• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasol till kylskåp

Gudby

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2024
Hej ! Jag undrar om någon som vet om jag ändrar från att haft kylskåpet på 12 volt och skall sätta över det på gasol och om det inte startar, kan det var att termostaten i kylskåpet har slagit ifrån, går det inte att tända då ?. Jag vet att om jag slår på värmen med gasol så bryter den när det har kommit upp till inställda grader, och tänder igen när det har sjunkit, är det samma sak med kylskåpet ?. kanske någon som vet.

/Benke
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: gasol till kylskåp

Ja, om du har automatisk tändning händer det fenomenet ibland. Men det bästa är om du kollar så det tänt efter 15 min. Tändningen kan ju lägga av.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: gasol till kylskåp

Hejsan, av din beskrivning så antar jag att du har termostat även på gasolen.
Det skiljer lite på kylskåp, ålder och modell men det vanligaste är att man tänder en liten pilotlåga som sedan flammar upp när kyla krävs och återgår till pilotlåga när tempen är nere vid inställd temp. Om du vill tända lågan när tempen är låg i skåpet så kan det vara nödvändigt att dra upp gasoltermostaten till max när du tänder för att du skall ha fullt flöde gasol vid tändning och när lågan har tänt så drar du ner termostaten till lämpligt läge och då kanske lågan går ned till pilot. Om nu inte kylskåpet har automattändning utan pilotlåga.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen