• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasoltank Alu vs Stål

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Har hört någonstans att Aluminiumflaskor inte är godkända i vissa länder, då tänker jag på fast monterade.
Vilket är bättre Alu eller Stål förutom vikten?
Vad för typ av mätare finns det som placeras inne i bilen för att ha koll på Gasolmängd?
Har letat på forumet men inte lyckats hitta svar på dessa frågor.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Over 14 kg er det kun stål. Libel måleren som er montert på de fleste slike tanker, til disse finnes en elektrisk fjernavleser som kan plasseres der du ønsker.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har aldrig hört att Alugas eller motvarande inte skulle vara godkända överallt,Alugas har mätare i sitt sortiment,men enklast är att öppna luckan någon gång i veckan och titta på flaskans inbyggda mätare.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Den mätare som du sätter inne i bilen består av lysdioder och visat 0, 1/4, 1/2, 3/4, 4/4. signalen överförs via en magnetisk givare som placeras ovanpå tankens ordinarie givare.
sök på nätet. Jag köpte min från en firma i Holland, men jag har tyvärr glömt namnet.
BBa.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Har hört någonstans att Aluminiumflaskor inte är godkända i vissa länder, då tänker jag på fast monterade.
Vilket är bättre Alu eller Stål förutom vikten?
Vad för typ av mätare finns det som placeras inne i bilen för att ha koll på Gasolmängd?
Har letat på forumet men inte lyckats hitta svar på dessa frågor.

Jodå, Alugas tankflaskor är godkända. Vi har en bra mätare inne i bilen. Se Alugas.se

Artikel nr 360
Fjärravläsning för en tankflaska med Multiventil, art 350 o 351 Artikel nr 361
Fjärravläsning för två tankflaskor med Multiventil, art 350 o 351
En givare monteras på tankflaskan och nivån kan avläsas på en display inne i bilen.
Med omkopplare kan två givare anslutas till en display.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tyvärr måste man vara väl påläst,säljare borde veta vad dom pratar om men så är inte alltid fallet.
Samma sak gäller efterinstallationer av annan utrustning, har råkat diverse problem och det har rör sig om felaktiga jobb,detta i välrennomerade företag.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ryktene kommer sikkert fra noe rot som skjedde for over 10 år siden hvor det manglet noe dokumentasjon slik at TÜV sa opp godkjennelsen. Mener det var en pause på omlag et år hvor en ikke kunne kjøpe Alugas flaskene.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Jack & Eva har ni fast tank och var på tanken är givaren placerad?
Stål eller Alu ?
Själv funderar jag lite på att sätta in en tank på 44 liter vilket motsvarar 2 P11.
Vi har ju en plåtis med dieselvärmare och kompresorkylskåp, Truma förståss för värme och varmvatten,mest vv.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Dom mätare som visas här har givaren placerad på tankflaskans ordinarie mätare, på ovansidan.
När det gäller tankflaskor som ersätter ordinarie 11kg ,så gäller stål eller alu tror även det finns komposit.
Tankar monterade under bilen är av stål,på plåtis finns bla. en variant som ersätter reservhjulet.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Har sett att det finns komposit flaskor.
Det jag tänker mig är att endast ha en tank på 44 liter gasol/52 liter volym.
Den skulle passa in i mitt gasolfack på Plåtisen våran, har inte sett en sådan komposit.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Man vill nog inte ha en fast monterad komposittank, den ger ej gas under noll grader
Har man plats inne i bilen går det förståss.

Löstagbar kompositflaska kan ju enkelt bytas mot en i metall om vinterbruk blir aktuellt.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Jag har kollat på installation av fast tank i vår Plåtis, hittat ett bra ställe att placera påfyllnings intaget men behver fixa en något längre slang.
Var kan jag få en sådan ordnad?
Den skall ju vara pressad i båda ndarna.
 
Toppen