• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gaskylskåp kyler ej men "kvittrar" -provat allt!

F

F.d. 9613

Guest
Hej!
Har ett 220liters gasolkylskåp med frysfack som heter SW-220 från Exergon inköpt för 3år sen som använts ganska sparsamt och förra året användes det inte alls. Nu är det dags att det får göra lite nytta, och det tänd upp sig fint direkt. Men det kommer ingen kyla alls i frysfack eller kyl när vi skulle använda det för två veckor sen, och då kördes den på högsta läget i drygt ett dygn, sen stängde vi av det eftersom vi inte behövde kyla nåt mer för den gången.
Det har alltid tagit ett bra tag att få upp kyla i skåpet, men inom ett dygn har den alltid fått upp kylan.
Nu skulle vi använda det igen och startade det i onsdags och var på igen ett dygn men ingen kyla. Har sökt här på forumet om att man kan testa att vända kylskåpet upp o ner, snurra runt det åt olika håll, rysta/skaka skåpet, banka lite med en gummiklubba på de svarta rören för att det skulle lösa upp ev "stopp" i rören. Och jag har gjort allt det, jag har vänt, vridit o haft det upp o ner flera gånger o rystat skåpet som en tok. Men ingen kyla.
Leverantören sa att, som jag oxå läst om här tidigare, kunde skruva isär gasledningen och kolla om det var nån smuts där gasen kommer in i brännaren ur det lilla hålet från gasledningen och blåsa ordentligt i och kring alla de delarna. Fungerade inte det kunde man ju köpa ett nytt tyckte de, men inte jag... Kostade 12000 för 3år sedan o med så lite användande blir det dyra timmar! Gjorde i alla fall som de sa om att göra rent, men ändå ingen kyla.

En skum grej skåpet har för sig som inte varit förut är att det kommer som ett kort litet kvitter ljud ungefär var annan sekund när rören blivit varma.
Därför funderar jag på om det i alla fall är nåt "stopp" i rören som skapar kvitter ljudet när det vill men kanske inte kan cirkulera ordentligt.
Frågan är hur hårdhänt eller hur hårt man törs banka på grejerna bara.
Jag hör att det händer massor när jag vänder o snurrar skåpet, det kluckar o bubblar massor i rören då.
Nån som har fler tips? Ska jag ge skåpet en hårdare match?
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Gaskylskåp kyler ej men "kvittrar" -provat allt!

Funkar lågan o det blir varmt bakom är det inga bekymmer med gasolen, misstänker att nåt hänt med gasen så trycket försvunnit. Är en massa lödda rör så de tål inte så mycket våld. luftproppar kan man bli av med (dvs få domatt placera sig där de gör mindre skada..) genom att "skaka" skåpet men för ett stationärt skåp så bör det stå i rätt position ett tag innan man startar det.

Föreslår att du kollar gastrycket, hos nån husbils/ Värmepumps verkstad, ev att vanlig bilverkstad med AC tekniker klarar det men det vet jag inte..
 
Toppen