• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gaslåga kylskåp

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
En kompis till mig har problem med att köra sitt kylskåp på gas.
Han säger att lågan är väldigt hög(stor) så han vågar inte ha igång det.
Har för mig att lågan ska vara väldigt liten, eller har jag fel?
Är det nått vanligt fel?

F

F.d. 410

Guest
Sv: Gaslåga kylskåp

Hej

Mitt kylskåp med frys slutade att fungera med gas för en månad sedan. Lågan var väldigt liten. Jag ringde Dometic och killen sa till mig att den skall inte vara så liten och han trodde det var sot på brännaren. Man bör tydligen göra ren denna en gång per år vilket jag aldrig gjort efter tre år.

Jag blåste på brännaren med tryckluft och det kom fram massor av svart sot så nog var det sotigt. Efter detta har kylen fungerat perfekt på gas igen.

Jag kylen med separat frys och automatisk växling mellan 230v, 12v och gas.

Anders

Snarken 2

FD HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021

Hej Anders.
Vad hände när det inte startade på gasol, gick det automatiskt över på 12 volt då?
Mitt kyl går på något underligt sätt bara på 12 volt, kan det vara så att min brännare åxå är tät?
Snarken2

F

F.d. 410

Guest

Den lilla lågan tände men den var inte tillräcklig för att kyla. Jag trodde först att denna var en pilot-låga som skulle tända en större när temostaten slog till men någon pilot-låga finns inte utan det är den enda.

I och med att denna tände så markerade panelen på kylskåpet att det gick på gas och då gick den inte över på annan drivkälla som 12 eller 230. För övrigt går inte mitt kylskåp att köra på 12 volt om inte motorn är igång.

Men som sagt, brännaren skall enligt info rengöras varje år vilket jag inte gjort.

Skall nu även kolla om det är samma som gäller för Trauma-pannan så inte den slocknar när höstkylan kommer.

Anders

Toppen