• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasolen exploderade

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026
:wideeyed:Inte husbil min som tur var,men kan den eksplodera under färd som den gjorde för den här husbilsåkaren? Min flaska står under sängen i gasolutrymmet 10 cm från huvudet.Får väl sova med hjälm på.

:angel:
Kolla bilden. Golddigger
Internet Explorer Wallpaper.jpg

Senast ändrad:
F

F.d. 29819

Guest
Sv: Gasolen eksploderade

Ja du, det ser inte bra ut alls.
Men verkar ändock litet konstigt, ser inte ut att ha varit någon brand i samband med explosionen.
Kan man tänka sig att det är varmvattenberedaren som har exploderat, ser ut att ha runnit vätska från bilen, en varmvattenberedare utan fungerande säkerhetsventil blir en riktig bomb.
Svårt att tro att en gasolflaska har exploderat, möjligen har läckande gasol samlats i ett oventilerat utrymme som sedan har antänts.
Ser fram emot fler synpunkter.
Hälsningar Lars-Åke

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Kanske har vattentankenn fått en smäll så att vatten har runnit ut.Vet ej om den sitter i närheten av gasflaskan.Det fanns fler bilder men dom har jag letat efter och hittat nu,så dom finns längre nere i tråden

Senast ändrad:

Olle Jonsson

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025

Jag håller med grålletraktor, att gasolflaskan skulle ha exploderat är mycket osannorlikt, den är försedd med säkerhetsventil, hade flaskan exploderat skulle skadorna varit betydligt större. Om läckende gasol antänts borde spår av brand synas.
Nog så skräckinjagande ändå.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Helt otroligt om gasolutrymmet exploderat under körning.

I vår bil och säkert i "alla" så är det två st. hål en under varjetub på ca. 1 dm2.
Men, men fel kan väl alltid uppstå.

Kanske inte var vid tuberna utan vid pannan? Ser iallafall inte bra ut.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Det ser ut som att explosionen skett i utrymmet med Trumapannan. I och för sig sitter spisen i detta utrymme också.

Åke

J

Jarn

Guest

Ja, det verkar inte vara vid gasolflaskorna som det skett.

Enligt bilden är det väl ombord på en färja?

För många år sedan när jag åkte med husbilen ombord på färjorna, då var det krav att gasolens huvudkran på flaskan skulle vara stängd, samt att dörren till gasolflaskorna skulle vara öppen så de kunde kontrollera det.

Det har inte hänt mig de senaste åren, är det av allmän slöhet, eller har reglerna mildrats ?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag har en liknande bil. Gasolluckan sitter på höger sida. Tror inte det varit en explosion.

I mina ögon ser det ut som lastluckan under sittgruppen har varit öppen och hakat fast i en lastbil som passerat, då den kört av färjan.

F

F.d. 29819

Guest

Gunnar, det lutar nog åt att din teori kan stämma rätt bra, man ser en del material på "golvet" under dörren.
Det är nog en körskada av ngt fordon som kommit bakifrån och hakat i på ngt sätt.
Hälsningar Lars-Åke

F

F.d. 622

Guest

Rolandn;

Fortfarande lag på detta. Vid påkörning på färjan skall gasen vara avstängd samt luckan vara öppen, får en klisterremsa man skall *stänga* luckan med
Argos

F

F.d. 622

Guest

Gunnar;

Läst denna artikel innan nånstans, både rätt och fel! Det var inte en färja utan en tunnel nånstans i berg eller om det va i alperna, sån med lavinskydd, och det va varmvattenberedaren som small, hade visst nåt med den tunna luften på den höjden att göra. Man ser att båda sidor har fläkts utåt, hade den blivit uppriven av ett annat fordon borde bägge sidor vara vikta åt samma håll
Kan inte svära det va så men vill minnas det va så! Hur som så är det en gräslig upplevelse:(

F

F.d. 5898

Guest

Argos;

Bör man ej värma varmvatten på hög höjd eller är det bara en ren otur för dessa husbilsägare

Mats o Cilla

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Varmvattenberedaren kan inte explodera! Såvida man inte har satt backventilen ur funktion.

Om det uppstår övertryck i vattensystem så öppnar backventilen. Tyvärr går den sönder och måste bytas, har själv råkat ut för det en gång. Därför stänger jag av vattenpumpen och släpper ut övertrycket i systemet innan jag börjar värma upp vattnet. Vatten som värms upp tar som bekant större plats än kallt.

Det kan säkert vara bra att göra detsamma när man skall börja köra från låg höjd upp över något högt berg. Då ökar ju trycket i vattensystemet jämfört med omgivande lufttrycket.

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Har hittat bilderna som viser den eksploderade gasflaskan
untitled.jpg
untitled b.jpg
untitled c.jpg

Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag får ge mig, bilderna talar sitt tydliga språk.
Undras om han tankat fordonsgas istället för gasol?
Det finns säkert många frågor varför det kunde ske, tex varför öppnade inte säkerhetsventilen först, etc. Det skulle var intressant om du kunde plocka fram fler eller alla fakta om händelsen.

F

F.d. 9319

Guest

Han måste nästan fyllt den själv och fyllt ända upp eller fyllt kyld Propan.

I alla fall en god andledning för att inte sitta och röka i bilen!

Undra om han vart nervös?

Så sett kan ju en bensintank också explodera. Var med när de isplugg frös i avluftingen på en lånad variant. Det sa bonk medans jag körde och började fundera på vad det var. På natten i rykande snöstorm hadde man inte lust att stanna och se om det syndes något konstigt. Bilen gick slöare och slöare och så kom en bong till varefter bilen stannade efter någon km. Det visade halv tank, men det kunde ju visa fel på en sådan gammal bil så jag försökte öppna tanklocket för att se efter.
Nu satt det fast som bara den och det var inte helt lätt att få upp det. När locket var av så sög det in som attan och det började bonga igen.
Sedan var det bara att köra vidare med tanklocket av.

Toppen