• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gaslarm - placering?

Gego

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Svedala
HBK-Nr
27407
Medlemskap
2023
Hej
Jag köpte ett gaslarm från Jula. Bara undrar var man kan placera deras gaslarm i bilen? Detta är en gas och CO gaslarm
Det är skrivit att den ska vara minst 1.5 meter över golvet, var har ni placerad larmet.
 

Bilagor

  • 853E08CC-E57A-47B5-95EC-1312C7142EB3.jpeg
    853E08CC-E57A-47B5-95EC-1312C7142EB3.jpeg
    27,6 KB · Visningar: 54
W

Weckman

Guest
Så när golv ytan som möjlig. Gas är tungt och lägger sig på golvet.
1,5 m högt upp så lär du sova gott tyvärr. Din säng är väl på ungefär på 1 meters höjd. Tänk om.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Detta är en CO-varnare. Kolmonoxidvarnare | Upptäcker gas och larmar | HARD HEAD
"Kolmonoxid har en densitet som motsvarar varm luft så kolmonoxidvarnaren kan monteras på olika platser. För att se till att varnaren arbetar så effektivt som möjligt om den är monterad på en vägg, ska den placeras minst 1,5 m över golvnivå och minst 1,8 meter från potentiella CO källor."
Källa: Fråga från If Säkerhetsbutik®.
Finns flera källor om man googlar. Min sitter i taket över sängen i husbilen.
PS Hade det varit en gasolvarnare skulle dem sitta vid golvet.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vi har gaslarm som är monterat (av husbilförsäljare) nära golvet, trots att i manualen rekommenderas placering i höjd av madrassen...?
Ang. produkten ‐ citat "MagicSafe MSG-150 (Model No. MSG-150-N) is a gas detector which detects noxious gases before they can take effect. MSG-150 has been designed for use in vehicles to nox￾ious detect gases which have an ether, chloroform, butane, ethane or triclorethane basis."
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vi har gaslarm som är monterat (av husbilförsäljare) nära golvet, trots att i manualen rekommenderas placering i höjd av madrassen...?
Ang. produkten ‐ citat "MagicSafe MSG-150 (Model No. MSG-150-N) is a gas detector which detects noxious gases before they can take effect. MSG-150 has been designed for use in vehicles to nox￾ious detect gases which have an ether, chloroform, butane, ethane or triclorethane basis."

Tydligen ett "proffs" som inte har en aning om vad hen sysslar med.

Reklamera!

Pålle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag har haft ett likadant larm rätt länge nu och mitt är i alla fall enbart för kolmonoxid enl. den utländska texten då jag skickade efter det från Tyskland. Även Lidl har sålt dem som kolmonoxidlarm, så JULAS lite luddiga text om dödliga gaser i första meningen är för diffus. Längre ner står dock kolmonoxid som stämmer. Det betyder att det skall sitta högt upp i utrymmet. Att det funkar kan man ibland få kollat, för med fönstret öppet inne i stad med seg köbildning så kan det hoppa igång och varna om att luften inte är hälsosam av alla avgaser som kommer in. (Lite störande om man inte kan få tyst på det faktiskt :oops: .)

M.v.h. JANKRO.

Ps. de har begränsad livslängd men de säger till med blinkningar och en kod i rutan efter några år, och då är det dags att dumpa larmet och köpa ett nytt.
Nyfiken som jag är så bröt jag upp höljet, och det sitter en avkänningsplatta där inne som ser oxiderad/förstörd ut när larmet lägger av.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nej 1.5 meter från flaskorna och så lågt ner som möjligt står det på våran som är samma som du har
------------------------------------
Sorry, men det råder visst tyvärr olika uppgifter om larmet. Med reservation om det tillverkas i olika utföranden, men den enda varianten som jag sett, och det står tydligt uppe i hörnet "Carbon monoxide alarm" vilket betyder enbart "Kolmonoxidlarm" som känner av dåligt och livsfarliga oförbrända (av)gaser och har inget alls med avkänning av gasol att göra. Kolmonoxid är lättare än luft och lägger sig högst upp i utrymmet och det gäller att i god tid få en varning, så larmet skall placeras så högt upp som möjligt för att varna i tid. Om det placeras långt ner så är det för sent att få varningen för då har kolmonoxiden redan tryckt bort all luft i utrymmet uppifrån och ner, om den inte ventileras ut genom taket.

Kolmonoxidlarm.JPG
Jag tar mig friheten att klistra in en lång instruktion om larmet med text som förhoppningsvis stämmer.

Kolmonoxidlarm

Kolmonoxid larmet larmar när koncentrationen av CO är för hög. Displayen visar värdet av koncentrationen kolmonoxid. Larmet har en sensor vars livslängd är 7 år och utbytbarta batteri som räcker i ca 1 år.

Det höga alarmet på 85 dB varnar dig och ger dig tid att vidta säkerhetsåtgärder för att förhindra kolmonoxidförgiftning. Kolmonoxid är dödlig.

- Varnar för kolmonoxidförgiftning
- 7 års-sensor
- 1 års-batteri
- LPCB-certifierad
- 85 dB
- Mått 12 x 9 x 3,5 cm

Kolmonoxid är dödlig
Kolmonoxid är en dödlig gas som inte kan detekteras av mänskliga sinnen eftersom det är luktfritt och färglöst. Gasen frigörs genom ofullständig förbränning, till exempel genom gasspisarr, ugnar och värmepannor. Numera blir husen bättre och bättre isolerade, detta förhindrar också kolmonoxiden att försvinna ut ur huset och ökar risken för kolmonoxidförgiftning om det finns läckage. Agera i tid genom att använda ett kolmonoxidlarm som varnar dig om koncentrationen av kolmonoxid blir för hög.

Högt och tydligt alarm
XXXXXXXXX kolmonoxidlarm har ett högt och tydligt alarm på 85 dB som går av om den tillåtna kolmonoxidkoncentrationen överskrids. Kontrollera displayen för att få information om aktuell koncentration och temperatur. Larmet kan användas i utrymmen med en yta från 20 m² upp till 40 m². Sensorn har en livslängd på 7 år och levereras med ett batteri med en livstid på ca 1 år. Du kommer att höra ett kort pip när batteriet är lågt, på så vis blir du varnad när du behöver byta batteri.

OBS.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Installation
Kolmonoxidlarmet monteras med skruvar. Larmet måste placeras minst 1,5 meter från golvet och minst 1,85 meter från förbränningsutrustningarna för att fungera bra. Larmet placeras till exempel nära en värmepanna, öppen spis eller i köket.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nej 1.5 meter från flaskorna och så lågt ner som möjligt står det på våran som är samma som du har
Hej igen, jag tänkte bara på om ni varit ute efter ett gas/gasollarm och något har blivit fel. Inte omöjligt med personal som gissar när de inte vet tyvärr.
JULA har ju också ett gas/gasollarm som skall sitta lågt för gasol är tyngre än luft. Det verkar funka bra och säljs för ett mycket högre pris i annan förpackning till campingvärlden, och om man vill testa det så är det bara att blåsa lite gas från en tändare på larmet. Det går bra att koppla in på 12V utan cigpluggen men man bör nog sätta en liten strömbrytare på sladden.
Gasollarm.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Hej
Jag köpte ett gaslarm från Jula. Bara undrar var man kan placera deras gaslarm i bilen? Detta är en gas och CO gaslarm
Det är skrivit att den ska vara minst 1.5 meter över golvet, var har ni placerad larmet.
Jag har ett likadant CO-larm och är missnöjd med köpet. Den gröna lysdioden blinkar med ett alldeles för kraftigt sken en gång/min. Det gör inget på dagen, men på natten lyser den upp hela sovplatsen och håller en vaken. Det hjälpte inte att jag satte en svart lapp framför lysdioden eftersom hela kåpan lyser upp. Nästa steg blir att linda in lysdioden i aluminiumfolie. Det finns säkert fler här som håller med. Annars är det fel på just mitt exemplar.
 

Anhe

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
32649
Medlemskap
2024
Och så rör vi till det: Vilket är bäst att satsa på av de två?
Själv tror jag gas larmet, Co känns som det finns ventilation som tar hand om, gasen finns ju vid golvet.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
I de monteringsanvisningar för rökvarnare som jag läst, rekommenderas att man inte sätter varnaren i smygen mellan vägg och tak. Det påstås att det tar lång stund innan röken hittar in i smygen.

I de monteringsanvisningar för gasolvarnare som jag läst, rekommenderas att man sätter varnaren ca 20 cm ovanför golvet.

Bifogar 2 slumpvis valda exempel.

Pålle
 

Bilagor

  • 759411_21096_manual_en_sv.pdf
    2,9 MB · Visningar: 23
  • 2140282A.pdf
    260,5 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:
Toppen