• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolbesiktning

Larswen

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Piteå
HBK-Nr
26882
Medlemskap
2022
Hej
Var och besiktade gasolanläggningen vid samband av årlig kontrollbesikting på OPUS.
Fick nerslag på gasol tryckningen, Jag har en sådan mono control se bild.
Opus tryckte genom gasslangen och det visade sig att det var läckage ngnstans.
Tog kontakt med en husbilsleverantör för att köpa en ny mono control för 1695kr, Men där sa man att kontrollen inte skall tryckas via gasslangen, Husbilsfirman gjorde en fullständig kontroll av gasolen via ngn nippel bakom mono controllen allt var supertätt och höll trycket i 15 min.
Tog kontakt med OPUS , men dom påstog att de dom gjorde var rätt.
Undrar nu vad gäller.20190520_143858.jpg
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vad jag skrev var att dom tog loss röret som går in i bodelen från duon, kopplade provutrustningen på detta & utförde testen. I så fall skulle dom enl. dej ha gjort fel, vilket jag betvivlar. Jag gör täthetsprov varje år & har gjort det hos olika firmor, alla har gjort på detta viset.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Ska man inte kolla hela gasolsystemet?? Man stänger av väl 12v när man kolla nyare system. Varför kolla gasolen oss dem som inte kan det. Och det är gasol kontrollen , hur är det med övriga besiktningen . Hur rätt blir den då .
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Brinner den i nästa 4 min efter att du stängt flaskan?
eller fattade jag fel?
-------------------------------------------------
Hejsan Lasseboy, det kan delvis bero på var reduceringsventilen till 30 m.bar sitter. Om den sitter direkt på tuben så finns det ju bara lågtryck i hela slang/rör systemet och lågan slocknar rätt snabbt.
Om det finns en bit slang/rör efter tuben med högtryck/tubtryck innan reduceringsventil och kanske även ev. krocksensor samt duokontroll så har man en hel del mer utrymme som har gasol med högtryck i systemet när man stänger kranen på tuben, och brinntiden för en låga blir då mycket längre för allt högtryck skall ju då passera reduceringsventilen och "reducera" ner sig till 30 m.bar
Det tar också längre tid innan gasolen i systemet läckt ut om läckaget är litet och på lågtryckssidan, så då kan det vara idé att vänta lite längre innan tändning och tidsmätning av spisellågan kontra tiden man får direkt efter stängning av kranen.

M..v.h. JANKRO.
 

Larswen

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Piteå
HBK-Nr
26882
Medlemskap
2022
Nu har jag testat monocontrollen, genom at starta gasolspisen , kylskåpet samt värmaren,, efter 5 min slocknar allt.. får trycka på monokontrollknappen för att öppna gasen igen. men samma sak upprepar sig igen, allat slocknar efter 5 min..
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Visst är flamvakten elektrisk på nyare husbilar, dock inte 12 volt. Flamvakten är ventil som öppnas mekaniskt men har en magnetlindning som drivs av ett termoelement som värms av lågan och producerar tillräckligt elenergi för att hålla ventilen öppen. Fiffigt värre!
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Det är näst intill ofattbart att bilprovningsanstalterna vidhåller att deras så kallade gasolkontroll är en seriös test, och dessutom tar betalt för det
på denna hemsida visas hur man ansluter en enkel pump före regulatorn när man testar vilket innebär att man testar systemet efter regulatorn med den tryck som systemet är dimensionerat för, vanligtvis 30mBar Gasolkontroll på din husvagn eller husbil

en täthetskontroll kan i och för sig utföras på detta sätt men en mer seriös metod, dessutom standardiserad i EN1949, finns och dessutom finns provningsutrustning framtagen för att genomföra detta
man testar då efter regulatorn och höjer trycket till fem gånger den normala arbetstrycket och ger akt på trycksänkning i tid som då indikerar läckage

i stället för att slänga "pengarna i sjön" på någon av bilprovningsanstalterna så vänd er till en professionell verkstad som har rätt utrustning för jobbet

på Truma Duo Comfort CS och Truma Comfort CS finns speciella testuttag för denna provning och på anläggningar med enklare regulatorer ska man ansluta testutrustningen efter regulatorn på den ingående ledningen till gasolsystemet

Täthetsprovning enligt EN1949 med utrustning ALDES Täthetsprovare för gasol OA4078-000

Nedanstående instruktion gäller för ett gasolsystem installerat i husvagn/husbil/båt av normal storlek.

Reducerventilen kopplas bort och pumpen ansluts.

Gasolkranarna före apparaterna öppnas (kranen på apparaten skall vara öppen och då testas även flamvakten).

Trycket höjs till strax över150 mbar.

Vänta därefter 5 min för temperaturutjämning.

Justera trycket till 150 mbar.

Avläs efter 5 minuter.

Godkänt värde är ett tryckfall på mindre än10 mbar (1 skalstreck).

Montera slangen på reducerventilen och öppna gasolflaskan samt kontrollera att

skarven efter reducerventilen är tät(använd läckspray).

Använd aldrig öppen låga vid läckage och felsökning.
 

Larswen

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Piteå
HBK-Nr
26882
Medlemskap
2022
Hej på er.
Nu är det så att monocontrollen stänger av sig efter det jag tänt på spisen,, började med en platta gick bra.. tände den andra ,då stängdes det av och brann i ca 10 sek..Har lämnat in bilen till autoriserad husbilsverkstad idag,, dom byter monocontrollen... Jag personligen tror att bilbesiktningen tryckte sönder den, eller vad nu gjorde, allt fungerade förra sesongen, samt tidigt i våras under boende i bilen. men efter besiktningen fungerade det inte,
 
Toppen