• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasoltankar under bilen när man åker färja

AndersKerstin

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
42995
Medlemskap
2025
Vi har nyligen köpt en husbil i sydvästra Tyskland, och jag funderar på att passera Wynen när jag hämtar hem den i maj för att installera gasoltankar under bilen. Främsta anledningen till att göra det är för att frigöra utrymme i vår lilla 6-meters bil till annat, och för att göra det lite enklare att fylla på gasolen när vi åker söderut (vi kommer inte att åka norrut i Sverige).

Är det några praktiska problem med att ha gasoltankar under bilen i samband med att man åker färja? Vi kommer väl främst att åka med Stena Line och Scandlines (tills tunneln mellan Danmark och Tyskland blir klar), men längre fram kanske till Korsika, Marocko, Kanarieholmarna och Färöarna.

Jag frågade Scandlines och Stena Line om vilka restriktioner och regler som finns, och fick följande svar från resp:

“Ifølge Søfartsloven må der maksimalt medbringes 3 gascylindere, hvis samlede vægt ikke overskrider 47 kg., og som er spændt korrekt og forsvarligt fast i forhold til køretøjet.”

“Vad jag vet så finns det inga restriktioner hur gasolen sitter. Men tänk på att de inte kan sitta så de slår i underlaget när ni kör ombord. Ibland är det en lite knix mellan ramp o färja där låga fordon kan slå i. Även ombord kan det finnas upphöjningar man får köra över. De måste alltid vara avstängda ombord.”

Stena Line har följande info på sin sida: Propan- och butangas för privat bruk (t.ex. campingkök) får endast transporteras i flaskor med vikt högst 47 kg (exklusive gasbehållarens vikt).

Så det verkar vara OK om innehållet i dem väger max 47kg, de skall vara avstängda under färd, och se till så att de inte slår i marken.

Ni som har åkt färja med tankar under bilen, har ni stött på några problem med det någonstans?

Måste gasen stängas direkt på tuberna (dvs under bilen), eller kan det vara på ett annat ställe?

Är det något som vet om de kommande reglerna för tyskregistrerade bilar även gäller tankar under bilen (dvs att de måste kunna tas bort på ett enkelt sätt)?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ni som har åkt färja med tankar under bilen, har ni stött på några problem med det någonstans?
Min begränsade erfarenhet gäller Sverige - Finland.
Jag fick intyga, muntligen, att gasen var avstängd. Då satte färjepersonalen ett klistermärke/sigill på både åtkomst till gasolflaskornas kran och gasoltankens kran.

Ingen frågade om hur stor tank jag har. (92 kg)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi har nyligen köpt en husbil i sydvästra Tyskland, och jag funderar på att passera Wynen när jag hämtar hem den i maj för att installera gasoltankar under bilen. Främsta anledningen till att göra det är för att frigöra utrymme i vår lilla 6-meters bil till annat, och för att göra det lite enklare att fylla på gasolen när vi åker söderut (vi kommer inte att åka norrut i Sverige).

Är det några praktiska problem med att ha gasoltankar under bilen i samband med att man åker färja? Vi kommer väl främst att åka med Stena Line och Scandlines (tills tunneln mellan Danmark och Tyskland blir klar), men längre fram kanske till Korsika, Marocko, Kanarieholmarna och Färöarna.

Jag frågade Scandlines och Stena Line om vilka restriktioner och regler som finns, och fick följande svar från resp:

“Ifølge Søfartsloven må der maksimalt medbringes 3 gascylindere, hvis samlede vægt ikke overskrider 47 kg., og som er spændt korrekt og forsvarligt fast i forhold til køretøjet.”

“Vad jag vet så finns det inga restriktioner hur gasolen sitter. Men tänk på att de inte kan sitta så de slår i underlaget när ni kör ombord. Ibland är det en lite knix mellan ramp o färja där låga fordon kan slå i. Även ombord kan det finnas upphöjningar man får köra över. De måste alltid vara avstängda ombord.”

Stena Line har följande info på sin sida: Propan- och butangas för privat bruk (t.ex. campingkök) får endast transporteras i flaskor med vikt högst 47 kg (exklusive gasbehållarens vikt).

Så det verkar vara OK om innehållet i dem väger max 47kg, de skall vara avstängda under färd, och se till så att de inte slår i marken.

Måste gasen stängas direkt på tuberna (dvs under bilen), eller kan det vara på ett annat ställe?

Är det något som vet om de kommande reglerna för tyskregistrerade bilar även gäller tankar under bilen (dvs att de måste kunna tas bort på ett enkelt sätt)?
Har aldrig fått någon fråga på någon färja, inte heller om avstängning. Vår tank når inte under kjolarna på bilen, och går knappt längre ner än
chassiebalkarna så ingen risk att den syns eller tar i. Med vettig storlek på tanken kommer du knappast att få problem. :)

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Har åkt många färjor Tyskland Danmark,aldrig någon kontroll eller fråga,förut fick man en lapp med information om att stänga gasen även den är borta nu.
Enda färjan där det har kontrollerats är till Gotland, men den som gjorde kontrollen visste inte hur LPG tankar fungerar

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Det är tydligen väldigt olika med om kontroll sker eller inte. Så länge Greåfärjan gick mellan Varberg - Grenå så åkte vi med den då och då. Varje gång utan undantag kontrollerades att gasen var avstängd och sen plomberades luckan dit.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det är tydligen väldigt olika med om kontroll sker eller inte. Så länge Greåfärjan gick mellan Varberg - Grenå så åkte vi med den då och då. Varje gång utan undantag kontrollerades att gasen var avstängd och sen plomberades luckan dit.
Åkte den färjan i höstas ingen kontroll Grenå-Halmstad.
Jag har upplevt dom senaste åren att kontroller helt försvinner,numer checkar du in i automat på många färjor, och träffar aldrig någon människa .

hawi

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
42316
Medlemskap
2025

Huvudkranen ska stängas av oavsett om det är en tank eller flaska.

Toppen