• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolfyllning i Spanien farligt?

Tom

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Vi har varit i Spanien ungefär en månad nu.
Jag var på en tankstation där de hjälpte mig fylla en svensk stålflaska med en adapter.

Vad jag förstår så tankar man bilar med gasol/LPG, och det här var ett sånt ställe.
Men i Sverige använder de ju en våg. Är det inte risk att flaskan blir överfull när de gör så här, eller oroar jag mig i onödan?

För övrigt listas gasen som tankas i Liter, men flaskans kapacitet i Sverige baserar sig ju på vikt.

Jag har trots en del språkförbistringar på något vis lyckats köpa en spansk flaska som jag använder primärt, så jag måste inte fylla svenska flaskor.

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025
Det är tyvärr så att många tankstationer i Spanien fyller flaskor helt vilket kan ställa till problem om man kopplar in en sån flaska och det kommer flytande gasol in i regulator och slang. Jag brukat för att vara på den säkra sidan släppa ut en del gas innan jag kopplar flaskan, så det inte händer en olycka.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Släppa ut gas kan vara farligt den är ju tung och rinner iväg till oväntade ställen om det inte blåser.
En farligare sak är ju om flaskan är helt full med gas i vätskeform finns det ingen plats för den kanhända kalla gasen i vätskerform. Som bekant kan inte vätskor komprimeras och med värme kan den inte expandera i ett slutet kärl. Den behöver ett utrymme med gas i vätskeform.
Skillnaden med gas är att i jämförelse med bensin som klarar ett ganska smalt område för att brinna explosivt har inte gas det problemet.
I ryssland har man mycket gas i även stora hyreshus hade vi på 50-talet även i sverige.
Men skötsel och kontroller lämnade mycket att önska så det hände / händer att hela hus rasade efter en explosion av läckande gas.
I spanien har man väldigt mycket gas, fick en gång en campingplats bredvid en mur tänkte inte mycket på det men sen kom gasbilen, det var en tank innanför muren som de fyllde. De lugnade mej det var ingen risk.
Sen blev det ett sånt åskväder som vi inte har i sverige och då var man ganska orolig.

Tom

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Hej!

Inga problem. Gör så här.
- Säkerställer att din 11 kg:s flaska är helt tömd
- Fyll sedan med 22 liter LPG. Det motsvarar 11 kg.
Hm, mycket bra att veta, tack!

Om jag inte minns fel så fyllde han flaskan med 22.9L. Det verkar stämma med priset när jag kontrollerar. Är 0.5 KG inom marginalen, tro?
Jag gör nog så att jag kopplar in den i grillen och testar först.

Senast ändrad:

Vittåker

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Jag flikar in en grej när det ändå handlar om gas. Åter min gamle Mirage, den hade en originalmonterad? fast gasoltank under bilen. En vinterdag skulle jag tända en spislåga, bilen var vinterställd, när jag öppnade vredet slog en meterhög eldslåga upp. Stängde snabbt och allt gick bra. Hade inget skägg på den tiden. På våren fungerade det som vanligt.
På hösten tog jag bort tanken för 10 års revision. Lämnade den på en gasolverkstad nånstans på Österlen De gjorde tanken som ny igen och berättade att den var avsedd för gasdrivna bilar eftersom utloppsröret gick ner till botten av tanken. De sa att bilmotorerna skulle ha gasen flytande! De tog bort röret och sa att det kunde blivit problem i husbilen.... Undrar om det finns fler sådana gasoltankar ute på husbilarna..

Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: Tom

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag flikar in en grej när det ändå handlar om gas. Åter min gamle Mirage, den hade en originalmonterad? fast gasoltank under bilen. En vinterdag skulle jag tända en spislåga, bilen var vinterställd, när jag öppnade vredet slog en meterhög eldslåga upp. Stängde snabbt och allt gick bra. Hade inget skägg på den tiden. På våren fungerade det som vanligt.
På hösten tog jag bort tanken för 10 års revision. Lämnade den på en gasolverkstad nånstans på Österlen De gjorde tanken som ny igen och berättade att den var avsedd för gasdrivna bilar eftersom utloppsröret gick ner till botten av tanken. De sa att bilmotorerna skulle ha gasen flytande! De tog bort röret och sa att det kunde blivit problem i husbilen.... Undrar om det finns fler sådana gasoltankar ute på husbilarna..

På kvällen ringde jag den trevlige Bengt i Örkelljunga, alltså Bengt-Åkes och systrarnas far, där jag köpt bilen, han sa "-ring mej i morron, vi ska betala revisionen" Dagen efter när jag ringde sa Bengt-Åke -"Far dog i natt!...

Jag misstänker att din husbil var nerkyld, då är det egentligen inget konstigt att gas fasomvandlar till vätska. Det enda man kan göra då är att hålla upp värmen i systemet, eller ha en konstant förbrukning. Har råkat ut för detta i industrin i mitt tidigare arbete. Mycket obehagligt när man får såkallade vätskeslag i stora gassystem, men så klart även i ett campingfordon.

Toppen