• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Gaspedalen har döda lägen

Purdy

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Kungsbacka
Hej motorn svarar inte riktigt på gaspådrag och kan börja rusa men går ner i varv när jag släpper gasen
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Slirande koppling se till att det inte är något trassel med mattorna under pedalerna, var försiktig med att gasa när den slirar försök lägga i en lägre växel och gasa försiktigt det kan mycket snabbt bli så att du inte tar dej från platsen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.317
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Då har du troligen ett tidigt "drive by wire" system, som elektroniskt överför gaspedalens rörelser till motorn. Det bör kunna kontrolleras med ett OBD diagnosverktyg. Har du själv grejor eller kan låna, för att avläsa felkoder, annars en bilfirma.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
En motor kan inte börja rusa när man gasar kraften i motorn skulle då ge en fartökning är det ingen automat som växlar ned själv utan manuell växellåda så är det antingen is på vägen eller slirande koppling. Att den slirar kan ju bero på att det är något problem med kopplingsmanövereringen men mest troligt att den är sliten eller att det läckt olja på lamellerna. Varken billigt eller enkelt. Att den kopplar in igen när man drar ner gasen är typiskt att den kopplar in vid sjunkande belastning. Efter ett tag kommer den inte att göra det utan man får ta en bärgare till verkstaden.
 
Toppen