• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol eller LPG i Europa

Hulegarden

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
40301
Medlemskap
2024
Hej! Vi har köpt vår första husbil en Hymer MLT-580 som vi får levererad i oktober, planerar en längre tur i Europa med besök i Tyskland, Spanien, Portugal, Frankrike, Irland och UK. Försöker förstå vilken typ av gasol man skall använda. Svenska flaskor eller skall man satsa på att installera LPG flaskor. Tacksam för er som rest och har erfarenhet av detta.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Det er meget svært att bytte svenske (og danske) flasker i Europa, og det er også svært at få dem fyldt.

Derfor har jeg satset på 2 stk. fyldeflasker til LPG. Dem kan jeg få fyldt op rigtig mange steder i Europa


Findes også som APP til telefonen
 

bosse300

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
22032
Medlemskap
2025
Det beror på ert behov. Har ni tex kompressorkylskåp så går det på el. Om ni har dieselvärmare så är det bara spisen som går på gasol och då klarar ni er länge på en p11 eller pc10a. Om ni kör allt på gasol och inte kommer att stå på elplatser regelbundet så är det ev uppvärmning som drar en del. I det fallet skulle jag installera en alugasflaska som ni kan fylla på många ställen i europa. Ladda ner appen myLPG.eu så ser du var du kan fylla, jättesmidigt. I vissa delar av sverige är det ganska glest med fyllplatser så jag har en svensk flaska som ”reservflaska” som kan bytas/fyllas vid behov (i sverige). Om du framöver vill ha 2 alugasflaskor eller alternativa fabrikat är det enkelt att sätta in en flaska till. Glöm inte gasfilter före regulatorn.
 

Kennena

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34752
Medlemskap
2024
hejsan vi har monterat 1 st lpg fast flaska på våran husbil och har en lös flaska också vi använder den fasta flaskan i första hand och har den lösa som reserv om det tar slut i den fasta. Lätt att fylla den fasta på många ställen. Och så blir det betydligt billigare att fylla på lpg än bara byta flaska som man gör oftast här hemma. Där man kan fylla den fasta flaskan i Sverige kan man också fylla den lösa flaskan. Vi känner os nöjda med detta alternativ.
 

Hulegarden

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
40301
Medlemskap
2024
Det beror på ert behov. Har ni tex kompressorkylskåp så går det på el. Om ni har dieselvärmare så är det bara spisen som går på gasol och då klarar ni er länge på en p11 eller pc10a. Om ni kör allt på gasol och inte kommer att stå på elplatser regelbundet så är det ev uppvärmning som drar en del. I det fallet skulle jag installera en alugasflaska som ni kan fylla på många ställen i europa. Ladda ner appen myLPG.eu så ser du var du kan fylla, jättesmidigt. I vissa delar av sverige är det ganska glest med fyllplatser så jag har en svensk flaska som ”reservflaska” som kan bytas/fyllas vid behov (i sverige). Om du framöver vill ha 2 alugasflaskor eller alternativa fabrikat är det enkelt att sätta in en flaska till. Glöm inte gasfilter före regulatorn.
Tackar för en bra beskrivning, det lutar åt att installera en alugas. Trevlig sommar
 

Hulegarden

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
40301
Medlemskap
2024
hejsan vi har monterat 1 st lpg fast flaska på våran husbil och har en lös flaska också vi använder den fasta flaskan i första hand och har den lösa som reserv om det tar slut i den fasta. Lätt att fylla den fasta på många ställen. Och så blir det betydligt billigare att fylla på lpg än bara byta flaska som man gör oftast här hemma. Där man kan fylla den fasta flaskan i Sverige kan man också fylla den lösa flaskan. Vi känner os nöjda med detta alternativ.
Tack för er rådgivning och trevligt att ni delar med er av era erfarenheter. Trevlig sommar
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.278
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag installerade en fast tank 2022. Alu 11kg med Dimes tank mätning. Köpte allt från Tyskland, kostnad 6000:- med frakt. Truma duo med filter hade jag sen innan. Så i Sverige kör jag med 1st komposit 10kg = huvudtank och 1st fast tank. När vi åker utanför Sverige så lämnar jag kompositen hemma. Installerade allt själv tog ungefär 1 timme. Har med mig några adaptrar om man skulle få för sig att stanna en längre tid i nått land. Så köper man en tank, för att sen lämna tillbaka. Varför bara en fast tank, vikt besparing. Har inte mycket last vikt å hurra för, man har ju med sig lite mer saker när man sticker utanför Sverige
 
Toppen