• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolkontroll & ventilationsprovning

F

F.d. 1997

Guest
Har funderat ett tag över "Sveriges" krav på gasolkontroll och ventilatiosprovning. Allt fler husbilar går att få med dieselvärmare och dieselspis. Vad gäller vid införsel / import av en husbil som inte har någon gasolinstallation?
/David
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.943
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Gasolkontroll & ventilationsprovning

Titeln på föreskriften ger svar på din fråga: "Sprängämnesinspektionens föreskrifter (SÄIFS 2001:2) om brandfarliga gaser och vätskor i husvagnar, husbilar, manskapsvagnar m.m."
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Gasolkontroll & ventilationsprovning

Nu är jag en nybörjare inom detta ämne men uppenbarligen är det många som stöter på strul vid införsel av husbil. Lite konstigt då punkt 1 under kommentarer hänvisar till en EN-standard som ska följas av producenterna. Följer inte producenterna europastandard? Eller har Sverige ett större värde på ventilationsarea per sängplats jämfört med övriga Europa? Vad är den egentliga regelskillnaden som gör att så många får utöka ventilationen vid införsel/import?

Efter att ha läst SÄIFS 2001:2 så hittar jag följande om ventilation:

""" Kap. 9 Ventilation
9.1 Fordon som inte omfattas av AV:s föreskrifter om ventilation och luftkvalitet skall
ha
- ventilationssystem som genom självdrag ger säker och dragfri ventilation,
- ventilationsöppningar som inte kan stängas (stängbara öppningar skall inte anses
tillhöra ventilationssystemet),
- ventilationsöppning dels i taket, dels högst 15 cm ovanför golvytan, och
- ventilationssystem som förhindrar en koldioxidhalt högre än 1 % (10 000 ppm). Så
många personer skall då kunna vistas där som det finns bäddar för.

Kommentar till Kap. 9
AV:s föreskrifter finns i AFS 1993:5 och avser huvudsakligen manskapsvagnar för
arbetstagare.
Säker ventilation förutsätter att ventilationsöppningarna inte kan blockeras av t.ex.
bagage.
Enligt AV är exempel på tillräcklig ventilation om fordonet har en ständigt ventilerande
taklucka eller Electroluxventil per utrymme samt minst 50 cm2 öppningsarea i golvnivå.
Vid osäkerhet om ventilationskraven är uppfyllda kontaktas AV.
Tillräcklig ventilation av fordon som inte omfattas av AV:s föreskrifter kan visas på tre
olika sätt:
1. Ventilation enligt europastandard EN 721 anses tillräcklig om den genom mätning av
areor befinns uppfylla kraven. Observera att det är den som presenterar fordonet som
skall visa hur stora ventilationsareorna är. Vissa takluckor och ventiler är komplicerat
uppbyggda. Endast uppgifter från tillverkaren av takluckan eller ventilen om hur stor
ventilationsarean är gör det möjligt att beräkna areor enligt EN 721.
2. Ventilation enligt europastandard EN 721 anses tillräcklig om den genom
ventilationsprov befinns uppfylla kraven.
3. Ventilation anses tillräcklig om den genom följande (nordiska) ventilationsprov
befinns uppfylla kraven. """

/David

PS. AFS 1993:5 har utgått och ersatts av: AFS 2000:42 Arbetsplatsens utformning DS.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Gasolkontroll & ventilationsprovning

Beviset på varför man överlever i icke svenskregistrerade husbilar???

Från tidningen Kretslopp Nr 3/4 2003:
"""
VARFÖR VENTILERAR VI
Vi ventilerar inte för människans syrebehov, det är mycket svårt att bygga så täta hus att det uppstår syrebrist. Detta sker enbart i ubåtar, bankvalv och liknande utrymmen. Det handlar inte om koldioxid trots att vi ofta mäter koldioxidhalter. Dessa mätningar visar enbart luftomsättning per person i förhållande till volymen i ett visst rum. Forskning har visat att vi och vår hälsa inte påverkas nämnvärt av halter upp till 5000 ppm CO2 och i ubåtar tillåter man halter upp till 10 000 ppm CO2. Nej, vi ventilerar för att föra bort värmeöverskott, fuktöverskott, kemiska emissioner och kroppslukter.
""""
Länk: http://www.novator.se/kretslopp/0303/ekobygg.pdf
Man blir fundersam. . .
/David
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.943
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Gasolkontroll & ventilationsprovning

David;

David, du har alldeles rätt i att tillverkarna inte följer gällande regler och standarder. Detta gäller både gasolinstallationen och utformningen av säkerhetsventilationen.

Fortfarande, efter att Sprängämnesinspektionens författning i ämnet, varit i kraft i 15 år, upptäcks brister på cirka 85 % av de kontrollerade fordonen, och antalet fel är i genomsnitt 3. Många av de upptäckta felen är av direkt livsfarlig natur.

Sverige är det enda land i Europa som har en oberoende tredjepartskontroll av att gällande föreskrifter följs, och denna kontroll sparar årligen många liv. Sedan kontrollen infördes 1994 har inte en enda människa omkommit i fordon som omfattats av kontrollen, medan det årligen omkommer ett par människor i äldre fordon som inte har kontrollerats av tredje part.

I författningen regleras också att Bilprovningen ska göra ett läckagetest i samband med kontrollbesiktningen av fordonet. Uner fjolåret underkändes 5 % av de testade husvagnarna och husbilarna på grund av fel på gasolsystemet.

Reglerna om en oberoende tredjepartskontroll sparar alltså åtskilliga liv varje år, och innebär att vi i Sverier har de säkraste fritidsfordonen i hela Europa!
 
F

F.d. 18455

Guest
Sv: Gasolkontroll & ventilationsprovning

När människor dör i husbilar och husvagnar (tyvärr några per år) är den vanligaste dödsorsaken kolmonoxidförgiftning på grund av felaktig förbränning från felinstallerade kylskåp, värmare etc. Kylskåpet står alltid på, även på natten då man ligger och sover och inte har kontroll på om något händer.
Du blir alltså inte förgiftad av koldioxid. Syret tar alltså inte slut pga för dålig ventilation. God ventilation är till för att komma undan kolmonoxidförgiftning.
Sörj alltså för mycket god ventilation om du tänker ställa in en "lös" fotogenkamin.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Gasolkontroll & ventilationsprovning

Det var snarare vad som gällde vid införsel av husbil med kompressorkylskåp, dieselspis samt dieseldriven värme. Men nu har ju SÄIFS 2001:2 utgått. . .

Någon lös fotogenkamin/gasolkamin skulle inte jag vilja använda och skulle jag bli tvungen att använda det i en husbil/husvagn, ja då är det kolmonoxidvarnare som gäller! Det är en förädisk gas, där människan saknar ett naturligt skydd. . .
/David
 
Toppen