• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasoldetektiv efterlyses!

Marcus58

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2025
Jag har under mer än två veckor haft problem med att gasollarmet börjar blinka rött. Jag har ett runt larm som ser ut precis som ett brandlarm och som jag tror jag köpte på Clas Ohlson. Det vanliga är att det börjar blinka under natten. Jag lät en verkstad utanför Granada testa med läckspray på alla skarvar m m och han kunde inget fel hitta. Jag har också testat att stänga av två av tre kranar (värme, kyl, spis) och oavsett vilken jag haft öppen så har larmet börjat blinka och när jag sen testat med att stänga av alla tre, och även stängt av kranen på flaskan, så har det ändå börjat blinka. Jag lät tekniker från Repsol trycktesta från flaskorna in till kranarna och det var inga som helst fel på ledningarna. När jag öppnar och vädrar så slutar det blinka på kanske 30 sekunder. Jag kan inte förstå vad felet sitter men har två teorier:

1) Jag har ibland fått en känsla av att det luktar gasol från plattorna när jag använder dem, särskilt den stora, och det är ofta lite gulröda flammor utöver de blå som brinner. Kan det vara så att plattorna läcker gasol och den tar flera timmar på sig att lägga sig ner på golvet som sen utlöser larmet?

2) Kan det vara något fel på larmet, men varför skulle det då sluta blinka så fort jag vädrar?

3) Kan det vara något annat än gasol som utlöser larmet, i så fall vad? Spansk luft borde den ju klara och jag själv tror mig inte stå för några avgörande utsläpp :)

Jag är mycket tacksam för någon som kan ha ett svar eller i alla fall en rimlig teori om vad som förorsakar detta larmande. I natt är första gången som det inte utlöst och det beror antagligen på att jag haft flera fönster öppna under natten eftersom det var 39,7 grader här i Murcia kl 19 på kvällen men sen sjönk till mer behagliga 23 grader under natten.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Gasoldetektiv efterlyses!

För ett tag sedan kunde man på forumet läsa om en hund som pruttade & på så vis löste ut gaslarmet. Att ditt larm skulle vara sönder motsägs av att det slutar larma när du vädrar ur bilen. Hur tillförlitliga är de åtgärder som gjordes av Repsol?

Bennie

Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Lite spekulation, kan ditt gaslarm även ha mätning av Koldioxid ( CO2 ) och Kolmonoxid ( CO ) ?

CO2 är en gas som är tyngre än luft och lägger sig på golvet om ingen ventilation finns, CO2 är ingen giftig gas men den tränger undan syre, den bildas vid de flesta typer av förbränning och vi andas ut c:a 4% CO2 vid varje normalt andetag jämfört med inandningsluftens 0,04%.

CO bildas om man har en ofullständig förbränning. hur den uppför sig i ett utrymme vet jag inte riktigt men gasen är mycket giftig för levande varelser.
Så om din gasspis inte brinner riktigt så kan det bildas CO.

Gul låga brukar väl tyda på ofullständig förbränning när det gäller gasspis.

Sen kan man fundera på hur gammal en gasvarnare får bli, en brandvarnare skall ju bytas ut efter 8 - 10 år.

Enda sättet att utesluta gasläcka är ju att stänga av gasen helt en längre tid och se om larmet håller tyst fast då behövs ju 230 till kylen.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Gaslarmen är MYCKET känsliga för alkohol-ångor. När vi värmt t e x glögg så börjar larmet tjuta direkt trots att sensorn sitter 2 m från spisen..
Vet inte om en öppen vinflaska eller odiskat glas kan orsaka detta, men prova med att andas på larmet nästa gång du druckit ett glas vin, sprit ed.
(Förekommer det inte alkoholhaltiga drycker i HB'n kan du bortse från detta.) :)

Marcus58

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2025

Många spännande teorier och tips; jag har ingen hund som pruttar, jag har inga öppna vinflaskor, jag har dessutom bott på heltid i husbilen sen i september och tills för drygt två veckor sen så var det inga problem med larmet. Spekulationen om att det skulle bildas kolmonoxid (CO) av för dålig förbränning när jag använder spisen skulle kunna stämma, men kan det då dröja så länge som ett halvt dygn innan larmet utlöses? Jag testade med att inte använda plattorna alls från mitten på dagen en dag och sen började lampan blinka på efternatten. Att det rör sig om små mängder gas av vilken sort det vara månde verkar det ju vara eftersom lampans så fort slutar blinka när jag vädrar lite. Att larmet bara blinkar och aldrig har börjat tjuta borde ju tyda på att koncentrationerna är låga eller?
Larmet är köpt på Clas Olson, 32-8624, och enligt deras beskrivning så reagerar det på butan, propan och naturgas. Det står inget om att det reagerar på kolmonoxid och koldioxid.
Tacksam för fler teorier och förslag, det känns ju lite olustigt att sova med läckande gas :msn_weird:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, jag förstår tyvärr inte riktigt. du skriver att larmet "löser ut" men bara börjar blinka. När det löser ut så skall det ju börja larma med en kraftig ljudsignal. Ditt börjar ju att blinka och det är ju inget som duger till att göra folk uppmärksamma vid gasolläckage.
Något mellanläge för en liten gasläcka, och bara blinkning kan jag inte tänka mig att det finns inbyggt i larmet.
Är det inte något fel på larmet helt enkelt.
Hur snabbt blinkar det.
Det kör ju självkontroll hela tiden och skall ju då blinka ca. en gång i minuten som vanliga brandlarm gör, är det inte den funktionen som har bangat ur och sätter fart ibland.
Har du huvudkranen stängd så kan det ju inte läcka ut gasol i bilen.

Om du trycker på testknappen börjar det varna med ljud då.

Om du blåser gas på det från en gaständare, löser det då ut och börjar att larma som det skall med ljud, eller blinkar det bara intensivt då också.
Och eller börjar det blinka ett tag innan det börjar föra oljud.

Det varnar ju också på stadsgas/naturgas som är lättare än luft om något sådant skulle blåsa in under natten, men då skall det ju också börja varna med kraftig ljudsignal.

Du har inte spänningsfall till larmet så det varnar för dålig (eller kanske hög) batterispänning om du kör det på 12V systemet.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Marcus58

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2025

Jag har i min enfald trott att larmet blinkningarna var en indikation på att det läcker lite men inte så mycket så att det börjar tjuta men det låter ju inte så logiskt egentligen. När jag trycker på knappen så tjuter det INTE….hmm… när man håller en tändare under det så börjar lampan blinka…..
Ja jag blir bara mer och mer förvirrad; det verkar ju som det är något fel med larmet eftersom det inte tjuter utan bara blinkar men om det nu blinkar istället för att tjuta som ett tecken på att något läcker så kan jag ändå inte förstå var det kommer ifrån. Ikväll började det blinka ca två timmar efter att jag använt spisplattan, som är ca två meter från larmet.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Samler en all info i tråden så vil jeg påstå at larmet er slut. Det å utsette det for gass fra en lighter uten at den hyler er bevis godt nok. Det er mulig at elektronikken har en blinkeserie som feilkode, men reparasjon av den enkle saken der er ikke mulig. Har selv kastet en tilsvarende som hylte umotivert, den løste ut med full gjennomlufting langt fra andre biler og hus med hovedkranen stengt i husbilen.

Marcus58

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2025

Nu står mitt hopp till Knuts slutsatser att larmet är trasigt. Jag har just inhandlat ett nytt och installerat det. Till skillnad från det gamla så inte bara blinkar utan det tjuter när jag håller en tändare under; alltid ett fall framåt. Nu återstår att se om det nya larmet också reagerar på något eller om det var enbart larmet som var trasigt. Om det larmar tänker jag låta bli att använda plattorna under några dagar och istället använda den lösa gasolplatta jag har köpt på Biltema, så kan jag utesluta att plattorna läcker på något sätt.
Tack för alla råd och tips. Det är tur att Husbilsklubbens forum finns!

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Bra att det löste sig. Jag har ett Alde gasollarm som lyste grönt (allt är okej) Men jag brukar då och då testa att larmet fungerar. testade med en tändare. Inget händer, larmet lyser grönt men det löste inte ut. Det var bara att byta larm. Så det är bra att testa det då och då. Testar själv varje gång jag skall ut
Ha det

Toppen