• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolköp i andra länder?

K

Kurt Lindgren

Guest
Kan någon tipps mig om var i Frankrike och Spanien. Mackarna eller på andra ställen?
Har bara en flaska i bilen och har köpt EUkittet för fyllning.
Vid köp av diesel vad är bästa betalningsätt? Pengar eller kort.
Mvh Kurt

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Gasolköp i andra länder?

Vi betalar diesel i kassan med kort på de ställen vi har varit. Korten sätts i
Maskiner med chipläsare och man slår koden precis som hemma. Vi har dock hållt oss i Österrike och Tyskland.

K

Kurt Lindgren

Guest

Mao. då måste jag köpa en flaska till här.
Läste det här om kort och ska jag maila till dig Gunnar för att få en blanket samt jag åker om en månad neråt, hinner jag isf? Undrande Kurt:)

F

F.d. 53074

Guest

Kurt!
Angående gasolen i Spanien;
Euro-kitet behöver kompletteras med en H 11 reduceringsventil där ventilens ut-ledning är 22mm om jag ser rätt på skjutmåttet. Vi bor i Spanien delar av året och behöver ibland byta gasolflaska men Euro-kitet funkar inte till dom spanska flaskorna. Men H 11-reduceringsventilen löser problemet. Sedan måste du skriva kontrakt med en av gasolleverantörerna (Cepsa eller Repsol) för att få handla gasol. Men det står det en del om i andra trådar. Jag har emellertid förstått att det är mycket enklare att få ett kontrakt om man - som vi - har en fast adress i Spanien.

Hälsning/Kjell :D

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Hasse, jag vet att det går att fylla på enstaka ställen men jag skulle inte råda andra att räkna med det eftersom det är ganska omständigt att hitta dem.

Jag har dock ett förslag, ni som vet var det går att fylla i Spanien, Portugal mfl länder, lägg in platsern här på sidan.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
F

F.d. 53074

Guest

"Eurokittet innehåller en adapter för spanska flaskor verkar det som. Reducerventil finns ju allaredan på bilen. Även förskruvning mellan adapter och svensk anslutning verkar finnas med."

Wizard!
Jag köpte den satsen och tog med mig till Spanien för några år sedan. Det gick mycket riktigt att ansluta en av kopplingarna till den spanska flaskan, men sedan tog det stopp. Det gick inte att få en fungerande anslutning fram till min fastmonterade reducerventil utan att klippa av slangen. Verkade inte som någon bra idé... Flera inom området kunniga människor (gasleverantörer, husbilsfolk etc) engagerades för att försöka lösa problemet, men tji fick jag. Det var först då jag åkte till min gasleverantör på hemorten (Lööfs i Karlstad) som dom fixade alltihop genom att helt enkelt plocka fram en H 11 från hyllan. Tänk så enkelt det kan vara!

Kjell :D

K

Kurt Lindgren

Guest

Så kan det vara:confused:
Det var först då jag åkte till min gasleverantör på hemorten (Lööfs i Karlstad) som dom fixade alltihop genom att helt enkelt plocka fram en H 11 från hyllan. Tänk så enkelt det kan vara!
Kjell

Har en leverantör här i Frölunda, vi forumet såg jag det, åker dit för att snacka med dem ang. alla kopplingarna P o. H alla 11. Lärpengar kallas det.:D

Tackar alla som svarat Kurt

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

"Eurokittet innehåller en adapter för spanska flaskor verkar det som. Reducerventil finns ju allaredan på bilen. Även förskruvning mellan adapter och svensk anslutning verkar finnas med."

Wizard!
Jag köpte den satsen och tog med mig till Spanien för några år sedan. Det gick mycket riktigt att ansluta en av kopplingarna till den spanska flaskan, men sedan tog det stopp. Det gick inte att få en fungerande anslutning fram till min fastmonterade reducerventil utan att klippa av slangen. Verkade inte som någon bra idé... Flera inom området kunniga människor (gasleverantörer, husbilsfolk etc) engagerades för att försöka lösa problemet, men tji fick jag. Det var först då jag åkte till min gasleverantör på hemorten (Lööfs i Karlstad) som dom fixade alltihop genom att helt enkelt plocka fram en H 11 från hyllan. Tänk så enkelt det kan vara!

Kjell :D

Då är det tur att jag inte köpte en sådan sats som jag tänkte göra. Problemet med att använda en spansk regulator är väl att man får koppla loss originalregulatorn och ev slangbrottsventilen om man inte vill sabba slangarna.
Körde med dubbla regulatorer förra året men det strulade, fick ingen gas ibland.
Den H11:an jag använde hade bara slanganslutning, och jag ville inte kapa slangen på låg/ eller högtrycksidan av originalregulatorn.
//W

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg har tyske slanger og en H11 adapter for slangen for nødforsyning om jeg skulle gå tom for gass på tanken. Bruker forøvrig en norsk H11 PC10 til grill og denslags. Har testet nødløsningen med denne flasken.

Carina Blom

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024

Du kan köpa en adapter för spanska tuber och H11 (det är samma till båda) av GASOLMÄSTARNA i Göteborg. Den adaptern har ingen egen reducering, utan du skruvar bara på din ordinarie reduceringsventil på adaptern, du behöver alltså inte klippa slangar o annat trassel.
Tel.nr. till gasolmästarna är 031-455045 ring till dom o säg detta så vet dom vad dom ska skicka till dej, priset är några hundralappar.

K

Kurt Lindgren

Guest

Tack för alla tipps jag fick. Jag var nere på GGM ute i V. Frölunda och visade vad som fanns i bilen och det håller genom Europa.:) Kurt
Frågade oxå om Stål eller kompositflaskor. Svar blev. Stål är bäst här i norden enl honom. Komposit är känsligare och kylan gör den skörare.

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2025

Det går inte att fylla gasol i Frankrike. Du måste köpa en fransk flaska. Be om ett intyg på depositionen. Sen kan du lämna tillbaka flaskan när du lämnar Frankrike. Beroende på vad du har för bil kan du behöva en adapter. Vi har en fransk bil så vi behöver ingen.
Köp i så fall flaskan på en stor Super U eller dyl så vet de vad som gäller. Ska vara en grön flaska.

F

F.d. 53091

Guest

Hejsan vi år i La Marina o tänker stanna över vintern!Vi har Trumas Duokonfort o anslutning för två tyska gasolflaskor o har en universalkoppling till spansk flaska. vi har skaffat två spanska flaskor o vill nu kunna ansluta båda men hittar bara spansk anslutning med redusering o 30 eller 50 millibar?Kan man använda den med 50 mb o sedan trumas 30 mb orginal efter varandra??:confused:

F

F.d. 1649

Guest

Hejsan vi år i La Marina o tänker stanna över vintern!Vi har Trumas Duokonfort o anslutning för två tyska gasolflaskor o har en universalkoppling till spansk flaska. vi har skaffat två spanska flaskor o vill nu kunna ansluta båda men hittar bara spansk anslutning med redusering o 30 eller 50 millibar?Kan man använda den med 50 mb o sedan trumas 30 mb orginal efter varandra??:confused:
Hej.
Om Du har regulator i bilen så skall Du inte ha någon Spansk regulator utan åk till La Coperativa i La Marina och köp en spansk anslutning med endast en ventil att öppna och stänga gasolen med,på den passar den Tyska kopplingen direkt,se till att få en flat gummipackning med, att sätta emellan,det finns också där,jag köpte allt där förra året.
Hälsningar till La Marina Jan-E.

Toppen