• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolexplosion Aldepanna 3020 HE

kerstin1962

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
10859
Medlemskap
2024
Fick en otrevlig upplevelse i vår nya bil. Körde ut bilen och startade gasolpannan. Då blev det ett högt ljud som lät som när man stoppar in en pinne i en fläkt. Stängde av pannan och körde in bilen under sitt tälttak vars sidor är klädda med sk vindduk (mycket luftigt). Sedan prövade vi att starta om pannan.
Precis efter omstarten kom en hög och ljudlig smäll och det började lukta bränt. Vi blev förståss chockade och stängde av pannan. Vid kontroll av utsidan visade det sig att skyddet till avgasröret var delvis bortsprängt. Plasten hade flugit in i vindväven med sådan kraft att det hade skapat en stor otbuktning i nätet.
Vi har fortfarande garanti kvar på bilen. Vi har sedan bilen var ny påpekat att den producerar dåligt med varmvatten med tillfällig höjning. Den har bara kommit upp i som mest 47 gradigt varmvatten. Vet inte om det ena har med det andra att göra.
Är det någon som har råkat ut för något liknande?
Först lovades ny panna, men nu talas det om att ev reparara den. Detta känns för oss väldigt tveksamt. Vad tror ni?
Vore tacksam för råd och tips.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Man kan laga allting till nyskick. Dock ska ni ställa krav på att de verkligen byter ALLT som är minsta lilla skadat. Gissar att de gör genvägar om möjligt. Särskilt om det är säljaren som ska stå för kalaset. Alde är nog mer rädda om sitt rykte så en renovering av dem kan ni nog klassa som NY igen :) .
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag har varit med om Truma luftvärme ...jag använder så kallat julatäcke och när jag prov startade värmen så gick den i gåm men efter 20 sekunder hördes en som en misständning i bilmotor och pannan stannade... gjorde flera försök med samma resultat .. startade om och sprang ut och kollade avgasröret till pannan och såg att julatäke sögs mot avgasröret och sen kom smällen ...orsaken är att avgasröret är även luftintag till pannan.
 

kerstin1962

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
10859
Medlemskap
2024
Jag har varit med om Truma luftvärme ...jag använder så kallat julatäcke och när jag prov startade värmen så gick den i gåm men efter 20 sekunder hördes en som en misständning i bilmotor och pannan stannade... gjorde flera försök med samma resultat .. startade om och sprang ut och kollade avgasröret till pannan och såg att julatäke sögs mot avgasröret och sen kom smällen ...orsaken är att avgasröret är även luftintag till pannan.
Vad otrevligt. I vårat fall fanns inget som låg emot.
 
Toppen