• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolkylskåp

F

F.d. 10902

Guest
Hej!
Jag ärvde nyligen en Fiat Dethleffs a532 -91 av min far som gick bort. Så jag har en fråga som inte vet nånting om husbildelar/inredning etc alls.
Kylskåpet i den har gått sönder när man kör den genom gasol. Den tänder inte alls och pappa konstaterade att man måste köpa nytt eller laga den på en firma förra sommaren för att den ska funka igen. Den fungerar dock på 12/220v men det jag ska använda den till så kommer jag inte ha tillgång till 220 och vad jag läst runt lite här ska man inte köra med 12v när man parkerat. Så min största fråga är, kan man köpa vilket gasol kylskåp som helst eller är det olika mått/uttag osv på alla?
Vad är det jag behöver tänka på mest när jag ska köpa så den ska passa på samma plats som gamla kylskåp?
Ser att även gamla kylskåp kostar några tusen minst så vill vara säker på att den passar.
Kan jag även koppla in den själv utan några förkunskaper? (är relativt händig och utbildad bilmekaniker)
Har den fortfarande på vinterförvaring en vecka till så därför har jag ingen info på vad det är för kylskåp som sitter i just nu men jag skulle gissa på orginalet som fanns när den köptes.
Så all info ni har att dela med er vore guld värt!
MVH Tom
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Gasolkylskåp

Kolla om pietzotändaren fungerar till kylen sitter högst upp bör vara röd och vredet hålls inne samtidigt, dessa kylskåp är ganska långlivade så det finns nog möjlighet att reparera. Fast det är givetvis svårt att veta på detta avstånd. Kolla slangar och anslutningar och ta bort ventilationsgaller som sitter på bilen så du kan se in bakom skåpet. Lycka till, och det finns flera trådar här om brännare som sotat igen även på nyare bilar som fått rengöras.
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkylskåp

Håller med Jaktfalken!
Sök på forumet, det finns många trådar.
Själv kan jag rekommendera tråden Varm öl, dags att rensa brännaren. Den hjälpte nyligen när kylskåpet inte gav kyla på gasol. Det var ett enkelt fel, munstycket i brännaren hade slaggat igen. Enkelt att fixa mha av Coes suberba handledning.

Eftersom ditt kylskåp fungerar på 12 V och 230 V bör det vara möjligt att reparara för en billig penning. Antingen kommer det inte fram gasol eller att tändningen inte fungerar eller att skorstenen är igensotad.
PO
 
F

F.d. 10902

Guest
Sv: Gasolkylskåp

Ok tacksam för svaren =)
Då kanske det finns hopp om att den funkar igen efter lite småpill då.
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkylskåp

Gå med i Husbilsklubben för då får du tillgång till alla "sidor" om både det ena och andra.
Det finns många om kylskåp t.o.m. en bildberättelse om hur man gör en enkel service.
Välkommen.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Gasolkylskåp

Hej.
Tänder den inte på gasol?
Om så är, prova att göra ren brännaren och kontrollera att allt har bra jord, annars blir det ingen gnista som tänder gasen.
Detta fel hade jag på min -91. Dessutom satt värmeavkännare (eller vad det heter) mitt i lågan så att gasen var tvingad att gå runt den för att sedan försöka antändas. Drog tilbaka den så den strök i brännaröret och nu fungerar den.

Lycka till.
 
F

F.d. 10902

Guest
Sv: Gasolkylskåp

Kollade lite på den i helgen och då fick jag reda på att den tänder sålänge jag trycker ner knappen som jag antar tillför extra gasol då den ska tända. När jag släpper knappen och har på min eller max låga så släcks den helt. Så den går att ha på om man trycker ner knappen men inte utan.
Förmodar nån sorts igensättning kanske eller om vredet inte funkar som det ska kanske?
Den funkade galant med 12/220v så det måste nog vara nåt med gasol tillförseln.
Kanske borde lämna in den på service då eftersom den verkar funka i grund o botten efter lite service.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Gasolkylskåp

När du tänder så skall knappen hållas intryckt till den blir varm sedan kan du släppa knappen och då skall lågan hållas tänd.
Detta är ingen extra gas utan en säkerhets ventil som stänger gasen om lågan skulle slockna. Om du tittar på lågan så skall den värma ett litet kopparstift det är denna som känner av värmen och öppnar gasflödet kolla att den blir varm avlågan. Det finns andra trådar om just detta.

Här hittar du bra information det är en spis, men det fungerar likadant
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/351839
 
Senast redigerad av en moderator:

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Gasolkylskåp

Troligen sitter inte kopparstiftet, värmeavkännaren, tilräckligt nära lågan och känner ingen värme. Eller så har du sot på den samma som isolerar så att värmen ej når kopparstiftet och känner att det finns en låga.
Eller så är det så enkelt att kopparstiftet är trasig eller dess kabel till säkerhetsbrytaren.

Lycka till.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolkylskåp

Regner med at du må ta ut brenneren og rense den for slagg som har bygget seg opp gjennom årene. Forsiktig med en liten blank kopp som har et hårfint hull, denne styrer mengden med gass som går til brenneren. På min første husbil som den gangen var 12 år hadde jeg nesten samme problem som du har før jeg renset brenenren - etter det var skapet som nytt.

Når du først holder på i det hørnet så fei skorsteinen i skapet også - det gir bedre effekt når en kjører på gass.
 
Toppen