• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolläcka?

Marcus58

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2025
För en vecka sen så upptäckte jag att lampan på gaslarmet blinkade rött, jag tyckte mig också kunna känna en väldigt svag lukt av gasol när jag använde spisen. Så fort jag öppnar dörren och takluckan så försvinner blinkandet efter en halv minut. Jag var inne hos en verkstad i Granada och de sprayade med läckspray överallt men kunde inte hitta någon läcka. Sen trodde jag att det var ena plattan som läckte och försökte använda bara den andra. Nu har jag upptäckt att larmet blinkar även om jag har kranen för plattorna avstängd och bara kylskåpet på, likaväl som när gasolen till kylskåpet var avstängd och plattorna användes. Blinkandet kommer först efter en stund och ibland har kylskåpet kunnat vara på en hel natt utan att lampan blinkar. Det känns inte så bra att bo i husbilen om det är något som läcker men kan någon ge mig ett tips om var felet kan vara? Alternativt skulle jag vilja ha tips om någon verkstad efter sydkusten i Spanien; just nu är jag i Estepona men tänkte åka vidare mot Fuengirola och Malaga.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Gasolläcka?

Du kan även göra en egen självtest. Se till så kyl och panna är i läge 230V. Stäng av flaskorna helt och vänta en timme. Prova sedan att tända en av plattorna i spisen. Ta tiden. Den ska brinna ett antal sekunder. Skruva på gasen igen - tänd samma platta igen - stäng av flaskan igen - ta tiden det tar för lågan att slockna.

Om lågan brinner ungefär lika länge så är gasledningarna täta - då kan det vara fel på gaslarmet eller den övriga husbilsmiljön (parfym, hårspray mm).

Om lågan brinner märkbart kortare tid när gasen varit stängd en timme så är det läckage i systemet. ÅTGÄRDA i behörig verkstad.

Toppen