• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolproblem

ekko

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Boden
HBK-Nr
22240
Medlemskap
2024
Jag har en Mono gaskontroll och har besvär med att få fram gasen. Trycker in knappen (grön) på slangen och sen håller in knappen på gaskontrollen minst 10 sek, men sen när jag ska slå på gasen inne i bilen händer inget. Får upprepa proceduren gång på gång innan jag får gas till förbrukarna. Vad gör jag för fel? Tidigare har det fungerat utan problem. Är det någon som kan ge mig tips hur jag löser det.
Tacksam för tips.
/Olle
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Hej
Jag köpt Trumas nya filter för att montera i vår bil. Läser jag instruktionerna så ska själva filterkuddarna bytas vid varje flaskbyte, i mitt fall pk10. Gör ni så eller töjer ni på intervallen?
Rulla lungt
Tommy
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej
Jag köpt Trumas nya filter för att montera i vår bil. Läser jag instruktionerna så ska själva filterkuddarna bytas vid varje flaskbyte, i mitt fall pk10. Gör ni så eller töjer ni på intervallen?
Rulla lungt
Tommy
När jag nyligen köpte sådana filter frågade jag försäljaren (ganska stor husvagn/husbil firma) om man ska absolut följa bruksanvisning gällande byte av dessa filter-pads. Han rekommenderade det inte... var tredje flaskbyte (påfyllning) skulle räcka- sade han. Det är konstigt, eller hur?
Jag kommer ändå följa bruksanvisningen.
 
F

F.d. 940

Guest
När jag nyligen köpte sådana filter frågade jag försäljaren (ganska stor husvagn/husbil firma) om man ska absolut följa bruksanvisning gällande byte av dessa filter-pads. Han rekommenderade det inte... var tredje flaskbyte (påfyllning) skulle räcka- sade han. Det är konstigt, eller hur?
Jag kommer ändå följa bruksanvisningen.

Jag byter filter en gång per år, då brukar det vara lite olja på botten på filtret.
Byter och fyller nog ca 7 flaskor per år.
Arne
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Under de 17 år vi körde runt i Europa klarade vi oss bra utan filter och hade inga problem med gasolen.
Viktigt är att stänga av gasolen på flaskan då man inte använder husbilen under längre tid särskilt under den kalla årstiden. Låter man trycket stå kvar i systemet så förtätas luktämnet och bildar en oljeliknande vätska som skadar regulator och andra känsliga delar.
 
Toppen