• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolutrymme

t.hed

FD HBK Medlem
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
7207
Medlemskap
2022
Hej alla glada husbilsvänner, kan nån svara om det finns "speciella gasolflaskor" till Niesmann, utrymmet för gasolflaskorna är så grunt att det får bara plats en tub i ett utrymme för två flaskor. Är det nån som har nått knep?
icon8.gif

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Gasolutrymme

Hej

Det låter väldigt konstigt och speciella gasolflaskor till Niesmann tror jag inte det finns. Är det inte samma mått på en tysk P11 som en svensk? Annars kanske det funkar att ha en P11 och en P6.

/Per

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Det borde funka med två P11 i stål. Med PA11 Alu eller PC10 komposit brukar det bli trängre.
I min Sunliner är det precis jag får in två PC10 men två P11 funkar med rymd.
På de fyllbara LPG flaskorna kan man ta av kragen. Det kan vara lösningen om än litet
dyrt som investering.

t.hed

FD HBK Medlem
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
7207
Medlemskap
2022

Jag tror inte det finns anorlundare gasolstorlekar i Tyskland, men det är märkligt att dom har gjort gasolutrymmet så litet- den ska ju vara gjord för två P11 :eek:r. Trycker jag dit båda flaskorna så får jag pressa igen luckan med påföljd att luckan sticker ut nån cm.
Märkligt på en sån fin bil, dom har ju tänkt på allt annat.

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Jag tror inte det finns anorlundare gasolstorlekar i Tyskland, men det är märkligt att dom har gjort gasolutrymmet så litet- den ska ju vara gjord för två P11 :eek:r. Trycker jag dit båda flaskorna så får jag pressa igen luckan med påföljd att luckan sticker ut nån cm.
Märkligt på en sån fin bil, dom har ju tänkt på allt annat.

Låter jätte märkligt, kan du ta ett kort och lägga här i tråden?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Regner med at rommet er laget for 2 stk P11 stål av tysk modell.
På N+B Flair må en "skru" inn PC10 og PA11, men det går med litt trening.
Har selv med en PC10 for grillen i gasolrommet - bruker LPG tank for bilen.
Hadde tidligere to røde Wynen flasker med krave - det var litt kronglete å få inn og ta ut.

PC10 er og litt større i diameter enn P11 stål - det kan lage problemer om en ikke får flaskeme helt inn i holderene på bakveggen.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Våran Hobby 600 FC -05 som är privat import från Tyskland,gick inte heller få in 2 P11:eek:r ... P11 och P6 gick bra, det fattades ca 8 cm från att få in två P11:eek:r.
Sen upptäckt att det fanns 10cm utrymme mellan bänkskåp och gasolskåp så jag jorden gasolskåpet djupare och har idag två P11 alugas och svensk

t.hed

FD HBK Medlem
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
7207
Medlemskap
2022

Sören hur får du göra när du stänger luckan, jag får pressa igen den. Då blir det så att luckan inte går igen ordentligt, det går att låsa men det är knappt.

S

Sören-6830

Guest

Sören hur får du göra när du stänger luckan, jag får pressa igen den. Då blir det så att luckan inte går igen ordentligt, det går att låsa men det är knappt.
Det har jag inga problem med, var ute och testade alldeles nyss. Utrymmet känns ganska exakt lika utrymmet i Hymern vi hade tidigare.

Toppen