AndersKerstin
HBK Medlem
Vi har nyligen köpt en husbil i sydvästra Tyskland, och jag funderar på att passera Wynen när jag hämtar hem den i maj för att installera gasoltankar under bilen. Främsta anledningen till att göra det är för att frigöra utrymme i vår lilla 6-meters bil till annat, och för att göra det lite enklare att fylla på gasolen när vi åker söderut (vi kommer inte att åka norrut i Sverige).
Är det några praktiska problem med att ha gasoltankar under bilen i samband med att man åker färja? Vi kommer väl främst att åka med Stena Line och Scandlines (tills tunneln mellan Danmark och Tyskland blir klar), men längre fram kanske till Korsika, Marocko, Kanarieholmarna och Färöarna.
Jag frågade Scandlines och Stena Line om vilka restriktioner och regler som finns, och fick följande svar från resp:
“Ifølge Søfartsloven må der maksimalt medbringes 3 gascylindere, hvis samlede vægt ikke overskrider 47 kg., og som er spændt korrekt og forsvarligt fast i forhold til køretøjet.”
“Vad jag vet så finns det inga restriktioner hur gasolen sitter. Men tänk på att de inte kan sitta så de slår i underlaget när ni kör ombord. Ibland är det en lite knix mellan ramp o färja där låga fordon kan slå i. Även ombord kan det finnas upphöjningar man får köra över. De måste alltid vara avstängda ombord.”
Stena Line har följande info på sin sida: Propan- och butangas för privat bruk (t.ex. campingkök) får endast transporteras i flaskor med vikt högst 47 kg (exklusive gasbehållarens vikt).
Så det verkar vara OK om innehållet i dem väger max 47kg, de skall vara avstängda under färd, och se till så att de inte slår i marken.
Ni som har åkt färja med tankar under bilen, har ni stött på några problem med det någonstans?
Måste gasen stängas direkt på tuberna (dvs under bilen), eller kan det vara på ett annat ställe?
Är det något som vet om de kommande reglerna för tyskregistrerade bilar även gäller tankar under bilen (dvs att de måste kunna tas bort på ett enkelt sätt)?
Är det några praktiska problem med att ha gasoltankar under bilen i samband med att man åker färja? Vi kommer väl främst att åka med Stena Line och Scandlines (tills tunneln mellan Danmark och Tyskland blir klar), men längre fram kanske till Korsika, Marocko, Kanarieholmarna och Färöarna.
Jag frågade Scandlines och Stena Line om vilka restriktioner och regler som finns, och fick följande svar från resp:
“Ifølge Søfartsloven må der maksimalt medbringes 3 gascylindere, hvis samlede vægt ikke overskrider 47 kg., og som er spændt korrekt og forsvarligt fast i forhold til køretøjet.”
“Vad jag vet så finns det inga restriktioner hur gasolen sitter. Men tänk på att de inte kan sitta så de slår i underlaget när ni kör ombord. Ibland är det en lite knix mellan ramp o färja där låga fordon kan slå i. Även ombord kan det finnas upphöjningar man får köra över. De måste alltid vara avstängda ombord.”
Stena Line har följande info på sin sida: Propan- och butangas för privat bruk (t.ex. campingkök) får endast transporteras i flaskor med vikt högst 47 kg (exklusive gasbehållarens vikt).
Så det verkar vara OK om innehållet i dem väger max 47kg, de skall vara avstängda under färd, och se till så att de inte slår i marken.
Ni som har åkt färja med tankar under bilen, har ni stött på några problem med det någonstans?
Måste gasen stängas direkt på tuberna (dvs under bilen), eller kan det vara på ett annat ställe?
Är det något som vet om de kommande reglerna för tyskregistrerade bilar även gäller tankar under bilen (dvs att de måste kunna tas bort på ett enkelt sätt)?