• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolfel

Lösning
Hej igen. När jag kollade tändaren så fungerade allt plötsligt. Skälvläkt! Men kanske jag i alla fall ska rengöra brännaren. Tack för intresse och information.
/Curt

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det brukar finnas separata avstängningsventiler för panna, spis och kyl/frys.

Kolla så att ventilen till kyl frys inte blivit avstängd av någon anledning.

Näst kontroll, lyssna efter klickade ljud från gaständaren i kylen.
Detta hörs bäst utanför vid nedre ventilationsgallret.
Det kan bli elfel som gör att tändaren inte funkar.

Är allt ovan OK, prova att rengöra eller byta brännaren. Detta är ett vanligt fel.
 

Truc

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Linköping
HBK-Nr
41270
Medlemskap
2024
Hej igen. När jag kollade tändaren så fungerade allt plötsligt. Skälvläkt! Men kanske jag i alla fall ska rengöra brännaren. Tack för intresse och information.
/Curt
 
Lösning

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Om det är en lite äldre kyl så kan det sitta ett 1,5-voltsbatteri i kylen som driver tändningen.
På vårt Dometic sitter det i en hållare innanför tändknappen.
När det börjar bli dåligt kan det man få liknande symptom att det funkar ibland och ibland inte.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tack för info! Ska kolla. Det är en 09.
Jag har batteridriven tändknapp, precis som T68 beskriver, på min 2020! Jag har också enbart manuella energival. Skåpet fungerar väldigt bra för att vara ett absorptionsskåp! Står just nu i Spanien. Vårt tidigare skåp med elektrisk tändning och AES strulade mycket, fick bl a byta en elektronikbox. Automatik kan vara väldigt bekvämt..., när det funkar!
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Jag har batteridriven tändknapp, precis som T68 beskriver, på min 2020! Jag har också enbart manuella energival. Skåpet fungerar väldigt bra för att vara ett absorptionsskåp! Står just nu i Spanien. Vårt tidigare skåp med elektrisk tändning och AES strulade mycket, fick bl a byta en elektronikbox. Automatik kan vara väldigt bekvämt..., när det funkar!
Krinil
Vad heter ditt ny absorptionsskåp
 
Toppen