• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gaslow eller Alugas

Kennet & Cecilia

HBK Medlem (P)
Inlägg
19
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa en påfyllningsbar flaska. Jag vet att det har diskuterats flera gånger, Har funderat på Aluflaskor eller Gaslow. Är det någon som vet om det är någon skillnad förutom att Gaslow inte är gjord av alu!
I England behöver man inte montera fast tuben utan det räcker att flaskan sätts fast som vanligt, om man sätter fast påfyllningsanslutningen i eller utanpå bilen.
Har sett på bilder av de som har monterat Alugas, att flaskorna är fastsatta med ett stålband. Vilka regler gäller i Sverige?
Fungerar gasolomkopplaren på påfyllningsbara flaskor?
Fungerar flaskorna på 30 mbar, vad jag har förstått har man inte samma tryck i England?
Kan man lossa flaskan från slangen som man fyller på utan att gasen går ur, eller sitter det en backventil?
/Kennet
 

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: Gaslow eller Alugas

Hej!

Jag har 1 st Gaslowflaska med påfyllningsanordning och en svensk P 11. Det som var lite problem på första verkstaden som skulle fixa var inkopplingen till det svenska systemet var att England använder bara tum på sina gängor och vi har millimeter. De hade tyvärr ingen övergång så det blev inghet här.

Men efter lite ringande och körande hittade jag en husbilsförsäljare i Norwich som var serviceinriktad och fixade allt med en fördelningningskoppling med backventil och nivåmätare på.
Jag erhöll 1 st flaska Gaslowmodell i bilen, övrigt i en plastkasse och en del goda råd på vägen, tiden till färjan började bli knapp.
Kombinationen har fungerat bra för min del under resor i Europa.


Stigge
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gaslow eller Alugas

Oavsett om du väljer Gaslow eller Alugas så sker inkopplingen till bilens förbrukare (kylskåp, panna, spis etc) på samma sätt som vanliga gasflaskor. Du kan alltså använda gasolomkopplare på samma sätt som tidigare.

Största skilnaden mellan systemen är vikten.
 
Toppen