• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasolåtgång

F

F.d. 52945

Guest
För några helger sedan mätte vi gasolåtgången i vår husbil, en Burstner ixeo 664, efter 2 dygn med -4 till -14 grader mellan 2-9m/s i vind, enbart gasoldrift värme/kylskåp så drog husbilen 150gram/tim, jag är fullt nöjd med detta resultat (från fulltankad tub till återtankad)!

Mvh
Pilot

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: gasolåtgång

Hej
Har inte mätt så noga som du.
Jag var i Sverige 3/2 - 11/2 med låga temperaturer. Värst var det i Värnamo med minus 23. Övernattningar i Malmö X2,Värnamo, Ullared, Eksjö och Motala och Travaemünde X 2. Plus en natt på Country Camping Tiefensee - 5 star camping 25 Km northeast of Berlin. (Rysk afton med fri vodka). För denna tid klarade vi oss på 2 st 11kg gasflaskor, vilket innebär ca 90 gr / tim. Men min bil är både kortare och smalare än din. Men jag också medveten om att förbrukningen av gas minskar när man kör många mil-timmar /dag. Blir väl lite att jämnföra äpplen med päron

Ps.Snygg bil du har. Ds.

F

F.d. 50036

Guest

Hej Pilot, vi träffades en gång vid Svanshall.

Kul att läsa dina mätningar de verkar ju förankrade i verkligheten. Har själv mätt en del under vintern. Lyckades förbruka 40Kvh/dygn för att hålla +20 när det var minus 14 på natten och minus 5-10 på dagen. Att tillägga är att kylskåpet var av och bilen stod i lä.

Läste i en annan tråd att en P11 innehåller ungefär 113Kvh så våra mätningar stämmer ju ganska väl. Hade jag startat kylskåpet och parkerat i lite snålblåst så hade jag varit lite högre i förbrukning än vad du var. Och de stämmer ju ganska bra då min bil är lite längre än din.

Kul att läsa om någon som har siffror som känns verklighetsförankrade, eller åtminstone liknar mina egna. Kommer inte ihåg om du har Alde eller Truma men jag bytte till toutch displayen på min Alde och kompletterade med några radiatorer detta gjorde att min förbrukning sjönk mycket märkbart.

Ha det gott hoppas vi träffas någon mer gång, kommer ni till Uddevalla så hör av er, med vänlig hälsning Torbjörn

F

F.d. 52945

Guest

Hej Torbjörn!
Visst kommer vi ihåg er, trevliga människor kommer man alltid ihåg, tackar för inbjudan, detsamma gäller för er om ni har vägarna förbi Klippan, annars brukar vi vara lite runtomkring i Skåne och Bleking ca ett par helger i månaden. Vi var ner till Svanshall för ett par helger sedan men där gick inte att stå för där var så fruktansvärt uppkört ev. pålagt med jord man såg att någon hade haft svårigheter att komma därifrån, konstigt att hamnföreningen inte gör något åt det för som det ser ut just nu så blir det ju inga intäkter till dem...synd en trevlig plats annars med härlig natur!

P.s hälsa Annika

Mvh
Arne och Tiina

F

F.d. 50036

Guest

Kul att ni var online.

Räknade vidare lite och såg att din P11 skulle räcka ganska precis 3 dygn. Min brukar räcka lite drygt 2 dygn när det är kalt. Så vi är ju sammspelta.

Ha en riktigt bra kväll, jag och grabben sitter på färjan till Kiel. Vi skall hämta en husbil, en Bürstner Travel Van 620 G, i topp skick hoppas hitta en kund under våren.

Torbjörn

Toppen