• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol lukt efter LPG påfyllning

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Jag har nyligen installerat en LPG Alugas flaska och är nere på en resa i Tyskland. En fantastisk lösning för gas försörjning i Europa. Nu till frågeställningen till er som har använt LPG lösning en längre tid. Är det normalt att det luktar gas inne i husbilen efter att ha fyllt på gas? Säkerhets anordningen stoppar gasflödet efter att jag tankat så jag får starta om gasen genom att trycka på två knappar i gasol utrymmet, sen fungerar det normalt. Enligt företaget som monterade flaskan är detta normalt att det luktar. Stänger ni flaskan innan ni fyller? Kanske jag har missat något eller så är inte flaskan rätt monterat vilket känns konstigt för det är väl inte så avancerat att montera en sådan. Tacksam för svar.
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Jag har nyligen installerat en LPG Alugas flaska och är nere på en resa i Tyskland. En fantastisk lösning för gas försörjning i Europa. Nu till frågeställningen till er som har använt LPG lösning en längre tid. Är det normalt att det luktar gas inne i husbilen efter att ha fyllt på gas? Säkerhets anordningen stoppar gasflödet efter att jag tankat så jag får starta om gasen genom att trycka på två knappar i gasol utrymmet, sen fungerar det normalt. Enligt företaget som monterade flaskan är detta normalt att det luktar. Stänger ni flaskan innan ni fyller? Kanske jag har missat något eller så är inte flaskan rätt monterat vilket känns konstigt för det är väl inte så avancerat att montera en sådan. Tacksam för svar.
Har du påfyllningen utvändigt ska det inte lukta inne i bilen.Jag har påfyllningen ut vändigt.Behöver aldrig starta om.Stänger aldrig kranarna,öppnar luckan bara när jag byter filter (1gång om året)
 

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Tack för svar! Jag har en Duo koppling med krocksensor. Kan det ha något med det att göra? Låter lite som att det är en slarvig montering. Inte roligt närman har med gas att göra. Ja, jag fyller på utifrån.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för svar! Jag har en Duo koppling med krocksensor. Kan det ha något med det att göra? Låter lite som att det är en slarvig montering. Inte roligt närman har med gas att göra. Ja, jag fyller på utifrån.
Jag har haft två bilar med tankflaskor, förra bilen löste alltid slangbrottsventilen ut vid tankning,fick trycka på knappen för återställning ,nuvarande bil behöver jag inte göra detta, det ska inte lukta gasol inne i bilen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har aldrig stängt ventilerna på tankflaskorna vid påfyllning.

Att det luktar inne i bilen beror antagligen på att den gas som pyser ut vid avslutad tankning och bortkoppling av munstycket sätter sig i kläder eller på händer och sedan luktar en stund inne i bilen.

Det låter lite konstigt att du skall behöva trycka in säkerhetsventilerna efter tankning. De skall ju inte påverkas av att flaskan/flaskorna fylls på eftersom det sker med separata slangar till separata anslutningar.

//Michael, medlem
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Använda alltid handskar när du tankar, du får mindre lukt från gasolpuffen när du kopplar från, risk finns för kylskador på händerna också.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.610
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Vi är på fjärde bilen med LPG installation. Dubbla 14 kg flaskor. Har aldrig stängt någon kran eller behövt återställa något. Utvändig påfyllning. Vid tankningens Gaspuff så visst luktar det lite men det försvinner snabbt. Det är ju bra att gasen luktar, om det skulle läcka någonstans så märks det ju under längre tid.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Jag stänger alltid kranen på tankflaskan när jag fyller på ny gas. Jag ser det som en säkerhetsfråga, då någon slang eller koppling kan gå sönder under tiden du tankar och då strömmar gas rakt ut. När du tankat klart och lossar pistolen från flaskan strömmar det alltid en liten mängd gas och den ger lukt som hänger kvar en stund, vilket är normalt.
 
Toppen