• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol i Finland?

F

F.d. 55347

Guest
Var på treveckorstur i maj-juni och körde slut på två P11:eek:r. Vet någon om man kan fylla/byta P11:eek:r i Finland och var någonstans i så fall? Hur löser ni problemet annars? Tänkte mig en ny tripp någon gång i september och även då tre till fyra veckor. Det gäller södra och sydvästra Finland inkl. Tammerfors och Jyväskylä.

Skall släktforska!
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Gasol i Finland?

Hej.
Kanske lönar det sig att komma med en flaska o skaffa en finsk flaska den har samma koppling som tyska säkert finns adapter att fås. Kan använd den Svenska som reserv. Kommer man flera gånger så behåller man den eller så säljer den tillbaka.

Hälsningar
Leif
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Gasol i Finland?

Hej.
Kanske lönar det sig att komma med en flaska o skaffa en finsk flaska den har samma koppling som tyska säkert finns adapter att fås. Kan använd den Svenska som reserv. Kommer man flera gånger så behåller man den eller så säljer den tillbaka.

Hälsningar
Leif

Hej Leif! Jag har fått uppgift att det är möiligt att fylla en svensk flaska i Jakobstad stämmer det?
Mvh Frank
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Gasol i Finland?

Känner inte till, försökte fråga på några ställen men endast Primus mindre flaskor fyller de i Marin affären de skall vara en typ som har ventil på sidan Svenska brukar inte ha ventilen.

Hälsningar
Leif
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Gasol i Finland?

Känner inte till, försökte fråga på några ställen men endast Primus mindre flaskor fyller de i Marin affären de skall vara en typ som har ventil på sidan Svenska brukar inte ha ventilen.

Hälsningar
Leif

Tack Då stämde inte uppgiften jag hade fått, jag tänkte inte passa på att fylla på Måndag när jag kör till Karleby.
MvhFrank
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasol i Finland?

Ventilen på sidan, er det sikkerhetsventilen som tidliger ble brukt også under fylling. En løsnet litt på denne og fyllte til den slapp ut litt synlig gass, denne måten å fylle på er ikke lengre lovlig i Norge og Sverige - brukes fortsatt i bl.a. Australia. Nå skal all fylling skje enten med vektkontroll eller på tanker med automatisk stopp av fyllingen når tanken er 80% full. Fylling med vektkontroll skal bare skje med trenet personale på riktig utstyrte anlegg. En Flaske veies før fylling og antall liter regnes ut og fylles deretter kontrolleres vekten igjen, er det for mye fyllt så må noe tappes av igjen.

Dette er reglene for propan, butan kan fylles fullt dvs. at det går 13 kg på samme flaske som det går 11 kg propan på.
 
Toppen