• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol

holmsten

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
2315
Medlemskap
2024
Hej, hur mycket gasol tar ni med er när ni tex skall åka till Spanien.

Hälsningar
Ingemar Holmsten
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Gasol

Hej Ingemar,
det jag har läst mig till i vårt forum om gasol och Spanien så tycks följande gälla.
Ta bara med en fylld P11 som funkar här i Sverige och köp ytterligare en P11 i Tyskland.
De tyska gasolbehållarna har tydligen andra anslutningar som även funkar och kan bytas nere i Spanien.
Skaffa dessutom en övergång som gör det möjligt att även fylla den första behållaren med propangas i Spanien. Tror att det är så här de flesta gör.
Lycka till på resan!
V-backen :rolleyes:

PS Det verkar som om jag har missat något, köp ingen tysk gasolflaska, vänta och köp en i Spanien istället. /DS
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Gasol

Hej.
Tyskland har inte samma kopplingar som spanien.Att söka efter påfyllnings stationer blir mycket extra besvär.Åker Du ner när det ännu är varmt så klarar Du dig med en svensk flaska,annars två.Sen köper Du en Spansk flaska som man enkelt byter på många ställen och skaffar en adapter till den Spanska.
Mvh Jan-E.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Gasol

Vi har alltid klarat oss med en svensk flaska ner till Spanien, oberoende om det tagit en- och en halv vecka eller en månad, i september eller oktober.

Nu åkte vi 25 augusti och nu är det 4/10 och vi kör fortfarande med den svenska flaskan. (har bott i lägenhet två veckor). Den skall bli tom innan vi fyller den här i Portugal för återresan på våren. Resten av vintern kör vi med den spanska flaskan som vi byter när vi är i Spanien. (Den svenska är reserv...)

Men jag förstår att förbrukningen är väldigt individuellt, vi lagar maten, värmer vatten 10-15 minuter för duschen på morgonen med Alde men har aldrig aldrig värmen på.

Ett varmt täcke, hustru och en hund räcker som värme även i minusgrader ute, någon gång har vi haft under 10 plusgrader på morgonen i bilen, men inga problem med sömnen....

Carthagon håller värmen från kylvattnet i motorn länge på kvällen efter att man slutat köra, så på kvällarna hat vi aldrig frusit.

hälsning från en kväll med 26 grader varmt i bilen på Alagoa-stranden på Algarve.

jyrki
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Gasol

[Sen köper Du en Spansk flaska som man enkelt byter på många ställen och skaffar en adapter till den Spanska.
Mvh Jan-E.[/quote]

Hej!
Köper jag denna adapter i Spanien? Eller köper jag Europaketet(Euroset?) här hemma i Sverige?
Vi har bara plats för en P11, så smartast kanske är att vi kör med en svensk P6 på nedresan?

Planering pågår, förhoppningsvis kommer vi iväg i början av januari!

Hälsningar från Britt&Gunnar
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Gasol

Hej,

Jag skulle föreslå att Ni köper anslutningen i Sverige.

Det finns naturligtvis adapter att köpa till spanska flaskor överallt i Spanien men.....
Det är minst sagt svårt att hitta nån som passar till den svenska adapteranslutningen.
Vi fick klippa av vår gasolslang och fästa den på den spanska adaptern vi köpte, med en slangklämma!

Nu har vi löst vårt gasolproblemet en gång för alla, vi åkte förbi Wynnen Gas i Virsen, 3 mil från Düsseldorfs flygplats, och köpte en P11 som installerades som gastank i gasolutrymmet.
Så nu tankar vi (själva) motorgas (LPG) på bensinstationer överallt i Europa. Utan att behöva vänta på att tanken först ska vara tömd, det finns ett automatiskt stopp som stänger av tankningen när tanken är lagom fylld. Och utan att behöva lyfta ut tanken, och dessutom billig gasol.

Hälsningar Urszula
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasol

For Wynen tankflasker se oversikten på tysk: WYNEN GAS » se også på komplette annlegg med 2 tankflasker og utvendig fylling. Men for din bil Calle så ville jeg montert en litt større tank :D - har selv en 110 liter tank (fyller 44 kg gasol).
 
F

F.d. 55368

Guest
Sv: Gasol

Var i Portugal fyller man en svensk flaska. Och hur mycket kostar det, f.ö. ha det så gott...vattenståndet i Rönneå utanför Ängelholm 1,5 m. över normalt. Här har varit ett fruktansvärt väder och det blåser för fullt...Hanna
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Gasol

Kolla tråden "Köpa gastub i Spanien".
Där förklarar jag var man kan köpa både propan och butan.
Blå Elefanten säljer bara butan.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen