• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol TRIO-GAS Censor

Vincent S

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
29400
Medlemskap
2021
Hej,

Hur aktiverar man en TRIO-GAS Censor, se bild nedan ? Bör denna slås på och av vid användning av husbilen.

M v h

Vincent
 

Bilagor

  • TRIO-GAS.jpg
    TRIO-GAS.jpg
    936,1 KB · Visningar: 37

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej jag kollade på en annons på en likadan men nyare och det verkar som den försörjs av 12V så du borde kanske ha en strömbrytare till den någonstans om den inte är på hela tiden. Kan du se någon sladd från den på andra sidan väggen kanske?
Knappen som sitter på den borde vara en testknapp, tryck på den så borde den blinka och larma för att visa att allt är ok...
Det räcker väl annars att du bara har den på när du använder husbilen, om den står och ingen hör larmet så gör det ju ingen nytta men den drar ändå ström, < 50mA står det. Dessutom så brukar kolmonoxidavkännaren bara ha en livslängd runt fem år och det är ju onödigt att nöta på den om ingen ändå hör larmet.

Länk.

Sedan har vi problemet med sådana här universalavkännare som för det mesta inte är bra på någonting p.g. av placeringen.
Gasollarm skall sitta nära golvet för gasol är tung.
Kolmonoxidlarm skall sitta högt upp för bra avkänning.
Narkoslarm är tveksamt att man har användning för enligt sjukvårdsutbildade. Men om det skall finnas så brukar rekommenderad höjd vara i sänghöjd......

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Vincent S

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
29400
Medlemskap
2021
Stort tack JANKRO för ditt svar.

Jag har varit kontakt med återförsäljare som meddelat att gaslarmet slås på i samband med att strömmen till husbilen slås på. Det finns två censorer dels ett i huvudhöjd vid panelen för påslag av ström och dels ett vid golvet. Vid påslag ska ett pip höras när larmet slås på och grön lampa ska tändas på censorerna. Det hörs vare sig ljud eller eller grönt ljus från censorn. Vad kan skälet till detta vara ?
 
  • Gilla
Reaktioner: MBK
Toppen