• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolpussel i Frankrike, passar franska flaskor på en tysk bil?

F

F.d. 25425

Guest
Hej!
Vi är snart i Bordeaux och har fått slut på gas. På väg genom Tyskland köpte vi en tysk flaska och då vi har köpt vår husbil i Tyskland så funkade den såklart finfint, vi behövde ingen extra koppling som den vi har till vår svenska flaska.

Men nu har har vi tillbringat hela gårdagen med att som tokar åka till olika ställen för att förstå vad som krävs för att kunna koppla in en fransk flaska. Jag har såklart försökt läsa mig till informationen här på forumet, men jag hittar inte det jag söker.

På många ställen står det att tyska och franska kopplingar är kompatibla och det verkar t.ex. Inte finnas adapters för fransmän att köpa för att kunna använda tyska flaskor, utan de kör nog bara på. Och vid en första titt så är flaskorna väldigt lika. Men tittar man på kopplingarna så är det lite olika konstruktion. Men trots detta så sa sista stället här i Frankrike att vi ska köpa en fransk flaska. Men eftersom vi inte vill hitta på några dumheter här testade vi med en fransk flaska igår och visst den passar och man kan skruva åt rejält, men det kändes inte helt hundra. Och det kommer en viss gardet vilket gör oss mycket skeptiska.

Bifogar bilder på franska flaskor och vår bils slangar och kopplingar och ber tacksamt om alla råd vi kan få!
http://db.tt/O6uU5wAF

Tusen tack
Simon & Åsa

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Sv: Gasolpussel i Frankrike, passar franska flaskor på en tysk bil?

Hej..
Jag har haft samma problem, dock inte i Franskrike.. mitt råd är att kolla här på forumet var det finns bensinmackar som har LPG gas. Eller fråga i ditt närområde.. Åk sen dit, de jag hittade i Spanien var mycket tillmötesgående och kom ut med en liten ask med olika adaptrar. Det kan vara likadant i Frankrike, Tyska husbilar i behov av gasol bör def. inte vara ngn nyhet där..
Lycka till
Libom

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er 2 hovedforskjeller på tysk og fransk flaske. Den franske har en annen løsning for pakningen og gjengepartiet er kortere, men halsen er lengre så en kan benytte samme regulator som på den tyske flasken. Det ser litt søkt ut at en skruver lengre inn enn det er gjenge på flasken og en kan i noen tilfeller måtte trykke litt hardere for å få tappen på regulatoren gjennom pakningen.

F

F.d. 25425

Guest

Tack för så snabba svar!
Libom: jag har sett en hel del mackskyltar med LPG, betyder det alltid att de har möjlighet att fylla på gas eller är det ibland bara beteckning för gasflaskor generellt? är det så att vanliga flaskor generellt sett går att fylla på om man har koppel och vet vad man sysslar med?
Knut: har du provat på det hållet jag menar, med fransk flaska och tysk regulator? Jag kan tänka mig att det omvända funkar bättre? Även om jag skruvar så hårt jag bara kan så luktar det gas när jag drar på kranen på flaskan, går det verkligen att köra på ändå?

Kan man köpa nån generell GPL flaska annars? Är det en massa installation o grejor då eller vad tror ni?

Tack så jättemycket för hjälpen!
Simon & Åsa

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Har förståelse för ditt problem. Jag har tänkt att lösa problemet för egen del med att köpa en Alugas-flaska med tre av de vanligaste adaptrarna. Tar sedan bort en av de svenska flaskorna och monterar Alugas-flaskan med stålband för att få en fast monterad flaska.
Sedan fyller jag den på LPG-stationer och har den flaskan för huvudförbrukning och den svenska flaskan som reserv till dess jag kommit åt att fylla på Alugas-flaskan igen. Kostnad för den lösningen är runt 2.300SEK om man köper i t ex Holland.
Hoppas du hittar en bra lösning på ditt akuta problem.

Bilagor

• Alugas.JPG
    Alugas.JPG
    20,3 KB · Visningar: 679
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kan være litt tørr pakning på den flasken du har, fransk løsning benytter en pakning i flasken som er utsatt for slitasje på to flater - den tyske utsettes bare for press når du har skrudd helt til. I regulatoren er det en liten forhøyning som skal presse på pakningen, men er pakningen krympet litt så kan det bli utett. Bytteflasker skal ha kontrollerte pakninger, men det hender det ikke er i orden.

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Tack för så snabba svar!
Libom: jag har sett en hel del mackskyltar med LPG, betyder det alltid att de har möjlighet att fylla på gas eller är det ibland bara beteckning för gasflaskor generellt? är det så att vanliga flaskor generellt sett går att fylla på om man har koppel och vet vad man sysslar med?
Knut: har du provat på det hållet jag menar, med fransk flaska och tysk regulator? Jag kan tänka mig att det omvända funkar bättre? Även om jag skruvar så hårt jag bara kan så luktar det gas när jag drar på kranen på flaskan, går det verkligen att köra på ändå?

Kan man köpa nån generell GPL flaska annars? Är det en massa installation o grejor då eller vad tror ni?

Tack så jättemycket för hjälpen!
Simon & Åsa

Hej..
Många bilar i Europa kör med LPG gas, och mackarna skyltar då med det. Har man en adapter kan man få hjälp av personalen att fylla en flaska. Antingen det är officiellt tillåtet eller ej.. Det är iallafall min erfarenhet. Glöm bara inte att öppna kranen på den egna flaskan..
Lycka till Libom

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2025

Hej,
vid vår vistelse i Frankrike uppstod ju naturligtvis så småningom behovet av påfyllning av gasolen. Hade en tysk och svensk flaska i bilen. Försökte få besked av både fransmän och tyskar om den tyska flaskans koppling var lika den franska, fick olika svar.
Slutade med att vi for till en husbilsfirma ,köpte slang med koppling mellan regulatorn och en fransk gasolflaska. For till supermarket Carrefour (tror det stavas så) Deponerade en mindre summa pengar för själva flaskan och betalade för gasen. Lämnade ifrån mig den tyska flaskan då vi ju bara har plats 2 flaskor. När vi efter två månader lämnade frankrike så var vi in till Carrefour och lämnade flaskan och fick tillbaka min deposition.
Så löste vi problemet.
Hälsningar
Hans L 4815

F

F.d. 11704

Guest

Hej, sitter med exakt samma problem, och det verkar svårlöst. Får väl bli att man byter allt, men är det ngn som vet ngt ställe som kan fylla tysk flaska alt svensk i Bordeaux området alt norra Spanien.

Har lite kvar så vi kan alt vänta till Italien, hur ser det ut där, vet ngn?

Tacksam förassistans.

Med vänlig hälsning, Jesper Lannerö

F

F.d. 30064

Guest

Hej
När vi var i Normandie i fjol med samma problem visade sig det att det är förbjudet för privatpersoner att fylla på gasolflaska utan i sådana fall får ni göra som det beskrivits tidigare i forumet att lämna en deposition för en fransk flaska som ni får tillbaka när ni återlämnar den tom och det kan ni göra i princip på vilket carrefour, super U eller leClerce som helst.

//Sylvia

F

F.d. 11704

Guest

Ok, tack, och tolkar jag det rätt att man inte behöver en adepter, vi har tysk anslutning i bilen.

Med vänlig hälsning, Jesper

F

F.d. 25425

Guest

Hej alla,
Tänkte att det var läge att uppdatera tråden med hur det här gick:
Efter att ha hållet på med det här problemet i tre dagar löste det sig Mia en stark o bestämd tysk. :)
Den franska flaskan visade sig vara tillräckligt lik om man bara har en riktigt fräsch packning på den. På en ställplatser i Frankrike träffade vi ett gäng tyskar som naturligtvis hade råkat ut för detta med sina tyska bilar och vi vände på packningen så att det hande riktigt skarpa kanter och sen drog en tysk herre åt den utav bara den och då luktade oddset inte ett spår och allting har fikat finfint, jag passade även på att byta gas en gång till innan vi åkte till Spanien.
Jag plöjde en massa tyska forum och det verkar som att detta är standard.

I Spanien köpte vi dessutom en repsolflaska som funkar fint tack vare extra packning och propanreglator som vi fick av en husbilsfirma när vi fixade vårt kylskåp. Så nu har vi hela kitet för iaf Sverige, Tyskland, Frankrike, Spanien och Portugal. Återstår då bara Italien, vet inte hur det funkar där?

Tack för all hjälp!

Toppen