad i bilen.

F

F.d. 4972

Guest

Werner
Rätt separata slangar till vardera bälg. Det finns även mycket avancerade och dyra system för att fylla på luft, kontrollera tryck mm som monteras ex.vis vid förarplatsen. Men för de flesta räcker det nog med att manuellt fixa detta. Jag har tex köpt en liten 12 Volt minikompressor som vanligen används för att pumpa cykeldäck etc, på Biltema för en hundring. Den räcker gott och väl till.
/Lars

Toppen