• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gaslarm - placering?

Gego

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Svedala
HBK-Nr
27407
Medlemskap
2023
Hej
Jag köpte ett gaslarm från Jula. Bara undrar var man kan placera deras gaslarm i bilen? Detta är en gas och CO gaslarm
Det är skrivit att den ska vara minst 1.5 meter över golvet, var har ni placerad larmet.
 

Bilagor

  • 853E08CC-E57A-47B5-95EC-1312C7142EB3.jpeg
    853E08CC-E57A-47B5-95EC-1312C7142EB3.jpeg
    27,6 KB · Visningar: 54

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Generellt för mig, så gäller det alltid att man ska följa bruksanvisning och inte lita på vad som folk (inklusive försäljarna) säger. Lite annorlunda blir det om man inte har tillgång till bruksanvisningen (t. ex. det kan saknas bruksanvisningar vid köp av begagnad husbil). Svårt (för mig och många av oss o_O) blir det också om manualer är på kinesiska... ;) Ofta kan man hitta manualer på internet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Och så rör vi till det: Vilket är bäst att satsa på av de två?
Själv tror jag gas larmet, Co känns som det finns ventilation som tar hand om, gasen finns ju vid golvet.
------------------------------------------------
Hejsan, håller nog med, gasolvarning är nog aldrig fel att ha i husbilen om man skall välja.
Men även vid förbränning av gasol så kan det uppstå kolmonoxid om det kommer för lite syre till förbränningen. Gaslågor till både kyl, värme och varmvatten är ju (förutom på en del äldre bilar) helt skilt från boutrymmet så då är det ju bara gasollågorna på spisen (ev. ugn) som kan ställa till det. De lågorna använder man ju för det mesta i samband med att man har koll över både kastrull och förbränning och man borde nog se om lågorna uppför sig underligt kanske.
Men å andra sidan sett så rör det sig ju inte om så många hundralappar om man köper sakerna utanför campingmarknaden som ofta överdriver prissättning lite/mycket för samma vara i annan förpackning.
Med en brand/rökvarnare i taket, en kolmonoxidvarnare högt upp på väggen och en gasolvarnare nedåt golvet på lämplig vägg så är man ju välklädd och behöver inte fundera på om man handlat för lite prylar :confused:.
Sedan finns ju även larm som reagerar på narkosgaser m.m. och det får nog vara upp till var och en om man tycker det känns som något man behöver, eller tror på.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det handlar om att få en så tidig varning som det bara är möjligt. Det är det som räddar liv. Även hemma. Så placeringen är viktig. Precis som Jankro skriver är en del installationer inbyggda som använder gas. Det går att sätta dit en extra detektor. En extra brandvarnare i garaget eller någon annanstans borde öka säkerheten. Kostar inte mycket.

Jag själv är riktigt nördig. Jag brukar ha en brandvarnare hängande på en sidospegel utanför bilen när vi sover. Tokigt eller inte.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det handlar om att få en så tidig varning som det bara är möjligt. Det är det som räddar liv. Även hemma. Så placeringen är viktig. Precis som Jankro skriver är en del installationer inbyggda som använder gas. Det går att sätta dit en extra detektor. En extra brandvarnare i garaget eller någon annanstans borde öka säkerheten. Kostar inte mycket.

Jag själv är riktigt nördig. Jag brukar ha en brandvarnare hängande på en sidospegel utanför bilen när vi sover. Tokigt eller inte.

Utanför bilen..? Varför?
 
Toppen