• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasol

F

F.d. 12938

Guest
Hej nu kommer jag med en fråga igen.

Våran bil kan man bara värma upp med gasol. Är det ovanligt eller??
Känns lite olustigt med gasol,men vi har ett gaslarm,då borde man väl kunna känna sig trygg.
Bilen är en -01 och bilar från 2000-talet borde väl vara säkra!?:confused:

Rolf och Monica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Gasol

Känns lite olustigt med gasol,men vi har ett gaslarm,då borde man väl kunna känna sig trygg.

Vi fricampar alltid så det är gasoluppvärmning som gäller för oss. Känner mig inte det minsta orolig. Viktigt att provtrycka med jämna mellanrum.

Monica

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Ingen fara om man har koll på slangar o kopplingar , provtryckning är ett sätt att skydda sig,vi har tagit för vana att ALLTID stänga av huvudkran till spisen direkt när vi har använt den,Slangbrottsventil vid flaskan är idag standard på nya bilar
ökar säkerheten vid ev, trafikolycka, hålla dammfritt är runt pannan är oxså något att tänka på, Lycka till , Hälsningar Lasse

F

F.d. 12938

Guest

Hej.

Provtrycker man på besiktningen? Isf är det nyss gjort. Nej jag måste nog slappna av,man kan ju inte vara rädd för allt;)

F

F.d. 12938

Guest

Hej.

slangbrotts ventil lätt bra,undrar om det finns på en 01 bil. Skönt att man kan få svar ppå massa frågor här. Och ja det är väl inte fel att ha respekt för gasol och ta det säkra före det osäkra!!
Mvh // Annsofie

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, det är nog det vanligaste med gasoluppvärmning. Enda alt. om man inte står uppkopplad vid el är ju egentligen bara en dieselvärmare och det är sällan det är standard på någon bil utan extra tillbehör. Dessutom så både brinner det i den också och ger avgaser liksom gasolen.
Gasol tycker jag inte är mer olustigt än andra uppvärmningar om man har lite koll så att allt är tätt och säkerhetsventiler stänger.
Man kan sätta dit en läcktestare vid gasoltuberna så ser man om något läcker när man öppnar tuben och alla förbrukare är avstängda.
Själva lågan och brännaren till uppvärmningen har ingen kontakt med inomhusluften i bilen. Det är ett slutet utrymme som tar förbränningsluften utifrån och släpper ut avgaserna utanför bilen. Skulle lågan slockna av någon anledning så dröjer det bara ca. 15sek. så stängs gasolflödet av med en säkerhetsventil som vaktar lågan.
Det som återstår då är bara gasolrören som finns inne i bilen, men de finns ju där både om du använder värmaren eller inte. Skillnaden är om du har huvudkranen till just värmaren stängd så finns det ingen gasol i röret efter kranen, men fram till kranen så har du fortfarande gasol.
Om man har koll/kollar så att allt är tätt och gasolflödet stängs om lågan slocknar (gäller både värmare, spiselplattor, kylskåp och en ev. ugn) så kan man sova lugnt.
Du har ju dessutom ett gasollarm som säger till om du får ett läckage.

M.v.h. JANKRO.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Hej.

slangbrotts ventil lätt bra,undrar om det finns på en 01 bil. Skönt att man kan få svar ppå massa frågor här. Och ja det är väl inte fel att ha respekt för gasol och ta det säkra före det osäkra!!
Mvh // Annsofie

Skaffa gaslarm ( för gasol) , utan det har jag svårt att sova i en husbil!

F

F.d. 3297

Guest

Föreslår att du, som jag, byter slangarna vartannat åt och regulatorn/erna vart 10 år
så är det inga större problem.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej.

Provtrycker man på besiktningen? Isf är det nyss gjort. Nej jag måste nog slappna av,man kan ju inte vara rädd för allt;)
---------------------------------------------------------------------------------------------
Provtrycker...Njaa, de pumpar upp tryck före reduceringsventilen så systemet utsätts bara för normalt gasoltryck, och då skall man egentligen kalla testen för läckagetest.
Om man skall kalla testen för provtryckning så skall man ta bort tryckregulatorn och pumpa upp högre tryck än normalt i systemet för att kolla.
Besiktningen tror jag kallar sin kontroll för -Gasoltest- Och som sagt, den visar att allt är tätt under normalt gasoltryck. (Och det är en helt ok. test om man känner sig osäker.)

Nej, att vara rädd beror ofta på okunskap. Men nu har du ju lärt dig lite :), och om man håller lite koll på gasolen så funkar den bra och gör livet mycket enklare.

M.v.h. JANKRO.

Olle Jonsson

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025

Precis som JANKRO skriver ska vi skilja på provrtyckning som avser systemets hållfasthet och läckagekontroll som avser systemets täthet. Dessa utförs med helt olika tryck.

Bilprovningen utför inte obligatorisk tähetskontroll längre men frågar om kunden vill ha den utförd till en extra kostnad.

En sprayflaska med diskmedel blandat med vatten som sprayas på anslutningar och ventiler är en enkel åtgärd, särskilt efter flaskbyte är det klokt. Om inte annat så läcker gasen ut, och den är ju inte gratis

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Se bara till att det finns bra ventilation undertill vid golvet.
Om något händer rinner gasolen ut. (tyngre än luft)
Obs Ventilationshålen får ej vara igensatta.

Toppen